gte vml 1]>
زمینه و هدف: امروزه بکارگیری فناوری جدید آموزشی و
اینترنت در حال گسترش است. هدف این پژوهش مقایسه تأثیر یادگیری الکترونیکی وآموزش
مبتنی بر سخنرانی بر آگاهی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر در
زمینه دیس ریتمیهای قلبی بود.
مواد وروشها: با مطالعه کارآزمایی
آموزشی، دانشجویان پرستاری ترم ششم تصادفا در دو گروه آموزش الکترونیک و مبتنی بر
سخنرانی به تعداد 35 نفر در هر گروه قرار گرفتند و میزان آگاهی با پیش آزمون ارزیابی
شد. آموزش دیس ریتمیهای قلبی یک گروه با سخنرانی
و دیگری با وبلاگ انجام شد. یک هفته بعد از آموزش میزان آگاهی با پس آزمون مقایسه شد.
ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه خود ساخته پژوهشگر بود. داده ها با نرم افزار، آمار توصیفی و استنباطی (t زوج و t مستقل) تحلیل شد. به منظور مقایسه میانگین نمرات میزان آگاهی دانشجویان قبل
و بعد از آموزش در داخل هر گروه از آزمون آماری tزوج و
بین گروهها از آزمون آماری t مستقل استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشانگر آگاهی ضعیف قبل از آموزش
بود و آموزش تأثیر معنیداری در افزایش آگاهی دیس ریتمیهای قلبی بعد از مداخله در
هر گروه داشت (هر دو گروه الکترونیک و سخنرانی 1 000/0=p). بین میانگین نمرات دو گروه از نظر آماری اختلاف
معناداری وجود نداشت (پیش آزمون: 06/0=p، پس آزمون 21/0=p).
نتیجهگیری: یادگیری با وبلاگ همانند سخنرانی تأثیر
مثبت بر میزان آگاهی دانشجویان پرستاری دارد و پیشنهاد میگردد که این روش به
عنوان جایگزین یا مکمل آموزش مبتنی بر سخنرانی استفاده شود.
واژههای کلیدی: یادگیری الکترونیکی (وبلاگ)، آموزش مبتنی بر سخنرانی، دیس
ریتمیهای قلبی، آگاهی دانشجویان پرستاری
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |