دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده: (2780 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: از آنجاییکه ناراحتیهای عضلات اسکلتی در رانندگان وسایل نقلیه عمومی شایع است، لذا هدف مطالعه حاضر، تعیین همبستگی بین روش ارزیابی خستگی عضله و پرسشنامه اختلالات عضلانی اسکلتی کرنل در بین رانندگان تاکسی بود.
مواد و روشها: مطالعه حاضر به شکل توصیفی بر روی 140 نفر از رانندگان تاکسی شهرستان شاهرود در سال 1396 انجام شد. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه ناراحتی عضلانی اسکلتی کرنل (Cornell Musculoskeletal Disorders Questionnaire; CMDQ) و چارت ارزیابی خستگی عضله (Muscle Fatigue Assessment; MFA) جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها توسط آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین) و استنباطی (ضریب Eta) انجام شد.
یافتهها: نتایج MFA نشان داد، 82 درصد از خستگی عضله ناحیه کمر در سطح خیلی زیاد میباشد. نتایج CMDQ نیز نشان داد، بیشترین ناراحتی عضلاتی اسکلتی در ناحیه کمر و کمترین ناراحتی در ناحیه ساعد میباشد. نتایج همبستگی بین روش MFA و CMDQ نشان داد که بیشترین همبستگی در ناحیه کمر با 574/0Eta= و کمترین همبستگی در ناحیه گردن با 294/0Eta= بوده است.
نتیجهگیری: همبستگی بالای بین نتایج روش MFA و CMDQ نشان داد، میتوان بهجای استفاده از روش CMDQ که روشی خود گزارشدهی میباشد و امکان عدم همکاری یا گزارش غیر واقعی وجود دارد، از روش MFA استفاده نمود.
واژههای کلیدی: خستگی عضله، اختلالات عضلانی اسکلتی، رانندگی خودرو
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
طب كار دریافت: 1397/2/10 | پذیرش: 1397/9/14 | انتشار: 1397/10/25