جلد 10، شماره 1 و supplement - ( 3-1390 )                   جلد 10 شماره 1 و supplement صفحات 102-91 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (11050 مشاهده)

  زمینه و هدف: پایان‌نامه دانشجویی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و هرگونه توجه و دقت در امر پایان‌نامه‌نویسی و ارتقای کیفیت آن در آینده تحقیقاتی کشور بسیار مفید خواهد بود. از این رو، مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی ساختار و رعایت نگارش علمی پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد پرستاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد.

  مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی، 75 پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد پرستاری (انجام شده بین سال‌های 1388-1370)، به روش تصادفی ساده انتخاب و از لحاظ مشخصات کلی، ساختاری و محتوایی مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌ها توسط پرسش‌نامه‌ای که بر اساس اصول ارزشیابی نقادانه طراحی شده بود، جمع‌آوری گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم‌افزار SPSS انجام شد.

  یافته‌ها: امتیاز کل شاخص‌های 16 گانه در پایان‌نامه‌های مورد بررسی 37/10 ± 92/84 از 114 بود که بر اساس مقیاس 3 گزینه‌ای لیکرت در رده خوب قرار گرفت. بیشترین تطابق مربوط به شیوه نگارش صحیح (7/86%) و کمترین تطابق مربوط به چگونگی چکیده پایان‌نامه (3/29%) بود. پایان‌نامه‌هایی که از وجود دو استاد مشاور بهره‌مند شده و در سال‌های اخیر نوشته شده بودند از کیفیت بالاتری برخوردار بودند.

  نتیجه‌گیری‌: نتایج مطالعه حاضر سیر بهبودی را در تدوین پایان‌نامه‌ها نشان داد. برای ارتقای وضعیت نگارش پایان‌نامه‌ها، اصلاحات در برنامه‌های آموزشی و برگزاری کارگاه‌های روش تحقیق ضروری است که پیشنهاد می‌شود مسئولین امر به این نکته توجه اساسی داشته باشند.

  واژه‌های کلیدی: پایان‌نامه، کارشناسی‌ارشد، پرستاری، ارزشیابی

 

متن کامل [PDF 298 kb]   (2897 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: 1390/4/11 | انتشار: 1390/3/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.