جلد 16، شماره 5 - ( 6-1396 )                   جلد 16 شماره 5 صفحات 436-421 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه روانشناسی،دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز
چکیده:   (4944 مشاهده)

چکیده
زمینه و هدف: اختلال فزون‌کنشی جنسی به تلاش‌های ناموفق متعدد افراد برای کنترل یا کاهش مدت‌زمان صرف‌شده، درگیر شدن در تخیلات، تمایلات و رفتارهای جنسی تعریف می‌شود که در پاسخ به حالت‌های خلقی ملال‌آور یا رویدادهای استرس‌زا می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی اختلال فزون‌کنشی جنسی در دانشجویان بر اساس دشواری در تنظیم هیجان و بهزیستی روانشناختی طراحی شده است.
مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی بود که 300 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 95-1394 به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای بر اساس دانشکده و کلاس انتخاب شدند و پرسش‌نامه‌های رفتار فزون‌کنشی جنسی، دشواری در تنظیم هیجان و بهزیستی روانشناختی را تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، آزمون‌های همبستگی Pearson و رگرسیون خطی چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین دشواری در تنظیم هیجان (001/0p<، 51/0r=) و بهزیستی روانشناختی (001/0p<، 39/0- r=) با اختلال فزون‌کنشی جنسی دانشجویان، همبستگی معناداری وجود دارد. همچنین دشواری در تنظیم هیجان (2/30%=R2) و بهزیستی روانشناختی (8/17%=R2) با توان مطلوبی، اختلال فزون‌کنشی جنسی دانشجویان را پیش‌بینی کردند.
 نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه ضرورت توجه به مشکلات تنظیم هیجان و بهزیستی روانشناختی را در اختلال فزون‌کنشی جنسی دانشجویان نشان می‌دهند. شروع مداخلات مناسب و مؤثر برای پرداختن به این مشکلات و آموزش راهبردهای تنظیمی مثبت در دانشجویان می‌تواند از شیوع و وقوع این اختلال و مشکلات بهداشتی بعدی (از جمله بارداری‌های ناخواسته و بیماری‌های منتقله از راه جنسی) جلوگیری کند.
واژه‌های کلیدی: اختلال فزون‌کنشی جنسی، دشواری در تنظیم هیجان، بهزیستی روانشناختی، دانشجویان، تبریز
 

متن کامل [PDF 298 kb]   (2465 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3498 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1395/7/1 | پذیرش: 1396/4/17 | انتشار: 1396/6/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.