جلد 4، شماره 2 - ( 3-1384 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 109-103 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (18669 مشاهده)

 

 

خلاصه

  سابقه و هدف: آموزش کودکان استثنایی (کودکانی که نوع ناتوانی جسمی و ذهنی مداوم دارند) امری پراسترس است و می ‌ تواند باعث فرسودگی شغلی معلمان شود . هدف این مطالعه ارزیابی فراوانی اختلالات روانی در معلمان کودکان استثنایی شهر کرمان می‌باشد .

  مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی - مقطعی با نمونه ‌ گیری سرشماری بین معلمان کودکان استثنایی شهر کرمان در سال تحصیلی 1381-1380 طراحی شد. ب ه منظور ارزیابی اختلالات روانی از پرسش‌نامه SCL-90-R استفاده شد و از 235 نفر معلم مدارس استثنایی ، 215 نفر پرسش‌نامه را تکمیل و مورد بررسی قرار گرفتند (درصد پاسخگویی 4/91 درصد).

  یافته ها: نتایج حاصل از این مطالعه ، اختلال روانی را در سه سطح در بین نمونه ‌ ها ب ه شرح زیر نشان داد: خفیف 1/38 درصد، متوسط 3/3 درصد و شدید 4/1 درصد. افسردگی شایع ‌ ترین اختلال در هر دو جنس (1/86 درصد ) و عقاید پارانوییدی کمترین شیوع را داشت (9/33 درصد). اختلاف معنی ‌ داری بین جنسیت، وضعیت تأهل و دیگر متغیرهای زمین ه‌ ‍ای در مورد اختلالات روانی وجود نداشت. ضریب کلی علایم مرضی (GSI) در معلمان زن و مرد تفاوتی نداشت.

  نتیجه گیری: مقایسه یافته ‌ های فوق با شیوع اختلالات روانی در دیگر نمونه ‌ های بررسی شده نشان دهنده لزوم توجه به بهداشت روانی این گروه از معلمان است .

واژه ‌ های کلیدی: همه ‌ گیرشناسی، اختلالات روانی، معلم ا ن کودکان استثنایی، کرمان

متن کامل [PDF 281 kb]   (4421 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1384/8/23 | انتشار: 1384/3/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.