جلد 19، شماره 3 - ( 3-1399 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 314-305 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fardisi S, Raoof M, Ghazizadeh M, Amanpour S. A Survey on Happiness as a Component of Mental Health in Kerman Dental Students in 2017-2018: A Short Report. JRUMS 2020; 19 (3) :305-314
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5135-fa.html
فردیسی سورنا، رئوف مریم، قاضی زاده مریم، امان پور سارا. بررسی شادمانی به‌عنوان یکی از شاخص‌های سلامت روان در دانشجویان دندان‌پزشکی کرمان در سال 97-1396: یک گزارش کوتاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1399; 19 (3) :305-314

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5135-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی کرمان
متن کامل [PDF 284 kb]   (664 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (2393 مشاهده)
متن کامل:   (1586 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 19، خرداد 1399، 314-305
 
 
 
 
بررسی شادمانی به­عنوان یکی از شاخص­های سلامت روان در دانشجویان دندانپزشکی کرمان در سال 97-1396: یک گزارش کوتاه
 
 
سورنا فردیسی[1]، مریم رئوف[2]، مریم قاضی‌زاده[3]، سارا امان‌پور[4]
 
 
 
 
 
 
دریافت مقاله: 25/10/98 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 12/11/98  دریافت اصلاحیه از نویسنده: 28/2/99         پذیرش مقاله: 29/2/99
 
 
 
 
 
چکیده
زمینه و هدف: نشاط یکی از نیازهای اساسی انسان و از مؤلفه­های سلامت روان است که عامل افزایش سرمایههای اجتماعی است. هدف این مطالعه تعیین وضعیت شادمانی در دانشجویان دانشکده دندان­پزشکی کرمان انجام شد.
مواد و روش­ها: در این مطالعه توصیفی، جامعه آماری دانشجویان دندان­پزشکی عمومی کرمان در سال تحصیلی 97-1396 بودند. برای جمع­آوری اطلاعات از پرسش­نامه شادمانی اکسفورد استفاده شد و 241 دانشجو که به روش طبقه­ای متناسب و به طور تصادفی انتخاب شده بودند در تحقیق شرکت کردند. داده­ها توسط آزمون­های Mann-Whitney و Kruskal-Wallis آنالیز شدند.
یافته‌ها: 151 نفر (7/62 درصد) از دانشجویان دختر و 90 نفر (3/37 درصد) پسر بودند. میانگین نمره شادمانی دانشجویان 78/0±04/40 بود. نمره شادمانی دانشجویان با متغیرهای جنسیت (779/0=P)، سال تحصیلی (092/0=P)، وضعیت تأهل (865/0=P) و محل سکونت (425/0=P) ارتباط آماری معنی‌داری نشان نداد.
نتیجه­گیری: وضعیت شادمانی دانشجویان مورد مطالعه در سطح قابل قبولی بود، اما جهت ارتقاء به سطح خیلی خوب تدابیر لازم بایستی اتخاذ گردد.
واژه­های کلیدی: شادمانی، دانشجویان دندان­پزشکی، سلامت روان، کرمان
 
مقدمه
بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامتی عبارت است از رفاه کامل جسمی، اجتماعی و روانی فرد و تنها نبود بیماری یا معلولیت نیست. به عبارت دیگر، سلامت نبود بیماری یا معلولیت­های جسمی نیست بلکه عواملی مانند رضایت از خویشتن، امید به زندگی و سلامت اجتماعی را هم شامل می­گردد [1]. نشاط یا شادی به­معنی لذت بردن از زندگی از مرکزی­ترین محرک­های اهداف بشر است که نقش مهمی در سلامت روانی و اجتماعی انسان دارد. در جامعه­ای که با نشاط باشد، استعداد افراد شکوفا میشود و تمام مردم از رفاه و امنیت برخوردارند [2]. با نشاط بودن جامعه یکی از عوامل بسیار مؤثر در توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است و به همین سبب شادی در دانشجویان به عنوان نسل آینده­ساز یک جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است  [3]. دوره تحصیلی دانشگاهی، دوره­ای فشارزا است. محققان میزان بالایی از شیوع افسردگی را در بین دانشجویان گزارش کرده­اند که می­تواند عامل خودکشی، اعتیاد، اعتماد به نفس پایین و افت تحصیلی شود و در مجموع اختلال در عملکردهای مختلف شغلی، خانوادگی و اجتماعی را به دنبال داشته باشد و از این طریق هزینه­های هنگفتی را به جامعه تحمیل کند. تغییر محل زندگی و جدایی ناگهانی از خانواده، شرکت در امتحانات، انجام تکالیف، هزینه­های زندگی و آینده شغلی مبهم از عوامل مستعد کننده افسردگی در میان دانشجویان هستند [4]. بر طبق گزارش مؤسسهGallup  در سال 2018 میلادی، ایرانی­ها در رتبه پنجم غمگین­ترین مردم دنیا هستند. در واقع به­طور تفکیکی، ایران در احساس عصبانیت رتبه 3، در احساس غم رتبه 5، در احساس استرس رتبه 5 و در احساس نگرانی رتبه 4 را در میان 140 کشور جهان داشته است [5]. اگرچه Gallup از معتبرترین مؤسسات نظرسنجی در دنیا به شمار می­رود، اما تنها راه رد یا پذیرش چنین گزارشاتی انجام مطالعات روان­شناسی گسترده در اقشار مختلف جامعه می­باشد. از سوی دیگر، دانشجویان رشته­های علوم پزشکی از جمله دندان­پزشکی که نقش مهمی در حفظ سلامت جامعه دارند، بایستی از سلامت روانی خوبی از نظر شادی برخوردار باشند. بنابرین، بررسی این موضوع در میان دانشجویان رشته­های علوم پزشکی دارای اهمیت به­سزایی است و نتایج این بررسی­ها می­تواند مورد استفاده سازمان ملّی جوانان، مدیران آموزشی دانشگاه­های علوم پزشکی و سایر سازمان­های مرتبط قرار گیرد. با توجه به مطالب گفته شده، این پژوهش با هدف تعیین وضعیت شادمانی به عنوان یکی از شاخص­های سلامت روان در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی کرمان طراحی گردید.
مواد و روش­ها
این مطالعه توصیفی بر روی کلیه دانشجویان دختر و پسر دوره عمومی دانشکده دندان­پزشکی کرمان که در نیم­سال دوم تحصیلی 1396-97 مشغول به تحصیل بودند، انجام گردید. حجم نمونه مورد نیاز از جمعیت آماری 350 نفری دانشجویان با استفاده از فرمول ، شامل 96/1= ، 5/0=p نسبت واحدهای جامعه با یک ویژگی مورد نظر، 035/0=d حداکثر خطای برآورد قابل قبول و 350=n حجم جامعه، به تعداد 241 نفر محاسبه گردید.
ابتدا با اداره آموزش دانشکده هماهنگی­های لازم به­عمل آمد. با استفاده از فهرست تهیه شده اسامی و تعداد دانشجویان هر ورودی تحصیلی مشخص گردید و از بین لیست دانشجویان هر ورودی با استفاده از روش طبقه­ای متناسب، حجم برآورد شده به هر ورودی تخصیص داده شد. سپس به تعداد مشخص شده و با استفاده از جدول اعداد تصادفی از بین شماره­های دانشجویی، تعداد شماره مورد نظر انتخاب شدند. پرسش­نامه­ها توسط پژوهش­گر پس از یکی از کلاس­های نوبت ظهر بعد از ارائه توضیحات در مورد مطالعه و هدف آن بین دانشجویان دارای شماره­های دانشجویی انتخاب شده توزیع­گردید و از آنان خواسته شد در صورت تمایل در مطالعه شرکت کنند. شمارههایی که مایل به شرکت در تحقیق نبودند با شماره­های تصادفی دیگری جایگزین ­شدند. پرسش­نامه­ها پس از مدت زمان 20 دقیقه در همان جلسه جمع­آوری شد. هم­چنین به اطلاع دانشجویان رسانده می­شد که پرسش­نامه­ها بدون نام و نام خانوادگی است و کلیه اطلاعات در پرسش­نامه­ها محرمانه خواهد ماند. به دانشجویانی که غایب بودند نیز بعداً پرسشنامه، جهت تکمیل ارائه گردید. معیارهای ورود به مطالعه، تحصیل دانشجو در دوره عمومی دندان­پزشکی، عدم ابتلاء به بیماری­های روانی شناخته شده و نداشتن سابقه مصرف داروهای مؤثر بر روان در شش ماه گذشته بود. دانشجویانی که به علت داشتن هر یک از اختلالات روانی شناخته شده مثل افسردگی و اضطراب، وسواس اجباری، پرخاشگری و غیره تحت درمان روان­شناسی بودند و هم‌چنین دانشجویانی که از دانشگاه­های دیگر انتقال پیدا کرده بودند و یا برای گذراندن واحدهای درسی محدود در دانشکده مهمان شده بودند، از مطالعه حذف شدند. علاوه بر این، مطالعه حاضر دارای کد اخلاق از دانشگاه علوم پزشکی کرمان به شماره ثبتی 405.1395.IR.KMU.REC می باشد.
ابزار مورد استفاده در این تحقیق، پرسش­نامه شادمانی آکسفورد بود که اعتبار و قابلیت اعتماد این پرسش­نامه تأیید شده است [6]. این پرسش­نامه توسط Liaghatdar و همکارانش در تحقیقی بر روی 727 دانشجوی ایرانی بررسی شده و روایی سازه، پایایی درونی (ضریب آلفای کرونباخ 92/0) و روایی هم­زمان (73/0) این پرسش­نامه تأیید شده است [7]. در بخش اول خصوصیات دموگرافیک شرکت کنندگان شامل جنسیت، سال تحصیلی، وضعیت تأهل و محل سکونت آن­ها مورد پرسش قرار گرفت و بخش دوم شامل 29 سؤال چهار گزینه­ای پرسش­نامه بود که گزینه­های آن بر اساس مقیاس لیکرت چهار گزینه­ای به ترتیب از 0 تا 3 نمره­گذاری شد. به طوری که در نهایت محدوده امتیازها بین 0 تا 87 متغیر بود. در بین سؤال­ها، 12 سؤال به­طور معکوس طراحی شده­اند که در هنگام نمره­دهی در نظر گرفته می­شد. در این پرسش­نامه امتیاز بین 0 تا 28 مبین سطح شادمانی پایین، 29 تا 57 قابل قبول و 58-87 میزان شادمانی خیلی خوب در نظر گرفته شده است [8].
تجزیه و تحلیل داده­ها در دو سطح توصیفی و استنباطی توسط نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام شد. از آن­جایی که برطبق آزمون ناپارامتری Kolmogorov-Smirnov، متغیرهای پژوهش از توزیع نرمال برخوردار نبودند (05/0>P)، لذا از آزمون­های ناپارامتری Mann-Whitney و Kruskal-Wallis در سطح معنی­داری 05/0 برای آنالیز داده­ها استفاده شد.
نتایج
یافته­های حاصل از این پژوهش بر روی 241 دانشجوی دوره عمومی دندان­پزشکی کرمان نشان داد که 151 نفر (7/62 درصد) از دانشجویان دختر، 217 نفر (90 درصد) مجرد و 89 نفر (9/36 درصد) خوابگاهی بودند. تحلیل اطلاعات به دست آمده، میانگین و انحراف معیار کلی میزان شادمانی دانشجویان را (78/0±04/40 نشان داد به­طوری­که 40 نفر (6/16 درصد) از دانشجویان از شادمانی پایین، 188 نفر (78 درصد) از شادمانی قابل قبول و 13 نفر (4/5 درصد) از میزان شادمانی خیلی خوب برخوردار بودند.
تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون Mann-Whitney نشان داد که بین میزان شادمانی و متغیرهای جنسیت (779/0=P)، وضعیت تأهل (865/0=P) و محل سکونت (425/0=P) تفاوت آماری معنیداری وجود ندارد. آزمون Kruskal-Wallis نیز نشان داد که بین سال تحصیلی دانشجویان و میزان شادمانی آن­ها تفاوت آماری معنی‌داری وجود ندارد (092/0=P) (جدول 1).
 
جدول  1- میزان شادمانی دانشجویان دندان­پزشکی کرمان بر اساس متغیرهای دموگرافیک در سال تحصیلی 97-1396
متغیر (درصد) تعداد میانگین رتبه ها (چارک سوم چارک اول) میانه مقدار P
جنسیت دختر
پسر
(7/62) 151
(3/37) 90
54/119
13/122
40(48-32)
41(49-33)
*779/0
 
سال تحصیلی سال اول
سال دوم
سال سوم
سال چهارم
سال پنجم
سال ششم
(8/17) 43
(17) 41
(17) 41
(4/17) 42
(3/13) 32
(4/17) 42
27/117
26/107
48/146
42/106
08/129
80/121
40(47-30)
38(50/42-31)
43(51-38)
36(48-28)
40(25/50-35)
38(52-75/32)
**092/0
 
وضعیت تأهل مجرد
متأهل
(90) 217
(10) 24
75/120
29/123
40(49-32)
5/41(47-25/29)
*865/0
 
محل سکونت خوابگاهی
غیر خوابگاهی
(9/36) 89
(1/63) 152
32/116
74/123
39(48-31)
41(49-33)
*425/0
 
             * آزمون ناپارامتری Mann-Whitney، **آزمون ناپارامتری Kruskal-Wallis
 
 
بحث
شادمانی از کلیدی­ترین عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی در اقشار مختلف جامعه به­ویژه در دانشجویان است. دانشجویان شاد با قدرت تمرکز بالاتر در مقایسه با دانشجویانی که شادی کمتری دارند شرایط ناگوار زندگی و تحصیل را راحت­تر تحمل می­کنند و در حل مشکلات کمتر دچار پریشانی و سردرگمی می­شوند [9]. بر اساس نتایج به دست آمده در این مطالعه، میانگین و انحراف معیار نمره شادمانی دانشجویان، 78/0±04/40 بود. بدین ترتیب، میزان شادمانی 6/16 درصد از دانشجویان در حد پایین، 78 درصد در حد قابل قبول و تنها در 4/5 درصد از آن­ها در حد خیلی شاد بود. نتایج به دست آمده در این تحقیق مشابه نتایج مطالعاتی است که Jouybari و همکاران [3] در دانشجویان علوم پزشکی گلستان و Hoseini Amiri و همکارش [8] در دانشگاه علوم پزشکی قم به دست آوردند اما کمی از میانگین به­دست آمده در مطالعه Hemmati  در دانشگاه اصفهان [9] و Barati و همکاران در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند [10] کمتر است. متفاوت بودن رشته­های مختلف دانشگاهی در دانشجویان مورد مطالعه قطعاً یکی از دلایل اصلی تفاوت در نتایج آن­ها است. دانشجویان در بسیاری از رشته­های دانشگاهی در مقایسه با رشته دندان­پزشکی آینده شغلی مبهم­تری را برای خود متصور هستند و این سبب بی­انگیزگی و عدم نشاط کافی در زمان تحصیل آن­ها می­گردد. به این نکته هم  می­بایست اشاره کرد که اصولاً تعاریف موجود در ذهن افراد از نشاط و پویایی بسته به دیدگاه افراد به زندگی متفاوت است و این امر نیز می­تواند سبب اختلاف در پاسخ­ها و در نتایج چنین بررسی­هایی باشد. به­نظر می­رسد که میانگین نمرات شادی دانشجویان در دانشگاه­های ایران در مطالعات انجام شده بیانگر شادی در حد متوسط است، در حالی­که نتایج مطالعه دانشجویان در ترکیه مؤید شادی در حد خیلی خوب می­باشد [11]. در مقایسه نتایج شادمانی در دانشگاه­های مختلف میبایست توجه داشت که در سطح دانشگاه عوامل مختلفی هستند که بر روی شادمانی دانشجویان تأثیر گذارند که در جوامع و کشورهای مختلف با هم تفاوت دارند. از جمله این عوامل می­توان به خودکار آمدی علمی، سرمایه اجتماعی دانشگاهی، امید به آینده شغلی و انگیزه تحصیلی اشاره کرد. متأسفانه در حال حاضر عواملی همچون رشد پدیده مدرک گرایی، بی­اعتبار شدن جایگاه علم و عالم در جامعه، بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و آسیب­هایی از این قبیل که به تدریج گریبان آموزش عالی ما را فرا گرفته است سبب شده که در حال حاضر در دانشگاه­های کشور ما نشاط و پویایی کمتر از بسیاری از کشورهای دیگر باشد. در تحقیق حاضر در میزان شادمانی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیداری مشاهده نشد که مشابه با نتایج گزارش شده در مطالعات Hoseini Amiri و همکارش [8] است. اما در مطالعه Azizi و همکاران [12] جنسیت از عوامل مؤثر در میزان شادمانی گزارش شد و این گونه بیان شد که زن و مرد از نظر شادمانی و رضایت کلی با یکدیگر متفاوت نیستند بلکه زنان تغییرپذیری بیشتر یعنی هم عاطفه مثبت و هم عاطفه منفی بیشتری دارند و هیجان منفی بیشتری در زندگی روزمره دارند [12]. از سوی دیگر باید توجه داشت که امروزه تفاوتهای جنسیتی در جوامع کم­رنگ­تر شده که این دیدگاه میتواند باعث برابری در جنس از لحاظ بسیاری از متغیرها از جمله نشاط و شادکامی باشد. در نتایج به دست آمده از این مطالعه در خصوص میزان شادمانی افراد مجرد و متأهل، مشابه با نتایج تحقیق Jouybari و همکاران [3] تفاوت معنیداری مشاهده نشد. در حالی­که مطابق یافته­های Khademian و Faraji [13] دانشجویان متأهل کمتر از دانشجویان مجرد احساس نشاط می­کنند. برعکس در نتایج گزارش شده توسط Shojaie و همکارش [14] شادمانی در افراد متأهل بیشتر بود. برخی نظریات معتقدند که افراد متأهل نسبت به کسانی که هرگز ازدواج نکرده یا جدا شده­اند و یا همسر خود را از دست داده­اند، بیشتر احساس شادی می­کنند اما این امر کاملاً به ارزش­های فرهنگی مورد قبول جوامع، شرایط اجتماعی و حتی اقتصادی افراد نیز بستگی دارد. از طرفی افزایش حمایتهای اجتماعی می­تواند از دیگر دلایل عدم تفاوت در میزان شادمانی افراد مجرد و متأهل باشد [3]. در مطالعه حاضر شادمانی دانشجویان در سال­های مختلف تحصیلی اختلاف معناداری نشان نداد. در حالی­که در تحقیق Hoseini Amiri و همکارش [8]، در ترم شش که دانشجویان آزمون علوم پایه را داده و شرایط با ثبات­تری از نظر درسی داشتند، میزان شادمانی از همه بالاتر و در ترم­های ترم­های ابتدایی دو و سه، از بقیه ترم­ها به­ویژه ترم شش پایین­تر بود. در مطالعه دیگری که توسط Shojaie و همکارش بر روی دانشجویان پرستاری انجام شد، شادمانی در دو گروه دانشجویان جدیدالورود و دانشجویان سال آخر به­طور معنی‌داری پایین­تر از دانشجویان سال­های میانی بود. شادمانی کم در ترم­های اول و دوم به علت نا آگاهی دانشجویان از رشته تحصیلی و عدم برآورده شدن انتظارات آنان از رشته قبول شده و شادمانی پایین در ترم­های آخر به محدودیتهای موجود در محیط کاری فعلی، استرسهای آینده شغلی، نگرانی در مورد شرایط ازدواج و عواملی از این قبیل ارتباط داده شده است [14]، اما در تحقیق حاضر شادمانی در سال­های مختلف تحصیلی اختلاف معنیداری نداشت که تفاوت در رشته­های دانشجویان مورد مطالعه در تحقیقات مختلف باید مدنظر قرار گیرد. در شادمانی بین دانشجویان خوابگاهی و غیرخوابگاهی در دانشجویان دندانپزشکی کرمان مشابه با نتایج تحقیق Sharifi و همکاران [15] تفاوت معنیداری دیده نشد اما طبق یافتههای Barati و همکاران [10]، دانشجویان غیر خوابگاهی از دانشجویان خوابگاهی به طور معنی­داری نمره شادکامی بیشتری داشتند. شاید بتوان این تفاوت را ناشی از شرایط محیطی و آموزشی متفاوت دانست.
از محدودیت­های مطالعه حاضر خودگزارشی بودن اطلاعات و محدود بودن نمونه­گیری به دانشجویان دانشکده دندانپزشکی بود. پیشنهاد می­گردد پژوهش­های آتی با حجم نمونه بزرگ­تر و بر روی کلیه دانشجویان رشته­های پزشکی و پیراپزشکی و هم­چنین با استفاده از روش­هایی همچون مصاحبه انجام پذیرد.
نتیجه­گیری
 اگرچه نتایج این تحقیق نشان داد که شادمانی اکثریت دانشجویان مورد مطالعه در رشته دندان­پزشکی کرمان درحد قابل قبول بود، اما درصد بسیار کمی از آنان خیلی شاد بودند. بازنگری در شیوه تعامل استاد و دانشجو، زدودن عوامل اضطراب و تشویش خاطر در دانشجویان و ایجاد فضای شاد و نشاط آور در دانشگاه­ها از مواردی است که در جهت افزایش شادی دانشجویان توصیه می­شود چراکه انسان با نشاط، انسانی مبتکر، کارا، مولد و سازنده خواهد بود.
تشکر و قدردانی
نویسندگان مقاله مراتب قدردانی خود را از معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به جهت حمایت­های مادی و معنوی و هم­چنین از دانشجویان شرکت کننده در این تحقیق اعلام می­دارند. .
 
 
References
 
 
 
]1 [Park JE, Park K. Parks textbook of Preventive and Social Medicine. 23th ed. India. Bhanot Publishers. 2017; p: 30-31.
]2 [Hajizadeh M, Torkan R. Evaluation of socio-cultural factors and factors related to social vitality (Case study: Yazd University students). Urban Studies 2015; 5(16): 59-86. [Farsi]
]3 [Jouybari1 L, Nodeh Sharifi A, Sanagoo A, Saeedi S, Saeedi S, Kalantari S. Happiness and its related factors among Students in Golestan University of Medical Sciences. Journal of Nursing Education 2017; 5(6): 40-5. [Farsi]
]4 [Jalilian F, Emdadi Sh, Karimi M, Barati M, Gharib Navaz H. Depression among students; the role of public self-efficacy and perceived social support. Scientific Journal of Hamadan University of Medical Sciences and Health Services 2011; 18(4): 60-6. [Farsi]
]5 [https://www.gallup.com/analytics/ 248906/ gallup-global-emotions-report-2019.aspx.
]6 [Stewart ME, Waston R, Clark A, Ebmeier KP, Deary IJ. A hierarchy of happiness? Personality and Differences 2010; 48: 845-8.
]7 [Liaghatdar MJ, Jafari E, Abedi MR, Samiee F. Reliability and validity of the Oxford Happiness Inventory among university students in Iran. Span J Psychol 2008; 11(1): 310-3.
]8 [ Hoseini Amiri M, Abbasi M. Investigation of the Level and correlates of Happiness among the Students of Qom University of Medical Sciences in 2017, (Iran). Qom Univ Med Sci J 2018; 12(9): 58-65.
]9[ Hemmati R. The Sense of Happiness and its Academic Determinants (Case Study: Female Students of University of Isfahan). Journal of Applied Sociology 2019; 29(4): 5-8.
]10 [Barati F, Ashrafi Z, Najafi F, Karimi A, Sharifzade G. The investigation of happiness status and its related factors in students of Birjand University of Medical Sciences in 2013. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences 2015; 3(2): 26-30. [Farsi]
]11 [Francis LJ, Ok Ü, Robbins M. Religion and Happiness: A study among university students in Turkey. J Relig Health 2017; 56(4): 1335-47.
]12 [Azizi M, Mohamadian F, Ghajarieah M, Direkvand-Moghadam A. The effect of individual factors, socioeconomic and social participation on individual happiness: A cross-sectional study. J Clin Diagn Res 2017; 11(6): VC01-VC04.
]13 [Khademian T, Faraji T. Social Factors Affecting Students' Social Vitality. Sociological Studies of Iran 2012; 5: 19-38. [Farsi]
]14[ Shojaie F, Ebrahimi SM. Evaluation of Happiness status as one of the indicators of mental health in nursing students. IJNR 2012; 7(34): 16-22. [Farsi]
]15[ Sharifi K, Sooky Z, Tagharrobi Z, Akbari H. Happiness and its related factors among the students of Kashan University of medical sciences in 2006-2007. Feyz 2010; 14(1): 62-9. [Farsi].


 
A Survey on Happiness as a Component of Mental Health in Kerman Dental Students in 2017-2018: A Short Report
 
S. Fardisi[5], M. Raoof[6], M. Ghazizadeh[7], S. Amanpour[8]
 
 
Received: 15/01/2020  Sent for Revision: 01/02/2020 Received Revised Manuscript: 17/05/2020 Accepted: 18/05/2020
 
Background and Objectives: Happiness is one of the basic human needs and a component of mental health which is the cause of increase of social capital. The aim of this study was to investigate the status of happiness in students of Kerman Dental School.
Materials and Methods: In this descriptive study, the statistical population included students of Kerman Dental School in the academic year 2017-2018. Oxford Happiness Questionnaire was used to collect data and 241 students who were selected randomly with the proportionate stratification method participated in the study. Data analysis was performed using Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis H tests.
Results: 151 (62.7%) of the students were girls and 90 (37.3%) were boys. The mean score of student's happiness was 40.04±0.78. Students' happiness status in different demographic variables such as gender (p=0.779), academic year (p=0.092), marital status (p=0.865) and residence (p=0.425) did not show any significant difference.
Conclusion: The happiness status of Kerman Dental students was at an acceptable level, but necessary measures must be taken to upgrade it to the excellent level.
Key words: Happiness, Dental students, Mental health, Kerman
 
Funding: This research was funded by Vice Chancellor for Research, Kerman University of Medical Sciences.
Conflict of interest: None declared.
Ethical Approval: The Ethics Committee of Kerman University of Medical Sciences approved the study (IR.KMU.REC.1395.405).
 
How to cite this article: Fardisi S, Raoof M, Ghazizadeh M, Amanpour S. A Survey on Happiness as a Component of Mental Health in Kerman Dental Students in 2017-2018: A Short Report. J Rafsanjan Univ Med Sci 2020; 19 (3): 305-14. [Farsi]


 
[1]- استادیار گروه آموزشی جراحی فک و صورت، دانشکده دندان­پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
[2]- دانشیار گروه آموزشی اندودانتیکس، دانشکده دندان­پزشکی، عضو مرکز تحقیقات اندودنتولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
[3]- دندان­پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
[4]- (نویسنده مسئول) استادیار گروه آموزشی پاتولوژی فک و صورت، دانشکده دندان­پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
 تلفن: 03432118074، دورنگار: 03432118073، پست الکترونیکی: saraamanpour@gmail.com
 
[5]- Assistant Prof., Dept. of Oral and Maxillofacial Surgery, School of Dentistry, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran, ORCID: 0000-0002-2541-2832
[6]- Associate Prof., Dept. of Endodontix, School of Dentistry, Endodontology Research Center, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran, ORCID: 0000-0002-2628-2136  
[7]- General Dentist, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran, ORCID: 0000-0002-0102-873X
[8]- Assisstant Prof., Dept. of Oral and Maxillofacial Pathology, School of Dentistry, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran, ORCID: 0000-0003-4803-2274 
(Corresponding Author) Tel: (034) 32118074, Fax: (034) 32118073, E-mail: saraamanpour@gmail.com
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1398/10/21 | پذیرش: 1399/4/1 | انتشار: 1399/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb