جلد 13، شماره 10 - ( 11-1393 )                   جلد 13 شماره 10 صفحات 1006-991 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


مرکز تحقیقات مدیریت ارائه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ایران (نویسنده مسئول).
چکیده:   (9205 مشاهده)

gte vml 1]> AWT IMAGE

چکیده

زمینه و هدف: رفتارهای اجتماعی در ارتباط با متغیرهای متعددی شکل می‌گیرند. از این رو، سوء مصرف الکل به عنوان یک رفتار پرخطر را نمی‌توان جدای از نظام اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دانست. هدف این مطالعه، بررسی علل مصرف مشروبات الکلی در شهرستان رفسنجان بود.

مواد و روش‏ها: مطالعه حاضر به صورت گذشته نگر و تلفیقی در دو مرحله کمی ‌و کیفی انجام پذیرفت که شامل مطالعه میدانی همه گیرشناختی مصرف الکل و مصاحبه کیفی با خبرگان بود. در مرحله اول، اطلاعات 80 نفر از مراجعین به مراکز درمانی از طریق پرسشنامه به دست آمد و در مرحله دوم 24 نفر به عنوان نمونه مطالعه انتخاب شدند. در مرحله اول از شاخص‏های توصیفی و در مرحله دوم از روش تحلیل محتوایی برای تجزیه و تحلیل داده‏ها استفاده شد.

یافته‏ها: براساس نتایج کمی، همه مصرف کنندگان مرد بودند و 90 درصد، سابقه مصرف الکل داشتند. به علاوه 90 درصد از مسمومین، دلیل مصرف الکل را بیکاری و نداشتن سرگرمی ‌قلمداد کردند. نتایج کیفی نیز نشان داد در بعضی زیر‏گرو‏های جامعه، باورها و ارزش‏ها به سمت مادی گرایی و فردگرایی در حال تغییر است و شبکه‏های مجازی و ماهواره‏ها موجب تشدید بیشتر ضعف‏های اجتماعی شده است.

نتیجه‌گیری: سوء مصرف الکل در جامعه مورد مطالعه به عنوان یک آسیب اجتماعی شناخته شد که دارای یک شبکه علیت پیچیده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و عوارض امنیتی و سلامتی سنگینی برای جامعه دارد. در این راستا، اقدامات درمانی و انتظامی ‌در سطح فردی موثر نبوده و باید بر اقدامات اجتماعی پیشگیرانه تاکید گردد.

واژه‏های کلیدی: سلامت، امنیت، رفتارهای پرخطر، سوءمصرف مواد، مصرف الکل
متن کامل [PDF 256 kb]   (12397 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (16588 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت و اطلاع رساني پزشكي
دریافت: 1392/11/15 | پذیرش: 1393/12/6 | انتشار: 1393/12/6

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.