gte vml 1]>
زمینه و هدف: سلامت روانشناختی برای
افراد جامعه به ویژه دانشجویان مهم است؛ بنابراین تعیین عوامل مرتبط با آن ضروری
به نظر میرسد. هدف از این پژوهش بررسی رابطه کنترل تصوری حالتهای درونی، استرس
تصوری و سبکهای پردازش اطلاعات شهودی و خردگرایانه و همچنین تعیین سهم هر یک از
این متغیرها در پیشبینی افسردگی و رضایت از زندگی دانشجویان بود.
مواد و روشها: در این پژوهش مقطعی تعداد 241 نفر از دانشجویان دختر و پسر رشتههای علوم
انسانی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای و خوشهای
به شیوه تصادفی انتخاب شدند (168 زن و 73 مرد). دانشجویان پرسشنامههای سبکهای
پردازش اطلاعات، کنترل تصوری حالتهای درونی، استرس تصوری، رضایت از زندگی و
افسردگی را تکمیل کردند. آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه برای
تحلیل دادههای گردآوریشده مورد استفاده قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین سبکهای پردازش اطلاعات شهودی و خردگرایانه،
کنترل تصوری حالتهای درونی با رضایت از زندگی رابطه مثبت و معنیدار، ولی بین
استرس تصوری و رضایت از زندگی رابطه منفی و معنیداری وجود دارد (001/0p<). بین سبک پردازش اطلاعات خردگرایانه و کنترل تصوری حالتهای درونی با
افسردگی رابطه منفی و معنیدار ولی با استرس تصوری همبستگی مثبت و معنیداری
مشاهده شد (001/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون
خطی چندگانه نشان داد که کنترل تصوری حالتهای درونی و استرس تصوری پیشبینیکنندههای
معنیدار افسردگی و رضایت از زندگی دانشجویان هستند (050/0p<).
نتیجهگیری: نتایج
پژوهش حاضر بر اهمیت کنترل
تصوری حالتهای درونی و استرس تصوری در پیشبینی شاخصهای بهزیستی روانشناختی
از جمله رضایت از زندگی و افسردگی در دانشجویان تأکید میکند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |