جلد 12، شماره 3 - ( 2-1392 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 218-205 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (14201 مشاهده)

  زمینه و هدف: ارزشیابی به عنوان یکی از ابزارهای ارتقاء کیفیت این امکان را فراهم می‌سازد تا نقاط قوت و ضعف برنامه‌ها مشخص گردند و با تقویت جوانب مثبت و رفع نارسایی در ایجاد تحول و اصلاح گردش کار، گام‌های مناسبی برداشته شود. این مطالعه با هدف ارزیابی دانشکده پزشکی رفسنجان بر اساس الگوی سیپ (CIPP) در سال1389 انجام گرفت.

  مواد و روش‌ها: جمعیت این پژوهش توصیفی – مقطعی شامل63 دانشجو، 28 استاد و 10 دانش‌آموخته است. جهت گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های پژوهشگر ساخته استفاده شد. پرسش‌نامه شامل دو بخش مشخصات دموگرافیک و سؤالات پرسش‌نامه بود. نمره صفر تا 50/1 وضعیت نامطلوب، 50/3- 51/1 وضعیت نسبتاً مطلوب و 5- 51/3 وضعیت کاملا مطلوب در نظر گرفته شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته‌ها: از دیدگاه شرکت‌کنندگان در پژوهش وضعیت زمینه، درونداد، فرآیند و کلیت دانشکده پزشکی کاملاً مطلوب و برونداد دانشکده نسبتاً مطلوب می‌باشد. نتایج نشان داد که به طور کلی در زمینه، فرآیند و برونداد دانشکده پزشکی بین دیدگاه دانشجویان و اساتید تفاوت معنی‌داری وجود دارد (05/0 p ≤ ) . دانشجویان وضعیت زمینه و اساتید وضعیت درونداد، فرآیند، برونداد و کلیت دانشکده را مطلوب‌تر ارزیابی کردند.

  نتیجه‌گیری: نتایج ارزیابی نهایی دانشکده پزشکی نشان داد، وضعیت این دانشکده مطلوب می‌باشد. در جهت نیل به حد کاملاً مطلوب، شایسته است مسئولین دانشکده و دانشگاه بیش از پیش به تقویت عوامل مهم از جمله؛ بازنگری در مواد و محتوای آموزشی، آموزش روش‌های تدریس و ارزشیابی و مهارت‌های ارتباطی به اساتید توجه نمایند.

  واژه‌های کلیدی: ارزیابی آموزشی، الگوی سیپ، دانشکده پزشکی

 

متن کامل [PDF 222 kb]   (4478 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1392/3/4 | پذیرش: 1392/4/1 | انتشار: 1392/4/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.