جلد 15، شماره 1 - ( 1-1395 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 36-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naderi M. Evaluation of Hirsch Index (H-index) in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2015. JRUMS 2016; 15 (1) :27-36
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-2892-fa.html
نادری منور. بررسی شاخص هرش (H-index) در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1394. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1395; 15 (1) :27-36

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-2892-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده:   (5057 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: تعدادی شاخص برای علم‌سنجی وجود دارد که از جمله آن‌ها شمارش تعداد مقالات و تعداد ارجاعات به این مقالات است. شاخص هرش(H-index) به طور گسترده‌ای برای علم‌سنجی مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا دارای بخش کمی و کیفی برای علم‌سنجی می‌‌باشد. در این مطالعه، برونداد علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بر اساس شاخص هرش (H-index) ارزیابی شده است.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، تعداد مقالات و تعداد ارجاعات به این مقالات در 160 نفر عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بررسی شده است. تعداد مقالات و تعداد استناد به این مقالات از طریق پایگاه‌های استنادی آی اس آی (Web Of Science) و  اسکوپوس Scopus)) جمع‌آوری شد. داده‌ها توسط آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و سپس آزمون مقایسات زوجی توکی (one way ANOVA ) و t-test تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: میانگین شاخص H در این دانشگاه بر اساس پایگاه استنادی Scopus برابر با 59/2±27/1 و بر اساس پایگاه استنادی Web Of Science برابر با 10/2±90/0 می‌باشد. این شاخص برای افرادی که در دانشکده پزشکی مشغول هستند نسبت به سایر دانشکده‌ها بیشتر است (001/0P<). علاوه بر آن، یک ارتباط مثبت بین افزایش رتبه علمی و سابقه کار، با شاخص هرش وجود داشت.

نتیجه‌گیری: شاخص هرش برای اعضای هیأت علمی این دانشگاه پایین‌تر از استاندارد بین‌المللی است. علاوه بر آن، در دانشکده‌های پرستاری و مامایی و دندانپزشکی شاخص مزبور نسبت به دانشکده پزشکی کمتر است که توصیه می‌شود با برگزاری کلاس‌های آموزشی مقاله‌نویسی و روش تحقیق و همچنین همکاری اعضای هیأت علمی دانشکده پزشکی با اعضای هیأت علمی این دانشکده‌ها، به ارتقای شاخص H این گروه کمک شود.

واژه‌های کلیدی: علم‌سنجی، شاخص هرش، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، برونداد علمی

متن کامل [PDF 233 kb]   (1637 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2372 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت و اطلاع رساني پزشكي
دریافت: 1394/6/23 | پذیرش: 1395/2/8 | انتشار: 1395/2/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb