gte vml 1]>
زمینه و هدف: دانشآموزان به دلیل شرایط سنی و بی
تجربگی، در معرض خطرات ناشی از وقوع حوادث در مدرسه قرار دارند. این مطالعه با هدف
تعیین میزان، علل و محل ایجاد حادثه در مدارس شهر رفسنجان در سال تحصیلی
1390-1389 انجام گرفت.
مواد و روشها: در این مطالعه
مقطعی، حوادث ترومایی و غیر ترومایی ثبت شده در کلیه مدارس شهر رفسنجان با استفاده
از پرسشنامه پژوهشگر ساخته بررسی شد. پژوهشگران در مدرسه حضور یافته و پرسشنامهها
با کمک مدیران مدارس و یا مربی بهداشت تکمیل گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای
t مستقل، ANOVAو مجذور کای تجزیه
و تحلیل گردید.
یافتهها: در این پژوهش 153
مدرسه مورد مطالعه قرار گرفت. یافته ها نشان داد شایعترین نوع آسیب، جراحتهای
سطحی، بیشترین محل آسیب ناحیه دست و پا و زمین خوردن و حوادث زمان ورزش از شایعترین
علل بروز حادثه بودند. دل درد و سردرد نیز شایعترین حوادث غیر ترومایی بودند.
آزمون تی مستقل اختلاف معنیداری بین جنسیت و حوادث ترومایی و غیرترومایی نشان
داد. همچنین، بین حوادث ترومایی و مقطع تحصیلی ارتباط معنیداری مشاهده گردید
(05/0p<).
نتیجهگیری: با توجه به بالا
بودن میزان بروز حوادث در دانشآموزان، نتایج مطالعه حاضر اطلاعات پایهای را برای
اتخاذ تدابیر و راهکارهای مناسب جهت پیشگیری و کاهش حوادث مربوط به مدرسه در
اختیار مسئولین قرار میدهد.
واژههای
کلیدی: حوادث، مدرسه، دانشآموزان رفسنجان ، تروما
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |