چکیده
زمینه و هدف: چنانچه
اعضای هیأت علمی و اساتید دانشگاه از مهارتهای ارتباطی به صورت صحیح استفاده
نمایند، کیفیت یادگیری دانشجویان افزایش خواهد یافت. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف
بررسی سطح مهارتهای ارتباطی اساتید دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در آموزش انجام گرفت.
مواد
و روشها: در این مطالعه مقطعی از یک پرسشنامه دو قسمتی استفاده
شد. قسمت اول پرسشنامه شامل سؤالات دموگرافیک (جنس، سن، سابقه تدریس، نوع استخدام،
رتبه دانشگاهی، تعداد واحدهای درسی، فعالیتهای اجرایی، گروه، دانشکده محل تدریس، شرکت
در کارگاه مهارتهای ارتباطی) و قسمت دوم شامل سؤالات آزمون مهارتهای ارتباطی (Communication Skills Test-Revised) بر اساس مقیاس
لیکرت پنج گزینهای بود. اطلاعات با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین،
انحراف معیار) و آزمونهای ضریب همبستگی و اختلاف میانگینها مورد تجزیه و تحلیل
قرار گرفت.
یافتهها: در
این مطالعه میانگین کل مهارت ارتباطی ۷/۲۵±۹۲/۵۶ بدست آمد. بین مهارت
ارتباطی با متغیرهای سن، جنس، سابقه تدریس، تعداد واحد درسی، گروه، دانشکده، رتبه
علمی، فعالیت اجرایی، نوع استخدام و شرکت در کارگاه مهارت ارتباطی، رابطه آماری
معنیداری دیده نشد.
نتیجهگیری:
مهارت کلی اعضای هیأت علمی رفسنجان در حد متوسط برآورد گردید. نتایج مطالعه بر
لزوم آموزش بیشتر اساتید در جهت افزایش مهارتهای ارتباطی آنها تأکید دارد.
واژههای
کلیدی:
مهارت ارتباطی، هیأت علمی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |