جلد 19، شماره 3 - ( 3-1399 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 264-251 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Atadokht A, Ahmadi S, Fallahi V. Investigating Structural Relations Model of Cyber-Aggression Based on Perceived Stress with the Mediating Role of Virtual Networks Dependency in Students of Mohaghegh Ardabili University in 2019: A Descriptive Study. JRUMS 2020; 19 (3) :251-264
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4983-fa.html
عطادخت اکبر، احمدی شیرین، فلاحی وحید. بررسی الگوی روابط ساختاری پرخاشگری سایبری بر اساس استرس ادراک‌ شده با نقش میانجی وابستگی به شبکه‌های مجازی در دانش‌جویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1398: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1399; 19 (3) :251-264

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4983-fa.html


دانشگاه محقق اردبیلی
متن کامل [PDF 387 kb]   (765 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (2351 مشاهده)
متن کامل:   (1072 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 19، خرداد 1399، 264-251
 
بررسی الگوی روابط ساختاری پرخاشگری سایبری بر اساس استرس ادراک‌ شده با نقش میانجی وابستگی به شبکه­های مجازی در دانش­جویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1398: یک مطالعه توصیفی
 
اکبر عطادخت[1]، شیرین احمدی[2]، وحید فلاحی[3]
 
دریافت مقاله: 7/7/98     ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 13/9/98    دریافت اصلاحیه از نویسنده: 28/11/98       پذیرش مقاله: 17/12/98
 
 
چکیده
زمینه و هدف: استفاده از شبکه­های مجازی تبدیل به یک رفتار مدرن طبیعی شده است ولی شکل­های آسیب­زای استفاده از آن‌ها هم در دو دهه اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی روابط ساختاری پرخاشگری سایبری بر اساس استرس ادراک ‌شده با نقش میانجی وابستگی به شبکه­های مجازی در دانش­جویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1398 انجام گرفت.
مواد و روش­ها­: در این مطالعه توصیفی، جامعه آماری شامل کلیه دانش­جویان مشغول به تحصیل در دانشگاه محقق اردبیلی در نیم­سال دوم سال تحصیلی 98-1397 بودند. تعداد 221 نفر از این افراد به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب و به صورت انفرادی به پرسش‌نامه‌های پرخاشگری سایبری Álvarez-García، استرس ادراک ‌شده Cohen و اعتیاد به اینترنت Young پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از آزمون­های آماری ضریب همبستگی Pearson و مدل­یابی معادله ساختاری تحلیل شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد که پرخاشگری سایبری با استرس ادراک ‌شده (50/0;r= 001/0> p) و وابستگی به شبکه‌های مجازی (57/0;r= 001/0> p) ارتباط مثبت دارد. هم­چنین وابستگی به شبکه‌های مجازی با استرس ادراک‌ شده (82/0;r= 001/0> p) ارتباط مثبت دارد. شاخص­های برازش مدل نیز مسیر استرس ادراک ‌شده به پرخاشگری سایبری را با میانجی­گری وابستگی به شبکه‌های مجازی تأیید کرد.
نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که استرس ادراک ‌شده با­ میانجی­گری وابستگی به شبکه‌های مجازی با پرخاشگری سایبری ارتباط دارد. به نظر می­رسد می­توان در دانشگاه‌ها با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه آگاه‌سازی دانشجویان درباره اثرات مثبت و منفی و چگونگی استفاده درست و علمی و بهره بردن از مزایای آن اقدام کرد.
واژه­های کلیدی: استرس، پرخاشگری سایبری، وابستگی، شبکه­های مجازی، دانش­جویان، اردبیل
 
 
 
 
مقدمه
رشد سریع وسایل فناوری اطلاعات و برنامه­های ارتباطی، مزایای بسیار زیادی برای دانش­جویان دانشگاه از جمله بهبود تعامل و ارتباط بهتر با دیگران و ترویج یادگیری تعاملی دارد. به‌رغم مزیت­های بزرگ این ابزارها در برقراری ارتباط، به علت ناشناس ماندن و گمنامی افرادی که از شبکه­های مجازی استفاده می­کنند ممکن است به خطر تجاوز بین فردی و پرخاشگری سایبری (Cyber-Aggression)  کمک کند [1]. Grigg پرخاشگری سایبری را به‌عنوان آسیب عمدی به یک فرد یا گروهی از افراد، صرف‌نظر از سن آن‌ها که از طریق استفاده از وسایل الکترونیکی که این‌گونه اعمال را به‌ صورت توهین‌آمیز، مخرب، مضر یا ناخواسته انجام می­دهند، تعریف کرده است [2]. پرخاشگری سایبری شامل مجموعه‌ای از رفتارهای توهین‌آمیز مانند مزاحمت­های سایبری است یعنی رفتارهای تهاجمی که نمی­توانند چهره به چهره اتفاق بی­افتند، مانند هک کردن حساب فیس‌بوک شخصی و ارسال پیام­های مزاحم به دوستان [3].
Lee و همکاران در یافته­های خود نشان دادند که بین پرخاشگری سایبری و رفتارهای تکانشی و تهاجمی با وابستگی به شبکه‌های مجازی ارتباط وجود دارد [4]. Kim و همکاران در پژوهشی در میان دانشجویان نشان دادند بین وابستگی به شبکه‌های مجازی و افسردگی، پرخاشگری و تکانشگری ارتباط وجود دارد [5]. Mishna و همکاران گزارش دادند پرخاشگری سایبری که توسط اقلیت قابل‌توجه از دانشجویان تجربه می‌شود، سلامت روان (ازجمله ترس، ناراحتی، استرس و اضطراب) آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد [1].
یکی از متغیرهای مرتبط با پرخاشگری سایبری استرس­ ادراک ‌شده (Perceived Stress) است. پژوهشگران معتقدند استرس ادراک ‌شده حالتی روان­شناختی می­باشد که فرد به زیستی جسمانی و روانی خود را تهدید آمیز درک می­کند [6]. استرس بیش‌ از حد با مشکلات جسمی و روانی مرتبط است [7]. استرس امروزه، به ویژه در میان جوانان، موضوع مهمی است [8]. استرس، اختلالات روانی به‌خصوص پرخاشگری را ایجاد می­کند [9]. عوامل استرس­زای زندگی پیش‌بینی کننده پرخاشگری سایبری در میان نوجوانان است [10]. شواهد نشان می‌دهند افرادی که استرس و اضطراب بالایی را تجربه می‌کنند، احتمال ابتلاء به اختلالات روانی از جمله پرخاشگری در آن‌ها بسیار زیاد است [11]. Wright در پژوهش خود بر روی نوجوانان به این نتیجه رسید استرس ادراک ‌شده پیش‌بینی کننده پرخاشگری سایبری در جوانان می‌باشد [12].
در سال‌های اخیر، دسترسی به تلفن همراه و وابستگی به اینترنت به دلیل کاربرد فراوان و جذابیت آن‌ها در بین دانشجویان توسعه ‌یافته است [13]. یکی از امکانات فناوری و ارتباطات مبتنی بر ابزارهای وب که می­تواند به عنوان متغیر واسطه‌ای در گرایش به پرخاشگری سایبری نقش داشته باشد شبکه­های مجازی (Virtual networks) است.  Schou Andreassen و همکاران وابستگی به شبکه­های مجازی را به این گونه تعریف کردند، بودن بیش‌ازحد در شبکه اجتماعی و یا اختصاص زمان بسیار و تلاش برای ماندن در شبکه­های اجتماعی که باعث اختلال در فعالیت­های اجتماعی، مطالعات، شغل، روابط بین فردی و سلامت روانی فرد می­شود [14]. دانشجویان مقدار قابل ‌توجهی از وقت خود را (به طور متوسط چندین بار در روز) صرف برقراری ارتباط از طریق پیام‌های متنی و اجتماعی می‌کنند [15]. هرچند امروزه استفاده از شبکه­های مجازی تبدیل به یک رفتار مدرن طبیعی شده است ولی شکل­های آسیب­زای استفاده از آن‌ها هم در دو دهه اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است [16]. نتایج پژوهش‌ها و همبستگی­های به دست آمده نشان­گر وجود مشکلات عاطفی، ارتباطی، عملکردی و مرتبط با سلامت در معتادان به شبکههای اجتماعی است [17]. مطالعات زیادی نشان می­دهد که وابستگی به شبکه­های اجتماعی به عوارض شدید منفی از جمله سلامت روان، کیفیت خواب، ارتباط بین­فردی و عملکرد تحصیلی می‌انجامد [18].
استرس تأثیر قابل ملاحظه‌ای در وابستگی به شبکه‌های مجازی و تلفن‌های هوشمند دارد [19]. پژوهش­گران در مطالعات خود نشان دادند استرس ادراک ‌شده در وابستگی به شبکه‌های مجازی و گوشی­های هوشمند نقش دارد [20-23].
لذا با توجه به سوابق موجود از یک‌سو و با توجه به این­که شبکه‌های مجازی یک روش اساسی برای برقراری ارتباط میباشد، به یکی از خطرناک‌ترین روش‌ها از جمله ایجاد پرخاشگری سایبری برای آسیب رساندن به احساسات مردم تبدیل شده است [24]. از طرف دیگر آسیب­های فراوانی که این امر بر سلامت روانی و جسمانی دانش­آموزان و دانشجویان واردمی­کند، لازم است به عوامل زمینه­ساز آن پرداخته شود. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف مدل­یابی ­روابط ساختاری پرخاشگری سایبری بر اساس استرس ادراک ‌شده با میانجیگری نقش وابستگی به شبکه­های مجازی، طبق مدل مفروض زیر در نمودار 1 مورد آزمون قرار گرفت.
 

نمودار 1- مدل مفهومی پیش­بینی پرخاشگری سایبری دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1398 بر اساس استرس ادراک شده با میانجی­گری اعتیاد به شبکه­های مجازی
 
 
مواد و روش‌ها
روش پژوهش مورد استفاده در این مطالعه که با کد IR.ARUMS.REC.1398.183 در کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، تصویب شده، از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی بود و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه محقق اردبیلی در نیم­سال دوم سال­تحصیلی 98-1397 بودند. با توجه به حداقل حجم نمونه لازم در مدل‌های ساختاری که 200 نفر می‌باشد [25]، حجم نمونه در پژوهش حاضر نیز با در نظر گرفتن احتمال افت نمونه‌ها، 250 نفر در نظر گرفته شد که بعد از حذف داده­های مخدوش 221 پرسش­نامه وارد تحلیل آماری شد. روش نمونه­گیری مورد استفاده نیز نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای بود. به این صورت که ابتدا از هشت دانشکده (ادبیات و علوم انسانی، کشاورزی و منابع طبیعی مغان، فناوری­های نوین، علوم کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل، علوم پایه، کشاورزی مشگین شهر، علوم تربیتی و روان­شناسی، فنی مهندسی) دانشگاه محقق اردبیلی، چهار دانشکده (ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه، علوم تربیتی و روان­شناسی، فنی مهندسی) از بین دانشکده­­ها به طور تصادفی انتخاب و با مراجعه به این دانشکده­ها از هر دانشکده نیز 4 کلاس­ به تصادف انتخاب شدند.
گردآوری داده­ها به روش میدانی و با ترکیب 3 پرسش­نامه از نوع بسته صورت گرفت. پژوهش­گر با حضور در دانشگاه و کلاس ابتدا هدف تحقیق برای آن‌ها بیان و سپس از آن‌ها درخواست شد به پرسش­نامه­های استرس ادراک ‌شده، پرخاشگری سایبری و وابستگی به شبکه­های مجازی پاسخ دهند. در این پژوهش، تمام آزمودنی­ها برای شرکت در پژوهش آزادی کامل داشته و قبل از تکمیل پرسش­نامه جهت رعایت ملاحظات اخلاقی اهداف پژوهش به آن­ها توضیح و به آن­ها اطمینان داده شد که اطلاعات جمع‌آوری‌شده به صورت گروهی تحلیل خواهد شد. هم­چنین معیار ورود به پژوهش شامل اشتغال به تحصیل در دانشگاه در زمان پژوهش و تمایل دانشجویان برای شرکت در پژوهش و عدم تمایل به شرکت در پژوهش معیار خروج بود. برای جمع­آوری اطلاعات از ابزارهای زیر استفاده شد.
-پرسش­نامه پرخاشگری سایبری (Cyber-aggression Questionnaire Adolescents): این پرسش‌‌نامه توسط Álvarez-García و همکاران در سال 2016 طراحی و اعتباریابی شده است [26]. این پرسش­نامه دارای 19 سؤال و سه مؤلفه اصلی (جعل هویت، پرخاشگری سایبری دیداری-جنسی و پرخاشگری سایبری کلامی و طرد) و یک عامل تکمیلی (پرخاشگری سایبری دیداری از نوع تهدید سایبری) است. لازم به ذکر است که عامل تمسخر آنلاین در پژوهش Álvarez-García و همکاران در تحلیل نهایی مدل تحلیل عاملی تأییدی به علت همبستگی بسیار زیاد با سه مؤلفه دیگر از مدل حذف گردید، اما این عامل به منظور بررسی بیشتر در پژوهش­های آتی در پرسش­نامه باقی مانده است. سئوالات 1، 12 و 18 عامل جعل هویت، سؤالات 2، 14 و 9 عامل پرخاشگری دیداری-جنسی، سؤالات 4، 5، 7، 8، 11، 13، 16 و 17 و 19 عامل پرخاشگری کلامی و طرد و سؤالات 3، 6، 10 و 15 عامل تکمیلی تمسخر سایبری (اعمالی مانند به اشتراک گذاشتن فیلم دیگران بدون اجازه آن­ها، وادار کردن دیگران به انجام کارهای تحقیرآمیز و ضبط کردن آن) را می‌سنجد. در این پرسش­نامه از فرد خواسته می‌شود که فراوانی رفتارهای قلدری (مندرج در پرسش­نامه) را طی سه ماه گذشته گزارش کند. شیوه نمره‌گذاری آن به صورت طیف لیکرتی 4 درجه‌ای است (1=هرگز تا 4=همیشه). نتایج پژوهش Álvarez-García و همکاران نشان داد که مدل سه بعدی مقیاس از برازش مناسبی برخوردار است (96/0=CFI، 96/0=NNFI و 029/0=RMSEA) [26].
2-پرسش­نامه اعتیاد به اینترنت Young: این پرسش­نامه توسط Young در سال 1977 ساخته شد و در زمینه سنجش اعتیاد اینترنتی مورد استقبال بسیاری قرار گرفت [27]. سؤالات این آزمون بر اساس ملاک­های برای اختلال قماربازی بیمار گون طراحی شده­اند چرا که گمان می­رود اختلال اعتیاد به اینترنت شباهت زیادی با اختلال قمار بازی بیمارگون دارد. این پرسش­نامه دارای ۲۰ سؤال است و تعیین می­کند که آیا استفاده بیش‌ از حد از اینترنت بر جنبه­های مختلف زندگی فرد اثر گذاشته است یا خیر [28]. نمرات بین 20 تا 49 عدم اعتیاد به اینترنت، نمرات بین 50 تا 79 در معرض اعتیاد به اینترنت و نمرات بین 80 تا 100 اعتیاد به اینترنت را نشان می‌دهد. در مطالعه Young و همکاران، اعتبار درونی پرسش­نامه بالاتر از92/0 گزارش شده است. Widyanto و Mc Murran در مطالعه خود روایی صوری این پرسش­نامه را بسیار بالا ذکر کرده­اند [29]. در ایران اعتبار و پایایی این آزمون، توسط Alavi و همکاران به­دست آمده است که پایایی بازآزمایی آن 82/0، همسانی درونی از طریق آلفای کرونباخ 82/0 و از طریق دو نیمه سازی 72/0 بوده است [30].
3-پرسش­نامه استرس­ ادراک ‌شده کوهن: پرسش­نامه استرس ادراک ‌شده توسط Cohen و همکاران در سال 1983 تهیه شده و دارای ۳ نسخه 4، ۱۰ و 14 ماده­ای است (در این مطالعه از نسخه 14 ماده­ای استفاده شده است) که برای سنجش استرس عمومی درک شده در یک ماه گذشته به کار می­رود [31]. افکار و احساسات درباره حوادث استرس­زا، کنترل، غلبه، کنار آمدن با فشار روانی و استرس­های تجربه شده را مورد سنجش قرار می­دهد. هم­چنین این مقیاس، عوامل خطرزا در اختلالات رفتاری را بررسی کرده و فرایند روابط تنش­زا را نشان می­دهد. نحوه نمره­گذاری پرسش­نامه به این شکل است که بر­اساس طیف 5 درجه­ای، هرگز = 0، تقریباً هرگز = ۱، گاهی اوقات = ۲، اغلب اوقات ۳ و بسیاری از اوقات = 4 امتیاز تعلق می­گیرد. عبارات 4- 5- 6- ۷- ۹- ۱۰ و ۱۳ به طور معکوس نمره­گذاری می­شوند (هرگز = 4 تا بسیاری از اوقات = 0). کمترین امتیاز کسب شده صفر و بیشترین نمره 56 است. نمره بالاتر نشان دهنده استرس ادراک‌ شده بیشتر است. این پرسش­نامه در کشورهای مختلف کاربرد فراوانی داشته و به همین خاطر به زبان­های گوناگون ترجمه و در کشورهای زیادی مورد استفاده قرار گرفته و هنجاریابی شده است. Cohen و همکاران ضریب آلفای کرونباخ را برای این مقیاس 87/0 محاسبه کرده­اند[31].
داده‌های جمع‌آوری‌شده در این پژوهش با استفاده از ابزارهای آمار توصیفی چون میانگین و انحراف معیار و از آزمون­های‌ هم­بستگی Pearson با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 25 و مدل­یابی معادله ساختاری با استفاده از نرم‌افزار Lisrel تنسخه 8/8 تحلیل شد. سطح معنی­داری در آزمون 05/0 در نظر گرفته شد. قبل از تحلیل داده­ها و برای اطمینان از این­که داده­های این پژوهش مفروضه­های زیربنایی مدل­یابی معادلات ساختاری را برآورد می­کنند، چند مفروضه اصلی معادلات ساختاری شامل داده­های گمشده (Missing)، نرمال بودن (Normality) و هم­خطی چندگانه (Multicollinearity) مورد بررسی قرار گرفتند. در پژوهش حاضر جهت نرمال بودن متغیرها از آزمون آماری (Kolmogorov-Smirnov) استفاده گردید که نتایج آن نشان داد که داده­ها دارای توزیع نرمال بودند (05/0<p) و هم­خطی چندگانه بین متغیرها با استفاده از آماره تحمل (Tolerance) و عامل تورم واریانس (Inflation factor variance) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که ارزش­های تحمل به دست آمده برای متغیرها بالای10/0 هستند و نشان دهنده عدم وجود هم­خطی چندگانه بین متغیرها است و هم­چنین مقدار عامل تورم واریانس به دست آمده برای متغیرها کوچک­تر از 10 بودند که نشان دهنده عدم خطی چندگانه بین متغیرها است.
نتایج
تعداد 221 نفر از دانش­جویان دانشگاه محقق اردبیلی مشغول به تحصیل با دامنه سنی 48-20 سال قرار داشتند. 109 (3/49 درصد) آزمودنی پسر با میانگین سنی 11/28 و انحراف معیار 74/5 سال و 112 (7/50 درصد) آزمودنی دختر با میانگین سنی 69/29 و انحراف معیار 79/6 سال در این پژوهش شرکت داشتند. تعداد 165 نفر (7/74 درصد) آن‌ها مجرد و 56 نفر (3/25 درصد) متأهل بودند. از لحاظ مقطع تحصیلی، تعداد 66 نفر (9/29 درصد) در مقطع کارشناسی، 80 نفر (2/36 درصد) کارشناسی ارشد و 75 نفر (9/33 درصد) در مقطع دکترا تحصیل می‌کردند. از لحاظ وضعیت سکونت، 127 نفر (5/57 درصد) ساکن خوابگاه دولتی، 21 نفر (5/9 درصد) خوابگاه خودگردان، 45 نفر (4/20 درصد) خانه دانشجویی، 27 نفر (2/12 درصد) با خانواده زندگی می‌کردند. از لحاظ میزان اهتمام به امورات مذهبی، 52 نفر (5/23 درصد) کم، 114 نفر (6/51 درصد) در حد متوسط و 55 نفر (9/24 درصد) زیاد گزارش دادند و از لحاظ وضعیت اقتصادی، 40 نفر (1/18 درصد) خوب، 151 نفر (3/68 درصد) متوسط و 30 نفر (6/13 درصد) ضعیف گزارش دادند.
 
 

 
جدول 1- آماره­های توصیفی و ماتریس همبستگی متغیرهای استرس ادراک ‌شده، وابستگی به شبکه‌های مجازی با پرخاشگری سایبری مجازی در دانش­جویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1398 (221= n)
متغیرهای پیش­بین 1 2 3 4 5 6 7
1. استرس ادراک ‌شده 1            
2. وابستگی به شبکه‌های مجازی **82/0 1          
3. جعل هویت **48/0 **63/0 1        
4. دیداری-جنسی **27/0 **34/0 **44/0 1      
5. پرخاشگری کلامی **45/0 **54/0 **71/0 **63/0 1    
6. تمسخر سایبری **31/0 **40/0 **68/0 **61/0 **70/0 1  
7. پرخاشگری سایبری **50/0 **57/0 **83/0 **74/0 **94/0 **85/0 1
میانگین 74/30 50/32 73/6 82/6 17/20 11/9 83/42
انحراف استاندارد 53/6± 42/8± 04/2± 52/1± 65/4± 21/2± 14/9±
           آزمون همبستگی Pearson، 01/0p<**         05/0>p­*  به عنوان سطح معنی­دار
 
 
جدول1، آماره­های توصیفی و ضرایب هم­بستگی Pearson بین متغیرهای استرس ادراک‌ شده، وابستگی به شبکه‌های مجازی با پرخاشگری سایبری در دانش­جویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال1398 را نشان میدهد. نتایج هم­بستگی  Pearson نشان می‌دهد که پرخاشگری سایبری با استرس ادراک ‌شده (50/0;r= 001/0> p) و وابستگی به شبکه‌های مجازی (57/0;r= 001/0> p) ارتباط مثبت دارد. هم­چنین وابستگی به شبکه‌های مجازی با استرس ادراک ‌شده (82/0;r= 001/0> p) ارتباط مثبت دارد.
جهت تعیین کفایت برازش الگوی پیشنهادی با داده­ها شاخص­های کای اسکوئر به هنجار شده (Normed chi –square index; CMIN/DF)، شاخص برازش مقایسه­ای (CFI؛Comparative fit index) و ریشه دوم میانگین مربعات خطای برآورد (Root mean squared error of approximation; RMSEA) مورد استفاده قرار گرفت. مقادیر هر یک از  این شاخص­ها بین 0 و 1 قرار دارد و مقادیر نزدیک و یا بیشتر از 90/0 نشانه مطلوب بودن مدل می­باشد. CFI برای این مدل 98/0 بوده که در بازه قابل قبول قرار می­گیرد. از آن­جا که ریشه دوم میانگین مربعات خطای برآورد (RMSEA) برای  مدل06/0 به­دست آمده است، از طرفی بازه قابل قبول برای آن کمتر از 08/0 می­باشد [32]. پس می­توان گفت مدل برازش شده مدل مناسبی است. شاخص­های کای اسکوئر به هنجار شده (CMIN/DF) و شاخص برازش مقایسه‌‌ای (CFI) در دامنه مورد قبول قرار دارد. جدول2 شاخص­های برازش مدل را نشان می­دهد.
جدول 2- شاخص­های برازش کلی مدل اصلاح‌شده
 
شاخص CMIN/DF CFI NNFI RMSEA
مقدار محاسبه‌ شده 84/1 98/0 97/0 063/0
سطح قابل‌قبول 3-1 90/0< 90/0< 08/0>
Normed chi -square index; CMIN/DF
Comparative fit index; CFI
Non-Normed Fit Index; NNFI
Root mean squared error of approximation; RMSEA
نمودار 2، بارهای استاندارد شده مدل پژوهش را نشان می­دهد. در این مطالعه تمام روابط استرس ادراک شده و اعتیاد به شبکه­های مجازی با پرخاشگری سایبری دانش­جویان معنی­دار می­باشد (05/0>P).
 
 

نمودار 2- بارهای استاندار شده مدل پیش­بینی پرخاشگری سایبری دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1398 بر اساس استرس ادراک شده با میانجی­گری اعتیاد به شبکه­های مجازی
 
 
با توجه به نموادر 3، و معنیداری آماره T مربوط به هر یک از متغیرهای پژوهش در سطح خطای 05/0، فرضیه­­ پژوهش تأثیر استرس ادراک‌ شده بر پرخاشگری سایبری با میانجیگری وابستگی به شبکه‌های مجازی تأیید می­شود.
 

نمودار 3- نتاج تحلیل محاسبه مقدار T مدل پیش­بینی پرخاشگری سایبری دانش­جویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1398 بر اساس استرس ادراک شده با میانجی­گری اعتیاد به شبکه­های مجازی
 
نتایج جدول 2 نشان می‌دهد فرضیات پژوهش حاضر مطابق نمودار 2 و 3 با روش معادلات ساختاری بررسی گردید و روابط بین متغیرها و سازه­ها (به غیر از عدم ارتباط مستقیم استرس ادراک شده و پرخاشگری سایبری) معنی­دار بوده و تأیید می­شوند و روابط ساختاری متغیرها در سطح اطمینان 95 درصد معنی­دار هستند: (05/0>p ) و (96/1<T). جدول 2، شاخص­های برازندگی مدل پژوهش را نشان می­دهد.
 
جدول 3- شاخص­های برازندگی مدل پیش­بینی پرخاشگری سایبری دانش­جویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1398 بر اساس استرس ادراک شده با میانجی­گری اعتیاد به شبکه­های مجازی (221=n)
متغیرها ضریب مسیر مقدار T مقدارP نتیجه
استرس ادراک‌شده بر پرخاشگری سایبری 10/0 82/0 19/0 تأیید نشده
وابستگی به شبکه‌های مجازی بر پرخاشگری سایبری 59/0 72/4 02/0 تأیید شده
استرس ادراک‌شده بر وابستگی به شبکه‌های مجازی 86/0 25/10 01/0 تأیید شده
 
 
بحث
پژوهش حاضر با هدف الگوی روابط ساختاری پرخاشگری سایبری بر اساس استرس ادراک ‌شده با نقش میانجی وابستگی به شبکه­های مجازی انجام گرفت. نتایج نشان داد پرخاشگری سایبری با استرس ادراک‌ شده ارتباط مثبت دارد. این نتایج با یافته­های Parekh و همکاران [9]، هم­سو است. وی در پژوهش خود نشان داده که وابستگی به شبکه‌های مجازی با استرس ادراک‌شده ارتباط دارد، Hay و همکاران [11] و Wright [12] نیز در پژوهش خود گزارش دادند استرس ادراک‌ شده پیش‌بینی کننده پرخاشگری سایبری در میان جوانان می‌باشد. در تبیین این فرض می‌توان گفت مشخصه اصلی وابستگی به شبکه‌های اجتماعی، بدخلقی و استرس بسیار زیاد است. افرادی که به‌صورت افراطی از شبکه‌های مجازی استفاده می‌کنند، میزان این مشخصه‌ها در آن‌ها بسیار بالاست. هم­چنین چک کردن مداوم تلفن یا دستگاه هوشمند، مشخصه دیگر این نوع وابستگی به شما می‌رود. این نخستین کاری است که این افراد بعد از بیدار شدن در صبح یا بعد از کار و هنگام رسیدن به منزل انجام می‌دهند [14]. افراد با استرس بالا توانایی خود نظارتی پایینی دارند، توانایی کنترل احساسات و هیجانات خود را نداشته و در دانستن این­که در شرایط خاص چه چیزی مناسب می­باشد، مهارت ندارند و شیوه‌های مقابله‌ای ناسازگارانه به استرس را به کار برده و فشارهای روانی زیادی را متحمل می­شوند؛ به عبارت دیگر این افراد در به کار بستن صحیح ساز و کارهای دفاعی مشکل دارند، پرخاشگری سایبری که شامل رفتارهای توهین‌آمیز مانند مزاحمت­های سایبری است یعنی رفتارهای تهاجمی که نمی­توانند چهره به چهره اتفاق بی­افتند یکی از سازوکارهای دفاعی منفی در افراد دارای استرس ادراک شده می‌باشد.
هم­چنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد که استرس ادراک ‌شده با میانجی­گری شبکه‌های مجازی اثر غیرمستقیم بر پرخاشگری سایبری دارد. این نتایج با یافته­های Li و همکاران [20] مبنی بر این­که وابستگی به شبکه­های مجازی با استرس ادراک ‌شده ارتباط معنیداری دارد هم­سو است. همچنین Hou و همکاران[21]، Cho و همکاران [22]، Gökçearslan و همکاران [19] و Javaid و همکاران [23] در مطالعات خود نشان دادند استرس ادراک ‌شده در وابستگی به شبکه‌های مجازی نقش دارد.
در تبیین این فرض می‌توان گفت استرس ادراک­ شده، میزان تفسیر و درک افراد از استرس خود در مقابل رویدادهای غیرقابل پیش­بینی و غیرقابل‌کنترل است، استرس‌های روزمره تقریباً برای همه افراد جامعه وجود دارد و همه ما به نوعی آن‌ها را تجربه می‌کنیم، اما افزایش بیش از اندازه آن‌ها ناتوانی در مدیریت و نوع واکنش‌ها به شرایط استرس‌زا می‌تواند اثرات مهمی را بر زندگی ما داشته باشد. افراد برای کنار آمدن با شرایط تهدیدآمیز و استرس‌زا از راه­بردهای مقابله‌ای متفاوتی استفاده می‌کنند که می‌تواند کاربردی و سازگارانه و یا ناسازگارانه باشد. تصور بر این است که وابستگی به شبکه‌های مجازی راهبرد ناسازگارانه در افرادی است که قادر به استفاده از راه­بردهای مقابله‌ای مؤثر در مواجهه با شرایط فشارزا نیستند. از این‌رو، روی آوردن به شبکه‌های مجازی و پرداختن به ی سری مزاحمت‌ها و تهدیدات و پرخاشگری سایبری می‌تواند به عنوان راهبردی برای کاهش استرس ادراک ‌شده استنباط کرد.
استفاده از پرسش­نامه به عنوان تنها ابزار متناسب با نوع تحقیق و محدود بودن پژوهش به دانش­جویان دانشگاه محقق اردبیلی، تعمیم یافته­های پژوهش به سایر نمونه­ها را با دشواری روبرو می­سازد. بر این اساس استفاده از ابزارهای مستقیم نظیر مصاحبه و مشاهده بالینی و انجام پژوهش مشابه در دیگر دانشگاه‌ها در مطالعات آتی پیشنهاد می­شود.
نتیجه­گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بین پرخاشگری سایبری و استرس ادراک‌ شده با میانجی­گری وابستگی به شبکه‌های مجازی ارتباط جود دارد. از لحاظ کاربردی پیشنهاد می­شود در دانشگاه‌ها با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه آگاه‌سازی دانش­جویان درباره تمامی جوانب و اثرات مثبت و منفی استفاده از شبکه‌های مجازی، چگونگی استفاده درست و علمی و بهره بردن آن­ها از مزایای آن اقدام کرد. یافته­های این پژوهش قابل کاربست توسط دست­اندرکاران آموزش‌ و پرورش به ویژه روان­شناسان و مشاوران و سازمان بهزیستی می­باشد.
تشکر و قدردانی
این پژوهش با حمایت مالی معاونت پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی و با شماره 26823 به تاریخ 25/12/1397 انجام گرفت. به ین ‌وسیله از کلیه دانش­جویان دانشگاه محقق اردبیلی به خاطر همکاری ارزنده­شان در اجرای این پژوهش و هم­چنین از دانشگاه محقق اردبیلی بابت حمایت مالی از این پژوهش نهایت قدردانی را داریم.
 
 
 

References
 
 
 
[1]     Mishna F, Regehr C, Lacombe-Duncan A, Daciuk J, Fearing G, Van Wert M. Social media, cyber-aggression and student mental health on a university campus. J  mental health 2018; 27(3): 222-9.
[2]     Grigg DW. Cyber-aggression: Definition and concept of cyberbullying. J Psychologists and Counsellor in School2010; 20(2): 143-56.
[3]     Watkins LE, Maldonado RC, DiLillo D. The cyber aggression in relationships scale: A new multidimensional measure of technology-based intimate partner aggression. J Assess 2018; 25(5): 608-26.
[4]     Lee HW, Choi J-S, Shin Y-C, Lee J-Y, Jung HY, Kwon JS. Impulsivity in internet addiction: a comparison with pathological gambling. Cyberpsychology, J Behav and Soc Netw 2012; 15(7): 373-7.
[5]     Kim M-o, Kim H, Kim K, Ju S, Choi J, Yu M. Smartphone addiction:(focused depression, aggression and impulsion) among college students. J Science and Technology 2015; 8(25): 1-6.
[6]     Klatzkin RR, Baldassaro A, Rashid S. Physiological responses to acute stress and the drive to eat: The impact of perceived life stress. J Appetite 2019; 133 (1): 393-9.
[7]     Jia Y, Loo Y. Prevalence and determinants of perceived stress among undergraduate students in a Malaysian University. J Health and Transl Med 2018; 21(1): 1-5.
[8]     Ahuja R, Banga A. Mental Stress Detection in University Students using Machine Learning Algorithms. J Procedia Comput Sci2019; 152: 349-53.
[9]     Parekh MA, Majeed H, Khan TR, Khan AB, Khalid S, Khwaja NM, et al. Ego defense mechanisms in Pakistani medical students: a cross sectional analysis. J BMC psychiatry 2010; 10(1):10-12.
[10]   Patchin JW, Hinduja S. Traditional and nontraditional bullying among youth: A test of general strain theory. J Youth & Society 2011; 43(2): 727-51.
[11]   Hay P, Williams SE. Exploring relationships over time between psychological distress, perceived stress, life events and immature defense style on disordered eating pathology. J BMC Psychology 2013; 1(1): 1-8.
[12]   Wright MF. Cyber victimization and perceived stress: Linkages to late adolescents’ cyber aggression and psychological functioning. J Youth & Society 2015; 47(6): 789-810.
[13]   Kawyannejad R, Mirzaei M, Valinejadi A, Hemmatpour B, Karimpour HA, AminiSaman J, et al. General health of students of medical sciences and its relation to sleep quality, cell phone overuse, social networks and internet addiction. J Bio Psycho Soc Med 2019; 13(1): 1-7.
[14]   Schou Andreassen C, Pallesen S. Social network site addiction-an overview. J Current Pharmaceutical Design 2014; 20(25): 4053-61.
[15]   Whittaker E, Kowalski RM. Cyberbullying via social media. J School Violence 2015; 14(1): 11-29.
[16]   Sussman S, Lisha N, Griffiths M. Prevalence of the addictions: a problem of the majority or the minority? J Eval & Health Prof  2011; 34(1): 3-56.
[17]   Hong F-Y, Huang D-H, Lin H-Y, Chiu S-L. Analysis of the psychological traits, Facebook usage, and Facebook addiction model of Taiwanese university students. J Telematics and Informatics 2014; 31(4): 597-606.
[18]   Liu Q-Q, Zhou Z-K, Yang X-J, Kong F-C, Niu G-F, Fan C-Y. Mobile phone addiction and sleep quality among Chinese adolescents: a moderated mediation model. J Comput in Human Behav 2017; 72(2): 108-14.
[19]   Gökçearslan Ş, Uluyol Ç, Şahin S. Smartphone addiction, cyberloafing, stress and social support among university students: A path analysis. J Children and Youth Services Review 2018; 91(2): 47-54.
[20]   Li D, Zhang W, Li X, Zhou Y, Zhao L, Wang Y. Stressful life events and adolescent Internet addiction: The mediating role of psychological needs satisfaction and the moderating role of coping style. J Comput in Human Behav 2016; 63(3): 408-415.
[21]   Hou X-L, Wang H-Z, Guo C, Gaskin J, Rost DH, Wang J-L. Psychological resilience can help combat the effect of stress on problematic social networking site usage. J Personal and Individual Differences 2017; 109(1): 61-66.
[22]   Cho HY, Kim DJ, Park JW. Stress and adult smartphone addiction: Mediation by selfcontrol, neuroticism, and extraversion. J Stress and Health 2017; 33(5): 624-630.
[23]   Javaid A, Zafar MB, Iqbal M, Ghauri SK. Correlation between Internet addiction, depression, anxiety and stress among undergraduate medical students in Azad Kashmir. Pak J Med Sci 2019; 35(2): 501-6. [Farsi]
[24] Gutiérrez-Esparza GO, Vallejo-Allende M, J. H-T. Classification of Cyber-Aggression Cases Applying Machine Learning. J Appl Sci 2019; 9(9): 1-17.
[25]   Habibi A. Liserl's Practical Training. Tehran: Electronic Publishing; 2013; 12-14.[Farsi]
[26]   Álvarez-García D, Barreiro-Collazo A, Núñez JC, Dobarro A. Validity and reliability of the Cyber-aggression Questionnaire for Adolescents (CYBA). Eur J Psychol Appl to Legal Context 2016; 8(2): 69-77.
[27]   Young KS, editor What makes the Internet addictive: Potential explanations for pathological Internet use. 105th annual conference of the American Psychological Association; 1997: Chicago.
[28]   Murali V, George S. Lost online: an overview of
internet addiction. J Advanc in Psychiatric Treat 2007; 13(1): 24-30.

[29]   Widyanto L, McMurran M. The psychometric properties of the internet addiction test. J Cyberpsychology & Behav 2004; 7(4): 443-50.
[30]   Alavi S, Eslami M, Meracy M, Najafi M, Jannatifard F, Rezapour H. Psychometric properties of Young internet addiction test. International J Behav Sci 2010; 4(3): 183-9.
[31]   Cohen S, Kamarck T, Mermelstein R. A global measure of perceived stress. J Health and Soci Behav1983; 24(4):385-96.
[32]   Homan HA. Structural  Equation  Modeling  Using LaserL Software. Tehran: Samt 2014; 6: 90-105. [Farsi]


 
Investigating Structural Relations Model of Cyber-Aggression Based on Perceived Stress with the Mediating Role of Virtual Networks Dependency in Students of Mohaghegh Ardabili University in 2019: A Descriptive Study
 
A. Atadokht[4], Sh. Ahmadi[5], V. Fallahi[6]
 
 
Received: 20/09/2019  Sent for Revision: 04/12/2019 Received Revised Manuscript: 17/02/2020 Accepted: 07/03/2020
 
Background and Objectives: The use of virtual networks has become a natural modern behavior, but the traumatic forms of their use have also received much attention in the last two decades. This study aimed at modelling structural relations of cyber-aggression based on perceived stress with the mediating role of virtual networks dependency in students of Mohaghegh Ardabili University in 2019.
Materials and Methods: In this descriptive study, the statistical population included all students of Mohaghegh Ardebili University in the second semester of the academic year 2018-2019. From this community, 221 students were selected through multistage random cluster sampling and responded to Cyber-Aggression Questionnaire (Álvarez-García), Cohen’s Perceived Stress Scale and Young’s Internet Addiction Test, individually. Data were analyzed using Pearson’s correlation coefficient and structural equation modeling (SEM).
Results: The results indicated that cyber-aggression has positive relationship with perceived stress (r=0.50; p<0.001) and virtual networks dependency (r=0.57; p<0.001). Also, virtual networks dependency was positively associated with perceived stress (r=0.82; p<0.001). The model fitness indexes confirmed the path of perceived stress to the cyber-aggression with the mediating role of virtual networks dependency.
Conclusion: The results showed that perceived stress is associated with cyber-aggression mediated with dependence on virtual networks. It seems that universities can organize workshops to inform students about the positive and negative effects and how to use them properly and scientifically and to reap the benefits.
Key words: Stress, Cyber-aggression, Dependency,Virtual networks, Students, Ardabil
 
Funding: This study was funded by University of Mohaghegh Ardabili.
Conflict of interest: None declared.
Ethical approval: The Ethics Committee of Ardabili University of Medical Sciences approved the study (IR.ARUMS.REC.1398.183).
How to cite this article: Atadokht A, Ahmadi Sh, Fallahi V. Investigating Structural Relations Model of Cyber-Aggression Based on Perceived Stress with the Mediating Role of Virtual Networks Dependency in Students of Mohaghegh Ardabili University in 2019: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2020; 19 (3): 251-64. [Farsi]


 
[1]- (نویسنده مسئول) دانشیار گروه آموزشی روان­شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
     تلفن: 31505645-045، دورنگار: 33520457-045، پست الکترونیکی: ak_atadokht@yahoo.com
[2]- دانشجوی دکتری تخصصی روان­شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
[3]- دانشجوی دکتری تخصصی روان­شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
 
1- Associate Prof., Dept. of Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran, ORCID: 0000-0001-5538-9242
(Corresponding Author) Tel: (045) 31505645, Fax: (045) 33520457, E-mail: ak_atadokht@yahoo.com
[5]- PhD Student of Psychology, Dept. of Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran, ORCID: 0000-0003-0189-9575
[6]- PhD Student of Psychology, Dept. of Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran, ORCID: 0000-0002-3477-0543
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی اجتماعی
دریافت: 1398/7/6 | پذیرش: 1398/12/17 | انتشار: 1399/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb