جلد 18، شماره 1 - ( 1-1398 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 96-87 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (2608 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: از آنجایی که عدم رعایت استانداردهای سوندگذاری ادراری، عوارض جبران ناپذیری دارد، لذا هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش بر رعایت استانداردها می‌باشد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه کارآزمایی آموزشی بر روی 35 نفر از کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1396 انجام شد. ارزیابی خارجی با تکمیل چک لیست در 5 حیطه با 19 سؤال در زمان قبل و یک هفته بعد از مداخله انجام شد. تحلیل دادهها توسط آزمون‌های آماری t زوجی و McNemar و t مستقل انجام شد.
یافتهها: داشتن اعتماد به نفس در انجام کاتتریزاسیون، بعد از مداخله افزایش معنی‌دار داشت (016/0=P). افزایش نمره مهارت انجام سونداژ بعد از مداخله معنیدار بود (007/0P=). میانگین نمره مهارت کاتتریزاسیون در دانش‌جویان مرد، به طور معنیداری بیش‌تر از دانش‌جویان زن بود (031/0=P).
نتیجهگیری: علیرغم افزایش مهارت دانشجویان پزشکی در سوندگذاری ادراری هنوز نیاز به برگزاری دورههای آموزش مداوم منظم برای دانش‌جویان احساس می‌شود.
واژههای کلیدی: سوندگذاری ادراری، توانمندی بالینی، آموزش، استانداردها
متن کامل [PDF 276 kb]   (1054 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1510 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1397/6/30 | پذیرش: 1397/11/1 | انتشار: 1398/1/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.