زمینه و هدف: مهارتهای زندگی گروهی از مهارتها و تواناییها هستند که افراد را در برابر مشکلات و تعارضهای بین فردی کمک میکنند. هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت ذهن دختران دبیرستانی بوده است.
مواد و روشها : روش انجام این مطالعه نیمهتجربی، به صورت پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری با گروه گواه است. جامعه آماری را دختران دانشآموز دبیرستانی شهرستان رفسنجان در سال تحصیلی 1389-1388 تشکیل میدادند. روش نمونهبرداری، خوشهای چند مرحلهای بود. 30 نفر از دانشآموزان که پایینترین نمره را در پرسشنامه سلامت ذهن کسب کردند، انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند . اطلاعات توسط پرسشنامه سلامت ذهن مولوی و پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری گردید. افراد گروه مداخله در یک برنامه آموزشی 90 دقیقهای به مدت 8 جلسه شرکت نمودند، نمرات پسآزمون در جلسه آخر و نمرات پیگیری بعد از 1 ماه جمعآوری گردیدند. دادهها با نرمافزار SPSS و آزمون کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها : نتایج نشان میدهد که نمرات سلامت ذهن در گروه مداخله و گواه در پیشآزمون تفاوت معنیداری نداشته است، اما با ارائه آموزش مهارتهای زندگی، نمرات پسآزمون در گروه مداخله به طور معنیداری بیشتر از گروه گواه بود (0001/0= p ) . این تفاوت در نمرات پیگیری نیز قابل مشاهده بود (0001/0= p ).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان میدهد که آموزش مهارتهای زندگی میتواند در افزایش احساس شادی و رضایت از زندگی مؤثر باشد.
واژههای کلیدی : سلامت ذهن، آموزش مهارتهای زندگی، دانشآموزان
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |