دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
متن کامل [PDF 351 kb]
(536 دریافت)
|
چکیده (HTML) (1767 مشاهده)
متن کامل: (789 مشاهده)
آموزش مداوم
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 19، خرداد 1399، 322-315
محیط و نحوه نشستن در یک گروه کوچک آموزشی
محسن رضائیان[1]
دریافت مقاله: 11/10/98 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 13/11/98 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 16/11/98 پذیرش مقاله: 19/11/98
چکیده
گروههای کوچک که برای آموزش و یادگیری تشکیل میگردند، در صورتی که به خوبی مدیریت شوند میتوانند بازده خارقالعادهای در امر یادگیری داشته باشند. شواهد موجود نشان میدهد که مکان برگزاری و نحوه نشستن افراد در یک گروه کوچک آموزشی، تأثیر بسیار زیادی در میزان موفقیت یا عدم موفقیت یک هماهنگ کننده در استفاده صحیح از پویایی آن گروه دارد. بنابراین، هدف از نگارش مقاله حاضر، پرداختن به خصوصیات محیط برگزاری یک گروه کوچک آموزشی و نحوه نشستن افراد در چنین گروههایی میباشد.
واژههای کلیدی: گروههای کوچک، آموزش، یادگیری، محیط، نحوه نشستن
مقدمه
گروههای کوچک که برای آموزش و یادگیری تشکیل میگردند، در صورتی که به خوبی مدیریت شوند میتوانند بازدهی خارقالعادهای در امر یادگیری داشته باشند. تعداد افراد گروه میتواند از 2 نفر شروع شده و تا 30 نفر متغیر باشد. اما، معمولاً ما بین این دو مقدار، یعنی 10 تا 15 نفر، حالت بهینهای را ایجاد خواهد کرد. رمز موفقیت در گروههای کوچک آموزشی در آن است که هماهنگ کننده گروه (Group facilitator)، بتواند از مراحل تکامل و پویایی گروه، نهایت استفاده را ببرد [12-1]. تاکمن (Tuckman) در سال 1965 میلادی پنج مرحله برای تکامل و پویایی یک گروه در نظر گرفته است [13].
این پنج مرحله برای یک گروه کوچک آموزشی میتواند شامل مراحل زیر باشد: مرحله اول، شکلگیری (Forming) نام دارد. در این مرحله، هماهنگ کننده گروه سعی مینماید تا هدف از تشکیل گروه و قوانین آن را برای اعضاء شرح دهد. وی همچنین مقدمات لازم برای آشنایی مابین اعضاء گروه را فراهم میآورد. مرحله دوم، هنجاریابی (Norming) است که در آن، تک تک اعضاء ضمن آغاز به اشتراک گذاشتن ایدهها و تجربیات خود، با نقش خود در گروه و قوانین کلی گروه آشنا میشوند. در این مرحله، هماهنگ کننده تلاش مینماید تا مشارکت حداکثری اعضاء گروه را تشویق نماید (تصویر 1) [13].
مرحله سوم، طوفان (Storming)است، که در آن ممکن است تضادها و اختلافاتی بین اعضای گروه رخ دهد. با این وجود، هماهنگ کننده گروه سعی مینماید تا با درایت، اختلافها را حل و فصل نموده و اعضاء گروه را به همبستگی و انسجام لازم برساند. مرحله چهارم، مرحله اجرا (Performing) است که در آن تک تک اعضاء، به شیوه ای آگاهانه و در همکاری صمیمانه با سایر اعضاء، بر اهداف آموزشی گروه متمرکز میشوند. هماهنگ کننده گروه ضمن تسهیل و مدیریت فعالیتهای گروه، نهایت تلاش خود را مینماید که اعضاء گروه به اهداف آموزشی خود دست یابند (تصویر 1) [13].
بالاخره، مرحله پنجم، مرحله اختتام گروه است. در این مرحله، یا فعالیتهای گروه در یک جلسه به پایان رسیده و تا شروع جلسه بعدی، موقتاً گروه (Adjourning)تعطیل میشود. و یا اینکه، گروه در یک انسجام و هماهنگی کامل به اهداف آموزشی خود دست مییابد و به طور کلی جلسات گروه خاتمه یافته که برای اعضاء گروه نوعی حالت ماتم (Mourning) به دلیل خاتمه یک کار گروهی سودمند را فراهم میآورد (تصویر 1) [13].
تصویر 1- مراحل تکامل و پویایی یک گروه از نظر تاکمن (Tuckman)
شواهد موجود نشان میدهد که مکان برگزاری و نحوه نشستن افراد در یک گروه کوچک آموزشی، تأثیر بسیار زیادی در میزان موفقیت یا عدم موفقیت یک هماهنگ کننده در استفاده صحیح از پویایی آن گروه دارد [17-14]. بنابراین، هدف از نگارش مقاله حاضر، پرداختن به خصوصیات محیط برگزاری یک گروه کوچک آموزشی و نحوه نشستن افراد در چنین گروههایی میباشد.
خصوصیات محیط برگزاری یک گروه کوچک آموزشی
همانطور که ذکر گردید برای آنکه از پویایی گروههای کوچک آموزشی به بهترین نحو استفاده شود، نقش هماهنگ کننده گروه بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در ارتباط با محل برگزاری جلسه آموزشی، هماهنگ کننده با تجربه گروه، باید ابتدا این مکان را از نزدیک مورد بازدید قرار دهد. بزرگی یا کوچکی بیش از حد محل میتواند تأثیرات نامطلوبی را ایجاد کند. بنابراین، اندازه بهینه محل آموزش، یعنی اینکه افراد بتوانند به راحتی در آن محل دور هم جمع شده و امکان تحرک هم داشته باشند [17-14]. همچنین، نور کافی، رطوبت مناسب، درجه حرارت قابل قبول اطاق، صندلیهای راحت، قرار گرفتن در محلی خلوت و بدون سر و صدا و امکان استفاده از وسایل کمک آموزشی، از پیشنیازهای یک جلسه آموزشی موفق خواهد بود. برای مثال، باید به خاطر داشت که در یک تابستان گرم و در اطاقی که تهویه مطبوع ندارد، هیچ جریان آموزشی قابل قبولی برقرار نخواهد شد. نظیر همین نکته در زمستان سرد و در اطاقی بدون سیستم گرمایشی رخ خواهد داد.
نحوه نشستن افراد در یک گروه کوچک آموزشی
علاوه بر خصوصیات فیزیکی اطاق، نکته دیگری که به بازدهی جریان آموزشی کمک شایان توجهی خواهد کرد، نحوه نشستن افراد میباشد [17-14]. معمولاً در کلاسهای رسمی درس، استاد در مقابل تمام دانشجویان و در کنار یا مقابل تخته و یا پرده نمایش قرار میگیرد (تصویر 2).