جلد 7، شماره 2 - ( 6-1387 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 137-144 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dalvand H, Dehghan L, Shamsoddini A, . Joghataei M, Sazmand A, Feizi A. Standardized of Peabody Developmental Motor Scale (PDMS) in First Grade Elementary School Children in Tehran. JRUMS. 2008; 7 (2) :137-144
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-460-fa.html
دالوند حمید، دهقان لیلا، شمس‌الدینی علیرضا، جغتایی دکتر محمدتقی، سازمند دکتر علی حسین، فیضی دکتر آوات. هنجاریابی مقیاس رشدی- حرکتی پی‌بادی (PDMS) در دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی شهر تهران. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1387; 7 (2) :137-144

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-460-fa.html


کارشناس ارشد
چکیده:   (10483 مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: رشد حرکتی بخشی از فرایند تکامل است که بواسطه آن کودک، ابتدا بر بدن خود کنترل می‌یابد و سپس از این کنترل برای تعامل با محیط و دستکاری پیرامونش استفاده می‌کند. هدف از این مطالعه هنجاریابی مقیاس رشدی- حرکتی پی بادی (PDMS) در دانش آموزان پایه تحصیلی اول ابتدایی شهر تهران می‌باشد. مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی روی 180 دانش‌آموز 83-72 ماهه (90 پسر و 90 دختر) شهر تهران صورت گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، مقیاس رشدی- حرکتی پی‌بادی ‌بود و برای انتخاب نمونه آماری مورد نیاز از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد میانگین بهره رشد حرکتی درشت در دانش‌آموزان پسر و دختر به ترتیب 50/120 و 40/120 و میانگین بهره رشد حرکتی ظریف در دانش‌آموزان پسر و دختر به ترتیب 6٩/12٥ و ٦6/12٦می‌باشد. در میزان بهره رشدی حرکتی و میانگین سن حرکتی کل در دو گروه دختر و پسر تفاوت معنی‌داری دیده نشد(05/0>p). بین دانش‌آموزان مناطق مختلف در زمینه بهره رشد حرکتی ظریف، میانگین سن حرکتی ظریف و میانگین سن حرکتی کل اختلاف معنی‌داری وجود دارد (05/0>p). هم‌چنین ارتباط معنی‌داری بین میانگین سن حرکتی با بهره رشد حرکتی وجود دارد (01/0>p). نتیجه‌گیری: مقیاس رشدی- حرکتی پی‌بادی از پایائی و اعتبار لازم برخوردار است و می‌تواند به‌ عنوان مقیاسی جهت ارزیابی، مداخله و درمان مورد استفاده قرار گیرد. کودکانی که مهارت‌های حرکتی بهتری دارند از بهره رشد حرکتی بالاتری برخوردار هستند. واژه‌های کلیدی: مقیاس رشد حرکتی پی‌بادی، مهارت‌های حرکتی، بهره رشد حرکتی
متن کامل [PDF 250 kb]   (1428 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: توانبخشي و فيزيوتراپي
دریافت: ۱۳۸۷/۱۰/۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb