زمینه و هدف: پایاننامه دانشجویی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و هرگونه توجه و دقت در امر پایاننامهنویسی و ارتقای کیفیت آن در آینده تحقیقاتی کشور بسیار مفید خواهد بود. از این رو، مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی ساختار و رعایت نگارش علمی پایاننامههای کارشناسیارشد پرستاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی، 75 پایاننامه کارشناسیارشد پرستاری (انجام شده بین سالهای 1388-1370)، به روش تصادفی ساده انتخاب و از لحاظ مشخصات کلی، ساختاری و محتوایی مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها توسط پرسشنامهای که بر اساس اصول ارزشیابی نقادانه طراحی شده بود، جمعآوری گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد.
یافتهها: امتیاز کل شاخصهای 16 گانه در پایاننامههای مورد بررسی 37/10 ± 92/84 از 114 بود که بر اساس مقیاس 3 گزینهای لیکرت در رده خوب قرار گرفت. بیشترین تطابق مربوط به شیوه نگارش صحیح (7/86%) و کمترین تطابق مربوط به چگونگی چکیده پایاننامه (3/29%) بود. پایاننامههایی که از وجود دو استاد مشاور بهرهمند شده و در سالهای اخیر نوشته شده بودند از کیفیت بالاتری برخوردار بودند.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر سیر بهبودی را در تدوین پایاننامهها نشان داد. برای ارتقای وضعیت نگارش پایاننامهها، اصلاحات در برنامههای آموزشی و برگزاری کارگاههای روش تحقیق ضروری است که پیشنهاد میشود مسئولین امر به این نکته توجه اساسی داشته باشند.
واژههای کلیدی: پایاننامه، کارشناسیارشد، پرستاری، ارزشیابی
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |