جلد 17، شماره 8 - ( 9-1397 )                   جلد 17 شماره 8 صفحات 798-789 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی گناباد
چکیده:   (2487 مشاهده)

چکیده
زمینه و هدف: افزایش غلظت دی­اکسید­کربن (CO2)، منجر به کاهش آسایش و اختلال در یادگیری می­شود. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین غلظت CO2 کلاس­های درسی شهرهای بابل و گناباد و ارتباط آن با تهویه و دمای کلاس­ها انجام شد.
مواد و روش­ها: مطالعه توصیفی حاضر در بهار 1397 در 6 دبیرستان و 28 کلاس شهر بابل و 28 کلاس دانشگاه علوم­پزشکی گناباد در شرق کشور به­صورت تصادفی انجام شد. سنجش CO2 با دستگاه CO2 متر انجام شد. جهت تعیین پارامترهای فیزیکی مؤثر بر غلظت CO2، از اطلاعات موجود در چک­لیست مربوطه استفاده شد. آنالیز داده­ها از طریق آزمون­های آماری مجذور کای، آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون t مستقل انجام شد.
یافته­ها: ارتباط معنی­داری بین CO2 با نوع تهویه (021/0 =p) و سیستم گرمایشی در کلاس­های شهر بابل وجود داشت (025/0 =p). بین غلظت CO2 در کلاس­های درس مدارس بابل و گناباد ارتباط معنی­داری وجود داشت (001/0 =p)
نتیجه­گیری: مطالعه حاضر نشان داد که غلظت CO2 در اکثر کلاس­ها بالا بوده و با نوع تهویه و سیستم­های گرمایشی و سرمایشی ارتباط داشت.
واژه‌­های کلیدی: دی‌اکسید کربن، تهویه، کلاس، بابل، گناباد
واژه‌های کلیدی: دی‌اکسید کربن، تهویه، کلاس، بابل، گناباد
متن کامل [PDF 189 kb]   (872 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1481 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت
دریافت: 1397/4/8 | پذیرش: 1397/8/20 | انتشار: 1397/9/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.