جلد 11، شماره 3 - ( 4-1391 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 292-285 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (11200 مشاهده)

  چکیده

  زمینه و هدف: پوکی استخوان یک بیماری مربوط به بالغین است که شروع آن می‌تواند از دوران کودکی و نوجوانی باشد. علی‌رغم تأکید بر پیش‌گیری از پوکی استخوان در بالغین، در این زمینه، برای کودکان و نوجوانان تلاش اندکی صورت گرفته است. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر برنامه آموزشی بر دانش و نگرش دختران دانش‌آموز نسبت به عوامل خطر و راه‌های پیش‌گیری از پوکی استخوان در دبیرستان‌های شهر شیراز بود.

  مواد و روش‌ها: این مطالعه به صورت نیمه‌‌تجربی و به روش پیش‌آزمون- پس‌آزمون در سال 1384 انجام شد و 537 نفر از دانش‌آموزان دختر به وسیله نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. بعد از پیش‌آزمون، گروه آزمایش در یک برنامه آموزشی که بر اساس الگوی باور بهداشتی طرح‌ریزی شده بود، شرکت کردند. برای جمع‌آوری اطلاعات در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون از پرسش‌نامه‌های سنجش دانش و نگرش استفاده گردید. میانگین نمرات دانش و نگرش هر گروه به وسیله آزمون t زوج و تغییرات قبل و بعد دو گروه با آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

  یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که در کلیه ابعاد مربوط به دانش و نگرش به جز بعد درک منافع مصرف کلسیم، تفاوت معنی‌داری بین دو گروه وجود دارد (001/0= p ). 

  نتیجه‌گیری: برنامه پیش‌گیری اولیه و آموزش بر اساس الگوی باور بهداشتی، در ارتقاء دانش و نگرش دانش‌آموزان در مورد پیش‌گیری از این بیماری مؤثر است.

  واژه‌های کلیدی: آموزش، دانش، نگرش، پوکی استخوان، الگوی باور بهداشتی

متن کامل [PDF 216 kb]   (2648 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش كوتاه | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: 1391/5/16 | انتشار: 1391/4/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.