جلد 16، شماره 1 - ( 1-1396 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 72-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم پزشکی تهران
چکیده:   (5087 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: مهم‌ترین ضامن موفقیت طرح تحول نظام سلامت، توجه به ارائه‌دهندگان خدمات سلامت از جمله پرستاران است. بررسی رضایتمندی می‌تواند به طراحان و عاملان اجرایی آن کمک کند تا نقاط قوت و ضعف آن را بهتر بشناسند و به بهبود آن اهتمام ورزند. هدف از این مطالعه، تعیین رضایتمندی پرستاران از طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می‌باشد.

مواد و روش‌ها: این مطالعه به‌صورت مقطعی بر روی 380 نفر از پرستاران شاغل در دو بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1395 انجام شد. جهت گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه اطلاعات دموگرافیک و پرسش‌نامه استاندارد رضایت شغلی Job Descriptive Index) JDI) بر مبنای طیف لیکرت استفاده گردید. داده‌ها با توجه به برخورداری از توزیع نرمال، توسط آنالیز واریانس یک‌طرفه، آزمون t مستقل و آزمون مقایسات چندگانه Tukey مورد آنالیز قرار گرفت.

یافته‌ها: میانگین رضایتمندی پرستاران با اکثریت 4/75 درصد در سطح متوسط قرار داشت. کمترین رضایتمندی در حیطه شرایط کار (9/4 درصد) و حقوق و مزایا (0/2 درصد) و بیشترین رضایتمندی در حیطه مسئول مستقیم و همکار (7/49 درصد) بود. رضایتمندی با سن ارتباط آماری معناداری نشان داد (001/0=P)؛ به‌طوری‌که رضایتمندی در پرستاران بالای 40 سال بیشتر از سایر گروه‌های سنی بود (001/0>P).

نتیجه‌گیری: علی‌رغم اقدامات انجام‌شده پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت جهت ارتقاء رضایتمندی پرستاران، هنوز رضایتمندی آنها در حد قابل‌قبول نیست. این مسئله می‌تواند در عملکرد و کیفیت کار پرستاران تأثیرگذار باشد که به نظر می‌رسد نیاز به تأمل و توجه بیشتر مسئولین دارد.

واژه‌های کلیدی: پرستاران، طرح تحول نظام سلامت، رضایتمتدی، بیرجند

متن کامل [PDF 241 kb]   (2239 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3129 مشاهده)  
نوع مطالعه: توصيفي | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: 1395/7/12 | پذیرش: 1396/1/27 | انتشار: 1396/2/11

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.