جلد 12، شماره 3 - ( 2-1392 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 242-233 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (9846 مشاهده)

  چکیده

  زمینه و هدف: ارزیابی درونی نقش مهمی در بهبود کیفیت آموزشی ایفا می‌کند. مطالعات گذشته نشان داده است که با انجام ارزیابی درونی می‌توان به نحو مطلوب به کاستی‌ها پی برد و بر اساس آن در جهت بهبود کیفیت آموزشی گام بر داشت. هدف این مطالعه انجام ارزیابی درونی گروه فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به منظور گام برداشتن در جهت تقویت و گسترش کیفیت آموزشی گروه بوده است.

  مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1390 در گروه فیزیولوژی انجام شد و بر اساس عوامل پنجگانه امور آموزشی، پژوهشی، ساختار و مسئولیت‌ها، تجهیزات و فضای آموزشی پرسش‌نامه تهیه شد. جامعه مورد ارزیابی شامل اعضاء هیأت علمی (4 نفر)، دانشجویان کارشناسی ارشد (4 نفر) و دانشجویان پزشکی ورودی سال 1388 (38 نفر) بودند. امتیازات به دست آمده از پرسش‌نامه‌ها با معیار‌های گورمن مقایسه شدند و ضریب همبستگی بین آزمون جامع علوم پایه و درس فیزیولوژی پزشکی طی ده سال گذشته تعیین گردید.

  یافته‌ها: نتایج نشان داد که گروه در امور آموزشی رتبه "قوی" و در امور پژوهشی رتبه "بسیار قوی" را کسب کرده است. رتبه به دست آمده (بر اساس رتبه بندی گورمن) از امکانات آموزشی- پژوهشی "بیش از رضایت بخش"، فضای فیزیکی "غیر رضایت بخش"، و ساختار و مسئولیت‌ها " مرزی" بود. همچنین، بین نمره آزمون علوم پایه با نمره درس فیزیولوژی رشته پزشکی طی ده سال بررسی همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود داشت (001/0 p< ، 39/0= r ) .

  نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش، گروه فیزیولوژی از دیدگاه اعضاء هیأت علمی و دانشجویان در مجموع رتبه "خوب" را داشته، اما در زمینه فضای فیزیکی و ساختار و مسئولیت‌ها دارای ضعف است.

  واژه‌های کلیدی: ارزیابی درونی، بهبود کیفیت، گروه فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

متن کامل [PDF 192 kb]   (2049 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1392/3/4 | پذیرش: 1392/3/27 | انتشار: 1392/3/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.