جلد 12، شماره 6 - ( 4-1392 )                   جلد 12 شماره 6 صفحات 502-495 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagherian A, Sadeghi M, Bakhshi H. Assessment of Educational Status of Dental School Graduates of Rafsanjan University of Medical Sciences, 1997 to 2002: A Short Report. JRUMS 2013; 12 (6) :495-502
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-1827-fa.html
باقریان علی، صادقی مصطفی، بخشی حمید. بررسی وضعیت تحصیلی دانش‌آموختگان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ورودی‌های 81-1376 یک گزارش کوتاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1392; 12 (6) :495-502

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-1827-fa.html


چکیده:   (8255 مشاهده)

  زمینه و هدف: ارزیابی وضعیت تحصیلی دانش‌آموختگان، جهت بررسی کیفیت نظام آموزشی مهم و ضروری است. این مطالعه به منظور تعیین وضعیت تحصیلی دانش‌آموختگان دندانپزشکی رفسنجان، انجام گرفت.

  مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی به صورت سرشماری، روی دانش‌آموختگان ورودی‌های 1381-1376 انجام گرفت و اطلاعات افراد شامل سن، جنسیت، سال ورود به دانشگاه، سهمیه ورودی، معدل علوم پایه، نمره امتحان جامع علوم پایه، نمرات نظری و عملی دوره‌های بالینی ثبت گردیدند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی مستقل ، واریانس یک طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و همبستگی درونی تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته‌ها: نمرات 101 دانش‌آموخته دندانپزشکی [69 دختر (3/68%)، 32 پسر (7/31%)] ارزیابی شدند. میانگین و انحراف معیار معدل علوم پایه، دوره بالینی، کل دوره و نمره آزمون جامع علوم پایه به ترتیب 31/1±46/15، 01/1±29/16، 06/1±99/15 و 77/16±22/145 بدست آمد. تفاوت معنی‌داری بین دختران و پسران به لحاظ معدل علوم پایه (02/0 p= ) وجود داشت. همچنین تفاوت معنی‌داری بین میانگین معدل کل (014/0 p= ) و میانگین نمره امتحان جامع علوم پایه (005/0 p= ) بر حسب سال ورود به دانشگاه وجود داشت. بیشترین و کمترین میانگین نمرات به ترتیب مربوط به سهمیه مناطق و ایثارگر بود. بین سن و فاصله اخذ دیپلم تا ورود به دانشگاه با معدل دوره‌های بالینی همبستگی معنی‌داری وجود داشت (001/0 p< ).

  نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این مطالعه، سن، فاصله اخذ دیپلم تا ورود به دانشگاه، جنسیت، سهمیه ورودی از جمله عوامل مهم و مؤثر بر وضعیت تحصیلی است؛ بنابراین، لزوم انجام مطالعات گسترده‌تر و آینده‌نگر در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد.

  واژه‌های کلیدی: وضعیت تحصیلی، دانش‌آموخته دانشکده دندانپزشکی، آموزش دندانپزشکی

متن کامل [PDF 177 kb]   (2083 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: دندان پزشكي
دریافت: 1392/4/29 | انتشار: 1392/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb