gte vml 1]>
زمینه و هدف: کار و اشتغال
یکی از عوامل اجتماعی مهم تأثیرگذار بر سلامت بهشمار میرود. این پژوهش،
با هدف بررسی رابطه بین رضایت شغلی با کیفیت زندگی مرتبط با سلامت معلمان شهر
گیلانغرب در سال 1392 صورت پذیرفت.
مواد و روشها: این پژوهش
مقطعی در سال 1392 و در بین معلمان شهرستان گیلانغرب انجام گرفت. حجم نمونه برابر
375 نفر بود که با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند.
ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای رضایت شغلی مینهسوتا، کیفیت زندگی SF-36
و چکلیست دموگرافیک بود. دادهها با کمک آزمونهای
آماری t مستقل، ANOVA یکطرفه، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین سنی
پاسخگویان 26/5±71/40 سال بود
و 1/48% (169 نفر) آنان زن بودند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشاندهنده رابطه
مثبت و معنادار بین رضایت شغلی کلی و زیرمقیاسهای کیفیت زندگی شامل: نشاط (024/0=p؛
120/0=r)، بهداشت روانی (005/0=p؛ 148/0=r)،
عملکرد اجتماعی (011/0=p؛ 136/0=r)،
مشکلات عاطفی (032/0=p؛ 114/0=r)
و سلامت عمومی (002/0=p؛ 169/0=r)
بود. از بین متغیرهای وارد شده در مدل رگرسیون، سطح تحصیلات، وضعیت استخدامی،
انجام یا عدم فعالیت ورزشی و بعد درونی رضایت شغلی، 6/12% از تغییرات کیفیت زندگی
کلی مرتبط با سلامت را تبیین نمودند (355/0=R).
نتیجهگیری: در این پژوهش،
رابطه بین رضایت شغلی با کیفیت زندگی معلمان مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به
اهمیت بالای شغل معلمی و وظیفهای که بر عهده آنان است، طراحی و اجرای برنامههای
مدون و هدفمند توسط وزارت آموزش و پرورش برای تأثیرگذاری مثبت بر رضایت شغلی و
ارتقاء کیفیت زندگی معلمان، امری ضروری است.
واژههای
کلیدی:
کیفیت زندگی مرتبط با سلامت، رضایت شغلی، معلمان
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |