زمینه و هدف: ارزیابی وضعیت تحصیلی دانشآموختگان، جهت بررسی کیفیت نظام آموزشی مهم و ضروری است. این مطالعه به منظور تعیین وضعیت تحصیلی دانشآموختگان دندانپزشکی رفسنجان، انجام گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی به صورت سرشماری، روی دانشآموختگان ورودیهای 1381-1376 انجام گرفت و اطلاعات افراد شامل سن، جنسیت، سال ورود به دانشگاه، سهمیه ورودی، معدل علوم پایه، نمره امتحان جامع علوم پایه، نمرات نظری و عملی دورههای بالینی ثبت گردیدند. دادهها با استفاده از آزمونهای تی مستقل ، واریانس یک طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و همبستگی درونی تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نمرات 101 دانشآموخته دندانپزشکی [69 دختر (3/68%)، 32 پسر (7/31%)] ارزیابی شدند. میانگین و انحراف معیار معدل علوم پایه، دوره بالینی، کل دوره و نمره آزمون جامع علوم پایه به ترتیب 31/1±46/15، 01/1±29/16، 06/1±99/15 و 77/16±22/145 بدست آمد. تفاوت معنیداری بین دختران و پسران به لحاظ معدل علوم پایه (02/0 p= ) وجود داشت. همچنین تفاوت معنیداری بین میانگین معدل کل (014/0 p= ) و میانگین نمره امتحان جامع علوم پایه (005/0 p= ) بر حسب سال ورود به دانشگاه وجود داشت. بیشترین و کمترین میانگین نمرات به ترتیب مربوط به سهمیه مناطق و ایثارگر بود. بین سن و فاصله اخذ دیپلم تا ورود به دانشگاه با معدل دورههای بالینی همبستگی معنیداری وجود داشت (001/0 p< ).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این مطالعه، سن، فاصله اخذ دیپلم تا ورود به دانشگاه، جنسیت، سهمیه ورودی از جمله عوامل مهم و مؤثر بر وضعیت تحصیلی است؛ بنابراین، لزوم انجام مطالعات گستردهتر و آیندهنگر در این زمینه ضروری به نظر میرسد.
واژههای کلیدی: وضعیت تحصیلی، دانشآموخته دانشکده دندانپزشکی، آموزش دندانپزشکی
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |