جلد 19، شماره 10 - ( 10-1399 )                   جلد 19 شماره 10 صفحات 1104-1089 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassani H, Bagheri M, Ghorchian N, Jafari P. Presenting a Model of Factors Affecting the Effectiveness of Communication in Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in the Academic Year of 2018-2019: A Descriptive Study. JRUMS 2021; 19 (10) :1089-1104
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5219-fa.html
حسنی حمید، باقری مهدی، قورچیان نادرقلی، جعفری پریوش. ارائه مدل عوامل مؤثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباط در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 98-97: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1399; 19 (10) :1089-1104

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5219-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
واژه‌های کلیدی: اثربخشی، دانشجو، ارتباط، رفسنجان
متن کامل [PDF 391 kb]   (508 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (1373 مشاهده)
متن کامل:   (868 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 19، دی 1399، 1104-1089
 
ارائه مدل عوامل مؤثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباط در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 98-97: یک مطالعه توصیفی
 
حمید حسنی[1]، مهدی باقری[2]، نادرقلی قورچیان[3]، پریوش جعفری[4]
 
دریافت مقاله:26/11/98 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح:20/12/98     دریافت اصلاحیه از نویسنده:19/03/99        پذیرش مقاله: 20/03/99
 
 
چکیده
زمینه و هدف: ارتباط مؤثر یک مهارت اصلی برای تمامی متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و سلامت است که از دیرباز، ارتباطات در بخش سلامت، حوزه مهمی برای پژوهشگران بوده است، ارائه این ارتباطات برای ارائه مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت بالا، حیاتی است. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل عوامل مؤثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباط در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 98-1397 انجام گرفت.
 مواد و روشها: پژوهش حاضر به روش توصیفی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پزشکی مشغول به تحصیل مقطع دکتری عمومی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به تعداد 269 نفر در سال تحصیلی 98-1397 و بیماران و مراجعان به تعداد 6150 بودند. تعداد 155 نفر از دانشجویان پزشکی و 381 نفر از بیماران و مراجعان با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و به پرسش­نامه محقق ساخته ارتقاء اثر بخشی ارتباط پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که از بین ابعاد مؤثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباط، پیامدها دارای بیشترین ضریب عاملی یا دارای بیشترین تأثیر بر مدل (622/0) و هم­چنین میانگین درجه تأثیر مؤلفه­های زمینه­ای دارای کمترین درجه تأثیر بر مدل (294/0) دارد.
نتیجهگیری: عوامل مؤثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباطات شامل راهبردها، شرایط مداخله گر، شرایط علی، شرایط زمینه­ای و پیامدها بود. داشتن ارتباط مؤثر تأثیرات مثبتی برای دانشجویان پزشکی دارد، بنابراین باید در دوره­های آموزشی دانشجویان پزشکی تاکید زیادی بر آموزش مهارت­­های ارتباطی برای دانشجویان پزشکی صورت گیرد.
واژههای کلیدی: اثربخشی، دانشجو، ارتباط، رفسنجان
 
 
 
 
مقدمه
در برخی مشاغل نحوه ارتباط برقرار کردن اهمیت خاصی دارد مانند مدیران و پزشکان و پرستاران ... چنانچه مطالعات نشان داده­اند که 80 درصد وقت پزشکان به شکل­های مختلف صرف برقراری ارتباط می­شود از اینرو مهارت پزشک در برقراری ارتباط اثر بخش در نحوه عملکرد بر گیرندگان خدمت آنها اثر مستقیم دارد [1]. وظیفه اصلی پرستار مراقبت از بیماران است. واضح­ترین جلوه این امر در روابط بیمار و پرستار متبلور است [۲]. رابطه حرفه­ای بین پرستار و بیمار ستون اساسی پرستاری و پایه و اساس وزیر پرستاری و جنبه مهم مراقبت است [۳]. پرستاران از طریق ارتباط از نیازهای مراقبت از بیماران خود مطلع می­شوند [۴]. شکاف در ارتباطات یکی از دلایل نارضایتی بیماران در کشور است [۵]. ایجاد تغییرات در ظاهر بیمار که ناشی از بیماری و درمان می­باشد، می­تواند منجر به تضعیف روحیه بیمار شود. در چنین شرایطی برقراری ارتباط دشوار است. درک این تغییرات و آماده­سازی بیمار وخانواده برای مقابله با این تغییرات، می­تواند به شدت ناراحتی عاطفی بیمار را کاهش داده و از مختل شدن تعامل با مراقبان جلوگیری کند [۶]. پیچیدگی ارتباطات در بیمارانی که در مرحله نهایی زندگی هستند و با احساسات و افکار مرگ ناخوشایند مواجه­اند، باید به تمرکز بر تسکین ناراحتی عاطفی بینجامد [۷].
نتایج یک تحقیق که در دانشکده جراحان آمریکایی برای شناسایی دانش و مهارت­های مدیریتی مورد نیاز دانشجویان پزشکی انجام شده نشان داد که مهارت­های ارتباطی به عنوان مهمترین مهارت­های مورد نیاز ارزیابی می­شوند و مهارت­های مدیریت منابع انسانی، برنامه­ریزی استراتژیک، مذاکره، ارتقاء و اطمینان از کیفیت، سازماندهی و مدیریت مالی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. از سوی دیگر، مهارت در تسلط بر قوانین کار و مقررات سازمانی و مهارت‌های چانه زنی سیاسی از کمترین اهمیت برخوردار بودند [۸]. در مطالعه دیگر، برخی از مهارت­های مورد تأکید پزشکان مورد بررسی، مهارت­های ارتباط با سایر پزشکان، مذاکره در مورد حقوق کارمندان، مهارت گوش دادن، مهارت­های رهبری و مدیریت ریسک بوده است [۹]. در برخی مشاغل نحوه ارتباط برقرار کردن اهمیت خاصی دارد مانند مدیران و پزشکان و پرستاران ... چنانچه مطالعات نشان داده­اند که 80 درصد وقت پزشکان به شکلهای مختلف صرف برقراری ارتباط می­شود. از اینرو مهارت پزشک در برقراری ارتباط اثر بخش در نحوه عملکرد بر گیرندگان خدمت آنها اثر مستقیم دارد [1].
همکاری و ارتباط مناسب بین دانشجویان پزشکی وگیرندگان خدمت یکی از مهمترین انواع تعاملات در مراکز مراقبت سلامتی محسوب می­گردد و شکل­گیری چنین ارتباطی نه تنها یک عنصر حیاتی در فراهم آوردن مراقبت اصولی است بلکه برای دانشجویان پزشکی و گیرندگان خدمت نیز سودمند است و جملگی از برقراری چنین تعاملی بهره­مند خواهند شد. در میان ارتباطات دانشجویان پزشکی که در آینده نزدیک به عنوان پزشک به جامعه معرفی شده و به ارائه خدمت می­پردازد با گیرندگان خدمت از اهمیت برخوردار است و این همه جنبه­های روند بهبود را تحت الشعاع قرار می­دهد. این به نوبه خود یک چارچوب اساسی برای کلیه فعالیت­هایی که برای برقراری ارتباط مناسب ضروری هستند فراهم می­کند. ارتباطات به عنوان یک سیستم بازخورد مداوم در انجام مداخلات خدمات بالینی و در هنگام کار با بیماران برای تصمیم­گیری درباره چه کاری عمل می­کند و چگونگی برآوردن نیازهای فردی بیماران به بهترین نحو، در روند پرستاری منعکس می­شود [۱۰]. با توجه به اهمیت ارتباطات سازمانی در ارائه خدمات و مراقبت­های بهداشتی و درمانی، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل عوامل مؤثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباط در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1397-1398 به صورت یک مطالعه توصیفی بر طبق مدل مفروض زیر در نمودار 1 مورد آزمون قرار گرفت.
 
اثر بخشی ارتباط
شرایط علی
 
 
پیامدها
شرایط مداخله گر
شرایط زمینه­ای
راهبردها
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

نمودار 1- مدل ارتقاء اثربخشی ارتباط همراه با بار عاملی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
 
 
مواد و روش‌ها
روش پژوهش مورد استفاده در این مطالعه از لحاظ هدف،کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی بود و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پزشکی مشغول به تحصیل مقطع دکتری عمومی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به تعداد 269 نفر در سال تحصیلی 98-1397 و بیماران و مراجعان به تعداد 6150 بودند. با توجه به حداقل حجم نمونه لازم در مدل­های معادلات ساختاری که 200 نفر می­باشد [۱۱] حجم نمونه در پژوهش حاضر نیز با در نظر گرفتن احتمال افت نمونه­ها، بعد از حذف داده­های مخدوش 536 پرسشنامه وارد تحلیل آماری شد. روش نمونهگیری مورد استفاده نیز نمونهگیری غیر تصادفی (در دسترس) بود. که با مراجعه به دانشگاه و مراکز درمانی دانشگاه 155 دانشجو و 381 بیمار داوطلب انتخاب شدند و به پرسشنامه محقق ساخته پاسخ دادند.
به منظور رعایت ملاحظات اخلاقی، پس از اخذ موافقت آگاهانه از شرکت کنندگان و توضیح کامل درباره هدف و روش تحقیق، به آن­ها اطمینان داده شد که اطلاعات آنان محرمانه باقی خواهد ماند. گرداوری داده­ها با این صورت بود که پژوهش گر با حضور در دانشگاه و مراکز درمانی دانشگاه ابتدا هدف تحقیق را برای آن­ها بیان و سپس از آن­ها درخواست شد به پرسشنامه ارتقاء اثربخشی ارتباط پاسخ دهند. پرسشنامه ارتقاء اثربخشی ارتباط عبارت بود از:
پرسشنامه ارتقاء اثر بخشی ارتباط: پرسشنامه استفاده شده در این پژوهش مقیاس محقق ساخته ارتقاء اثر بخشی ارتباط می‌باشد. که پژوهشگران در سال 1399 این پرسشنامه را در دو بخش طراحی و مورد استفاده قرار دادند. بخش اول آن مربوط به سؤالات جمعیت شناختی و بخش دوم حاوی 134 سؤال که در برگیرنده 5 مؤلفه اصلی و 38 مؤلفه فرعی میباشد. در شیوه پاسخ دهی از طیف 5 گزینه­ای لیکرت و مکانیسم نمره گذاری از (1 کاملا مخالف، 2 مخالف، 3 نظری ندارم، 4 موافق و 5 کاملا موافق ) استفاده شده است. در جدول شماره 1 ابعاد پرسشنامه ارتباط مؤثر به همراه 5 مؤلفه اصلی و 38 مؤلفه فرعی آورده شده است
جدول1- ابعاد پرسشنامه  ارتباط مؤثر (5 مؤلفه اصلی و 38 مؤلفه فرعی)
نام متغیر شماره سئوالات
ویژگی­های شخصیتی  1 و 2 و  3
ویژگی­های فطری 4 و  5 و 6
ویژگی­های اخلاقی 7 و 8 و 9
ویژگی­های حرفه­ای 16 و 17 و 18
توانمندی در تصمیم گیری 10 و 71 و 12
روابط انسانی 13 و 14 و 15
انگیزش 19 و 20 و 21
تدوین قوانین و مقررات 22 و 23 و 24
اجرای قوانین و مقررات 25 و 26 و 27
نظام آموزشی 28 و 70 و30
نظام فرهنگی 32 و 33 و 31
نظام ارزشی 34 و 35 و 36
تغییرات فناوری و تکنولوژی 37 و 38 و 39
نگاه راهبردی 40 و 41 و 42
ارتقا اثربخشی ارتباط 43 و 44 و 45
مشکلات ناشی از شغل 46 و 47 و 48
عدم ثبات کاری و رفتاری 51 و 50 و 49    
موانع فیزیکی و روانی محیط کار 54 و 53 و 52
موانع قانونی و اداری محیط کار 55 و 56 و 57
تحویلی نگری 58 و 59  و60
سبک مدیریتی نامناسب 61 و 62 و 63
سیاست زدگی 64 و 65 و 66
بی اعتمادی 67 و 68 و 69
بی بصیرتی 72 و73 و 74
نظارت و کنترل 75 و 76 و 77  
تشویق و تنبیه 78 و 79 و 80
بهرهمندی از منابع سازمان 81 و 82 و 83
بهرهمندی از مشاوران 84 و 85 و 86
کار تیمی 87 و  88 و 89 
بهبود کارآیی و اثربخشی 90و 91 و 92
بهبود عملکرد منابع انسانی 93 و 94 و 95
دستیابی به رشد و موفقیت سازمانی 96 و 97  و 98
دستیابی به اهداف سازمانی 99 و 100 و 101
ایجاد رضایت و وفاداری مشتریان 102 و 103 و 104
اعتماد آفرینی 105 و 106 و 107
ارتقاء جایگاه سازمان 108 و 109 و 110
بهبود حمایت­های اجتماعی 111 و 112 و 113
بهبود روحیه همدلی و همکاری 114 و 115  و 116
بهبود تعهد کاری 117 و  118 و 119
پیامدها 120 و 121 و 122
راهبردها 123 و 124و 125
شرایط مداخله گر 126 و 127  و 128
شرایط زمینه­ای 129 و 130 و 131
شرایط علی 132 و 133 و 134 
داده­های جمع آوری شده در این پژوهش با استفاده از آمار توصیفی همچون آزمون t وابسته و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Maxqda نسخه 10 تحلیل شد. سطح معنی‌داری در آزمون­ها 05 /0 در نظر گرفته شد.
نتایج
با توجه به نتایج به دست آمده میتوان دریافت که 9/56 درصد از افراد پاسخگو مرد به تعداد 305 نفر و 1/43 درصد از افراد پاسخگو زن به تعداد 231 نفر بودند که بیشتر افراد مورد بررسی مرد بودند. میزان تحصیلات83/7 درصد فوق دیپلم و پایین­تر به تعداد 42 نفر، 28/68 درصد افراد پاسخگو لیسانس به تعداد 366 نفر، 04/ 19 درصد افراد پاسخگو فوق لیسانس به تعداد 102 نفر، 85/4 درصد افراد پاسخگو دکتری به تعداد 26 نفر بودند که مدرک بیش‌تر افراد مورد بررسی لیسانس بود. میزان سابقه کار 39/33 درصد افراد پاسخگو کمتر از 10 سال به تعداد 179 نفر، 73 درصد افراد پاسخگو بین 10 تا 15سال به تعداد 213 نفر، 9/18 درصد افراد پاسخگو بین 15 تا 20 سال به تعداد 97 نفر و 76/8 درصد افراد پاسخگو 20 سال به بالا به تعداد 47 نفر بود که بیشتر افراد دارای سابقه 10 تا 15 سال بودند. به منظور مقایسه وضعیت موجود و مطلوب مدل و مؤلفه‌های شرایط علی از آزمون t وابسته استفاده شده که در این روش میانگین مشاهده شده هر متغیر در وضعیت موجود با میانگین آن متغیر در وضعیت مطلوب مقایسه می‌شود. فرضیه‌های صفر و خلاف برای این آزمون t وابسته به صورت زیر می‌باشد: همانگونه که در جدول 4 دیده میشود، بین میانگین همه مؤلفه‌ها در وضعیت موجود و مطلوب تفاوت معنی‌داری وجود دارد. زیرا سطح معنیداری همه آن­ها از 05/0 کم‌تر است (05/0>p). به این ترتیب که میانگین همه مؤلفه‌ها در وضعیت موجود از میانگین آن­ها در در وضعیت مطلوب کوچک‌تر است (تفاوت میانگینها منفی است). بنابراین فرض صفر رد می‌گردد و با اطمینان 95 درصد می‌توان گفت که وضعیت کنونی مؤلفه‌های بعد پیامدها در ارتقاء اثربخشی ارتباط در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نامطلوب است. در جدول شماره 2 میزان آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی برای متغیرهای تحقیق بیان شده است.
 
 
جدول 2- میزان آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی برای متغیرهای تحقیق
متغیرهای مکنون ضریب آلفای کرونباخ
 (Alpha >0. 7)
ضریب پایایی ترکیبی
 (CR> 0. 7)
ویژگی­های شخصیتی 844/0 797/0
ویژگی­های فطری 826/0 907/0
ویژگی­های اخلاقی 702/0 898/0
ویژگی­های حرفه­ای 725/0 833/0
توانمندی در تصمیمگیری 875/0 923/0
روابط انسانی 742/0 849/0
انگیزش 893/0 933/0
تدوین قوانین و مقررات 824/0 894/0
اجرای قوانین و مقررات 865/0 848/0
نظام آموزشی 831/0 897/0
نظام فرهنگی 929/0 955/0
نظام ارزشی 795/0 881/0
تغییرات فناوری و تکنولوژی 867/0 918/0
نگاه راهبردی 806/0 878/0
ارتقاء اثربخشی ارتباط 896/0 891/0
مشکلات ناشی از شغل 938/0 950/0
عدم ثبات کاری و رفتاری 810/0 887/0
موانع فیزیکی و روانی محیط کار 888/0 929/0
موانع قانونی و اداری محیط کار 730/0 844/0
تحویلی نگری 876/0 923/0
سبک مدیریتی نامناسب 842/0 904/0
سیاست زدگی 857/0 914/0
بی اعتمادی 795/0 705/0
بی بصیرتی 825/0 897/0
نظارت و کنترل 815/0 867/0
تشویق و تنبیه 809/0 868/0
بهره مندی از منابع سازمان 799/0 814/0
بهره مندی از مشاوران 866/0 914/0
کار تیمی 862/0 917/0
بهبود کارآیی و اثربخشی 843/0 764/0
بهبود عملکرد منابع انسانی 872/0 788/0
دستیابی به رشد و موفقیت سازمانی 828/0 897/0
دستیابی به اهداف سازمانی 736/0 850/0
ایجاد رضایت و وفاداری مشتریان 829/0 898/0
اعتماد آفرینی 771/0 868/0
ارتقاء جایگاه سازمان 855/0 796/0
بهبود حمایت های اجتماعی 752/0 749/0
بهبود روحیه همدلی و همکاری 838/0 903/0
بهبود تعهد کاری 762/0 858/0
پیامدها 828/0 869/0
راهبردها 736/0 851/0
شرایط مداخله گر 829/0 898/0
شرایط زمینه­ای 739/0 853/0
شرایط علی 804/0 883/0
 
با توجه به اینکه مقدار مناسب برای آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی 7/0 است و مطابق با یافته­های جدول فوق این معیارها در مورد متغیرهای مکنون مقدار مناسبی را اتخاذ نموده­اند می­توان مناسب بودن وضعیت پایایی پژوهش را تأیید نمود. به منظور بررسی وضعیت موجود و مطلوب ابعاد و مؤلفه‌های متغیرهای تحقیق از آزمون t تک ­نمونه­ای (One Sample t-test) استفاده شد که در این روش میانگین مشاهده شده هر متغیر در وضعیت موجود با میانگین آن متغیر در وضعیت مطلوب بر اساس میانگین مورد انتظار 3 مقایسه شد. خلاصه آزمون t تک نمونه‌ای برای بررسی وضعیت موجود دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 98-97 در جدول ۳ بیان شده است.
 
جدول3- خلاصه آزمون t تک نمونه‌ای برای بررسی وضعیت موجود دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان  در سال تحصیلی 98-97 (536=n)
      میانگین مورد انتظار = 3
متغیرها میانگین مشاهده شده انحراف استاندارد تفاوت میانگین آماره t درجه آزادی مقدار P
ویژگی‌های شخصیتی 0884/2 65374/0 91156/0- - 804/3 536 001/0>
ویژگی‌های فطری 0884/2 81305/0 91156/0- - 099/10 536 001/0>
ویژگی‌های اخلاقی 0782/2 78619/0 92177/0- - 607/21 536 001/0>
ویژگی­های حرفهای 1531/2 75705/0 84694/0- -075/14 536 001/0>
توانمندی در تصمیم­گیری 1769/2 74797/0 82313/0- -894/13 536 001/0>
روابط انسانی 2279/2 80034/0 77211/0- -550/9 536 001/0>
انگیزش 1224/2 85673/0 87755/0- -140/8 536 001/0>
تدوین قوانین و مقررات 0068/2 46647/0 99320/0- -078/10 536 001/0>
اجرای قوانین و مقررات 1667/2 65146/0 83333/0- -663/23 536 001/0>
نظام آموزشی 5204/1 66678/0 47959/0- -967/11 536 001/0>
نظام فرهنگی 6803/1 61839/0 31973/0- -127/12 536 001/0>
نظام ارزشی 5968/1 63671/0 40136/0- -788/10 536 001/0>
تغییرات فناوری و تکنولوژی 7925/1 47748/0 20748/0- -035/5 536 001/0>
نگاه راه­بردی 1633/2 75109/0 83673/0- -028/4 536 001/0>
مشکلات ناشی از شغل 8741/1 56535/0 12585/0- -714/9 536 001/0>
عدم ثبات کاری و رفتاری 1054/2 63426/0 89456/0- -962/3 536 001/0>
موانع فیزیکی و روانی محیط کار 1701/2 70059/0 82993/0- -727/11 536 001/0>
موانع قانونی و اداری محیط کار 9660/1 71394/0 03401/0- -338/4 536 001/0>
تحویلی نگری 3844/2 89206/0 61565/0- -832/6 536 001/0>
سبک مدیریتی نامناسب 1020/2 88310/0 89796/0- -066/3 536 001/0>
سیاست زدگی 7823/1 70199/0 21769/0- -172/7 536 001/0>
بی­اعتمادی 5612/1 63965/0 43878/0- -267/12 536 001/0>
بی­بصیرتی 8197/1 50238/0 18027/0- -257/3 536 001/0>
نظارت و کنترل 8810/1 67393/0 11905/0- -438/6 536 001/0>
تشویق و تنبیه 9932/1 62403/0 00680/0- -972/5 536 001/0>
بهره­مندی از منابع سازمان 0544/2 60675/0 94558/0- -428/5 536 001/0>
بهره­مندی از مشاوران 7347/1 49501/0 26531/0- -304/5 536 001/0>
کار تیمی 7483/1 61307/0 25170/0- -212/10 536 001/0>
بهبود کارآیی و اثربخشی 9048/1 50428/0 09524/0- -501/11 536 001/0>
بهبود عملکرد منابع انسانی 1054/2 55736/0 89456/0- -889/5 536 001/0>
دستیابی به رشد و موفقیت سازمانی 1837/2 56658/0 81633/0- -263/4 536 001/0>
دست­یابی به اهداف سازمانی 0986/2 74645/0 90136/0- -954/11 536 001/0>
ایجاد رضایت و وفاداری مشتریان 0238/2 746510/0 97619/0- -945/3 536 001/0>
اعتماد آفرینی 2959/2 79212/0 70408/0- -799/8 536 001/0>
ارتقاء جایگاه سازمان 1531/2 75705/0 84694/0- -075/6 536 001/0>
بهبود حمایت­های اجتماعی 0748/2 52766/0 92517/0- -357/7 536 001/0>
بهبود روحیه هم­دلی و همکاری 7891/1 43180/0 21088/0- -761/7 536 001/0>
بهبود تعهد کاری 0884/2 65374/0 91156/0- -804/3 536 001/0>
 
 
مدل کلی شامل هر دو بخش اندازه گیری و مدل ساختاری است و با تأیید تناسب آن، بررسی تناسب در یک مدل کامل انجام می­شود. برای برازش کلی مدل تنها یک معیار به عنوان GoF (شاخص نیکویی برازش) مورد استفاده قرار می­گیرد. با توجه به اینکه این شاخص تا حدی به متوسط اشتراکی (Commonality) وابسته است، پس از این شاخص نیز به لحاظ مفهومی، زمانی میتوان استفاده نمود که مدل اندازهگیری از نوع انعکاسی باشد [۱۲]. این معیار توسط Tenenhaus و همکاران [۱۳]. ابداع گردید و طبق فرمول زیر محاسبه میشود: [۱۴]
به طوری که  از میانگین مقادیر اشتراکی متغیرهای مستقل و وابستهی مدل به دست میآید و نشان میدهد که چه مقدار از تغییر پذیری شاخصها (سؤالات) توسط متغیر مرتبط با خود تبیین میشود.  نیز میانگین مقادیر R2 متغیر وابستهی مدل است. سه مقدار 01/0، 25/0 و 36/0 به عنوان مقادیر ضعیف، متوسط و قوی برای GOF معرفی شده است. به این معنی که در صورت محاسبهی مقدار 01/0 و نزدیک به آن برای GOF یک مدل، میتوان نتیجه گرفت که برازش کلی آن مدل در حد ضعیفی است و باید به اصلاح روابط بین سازههای مدل پرداخت. برای مقادیر 25/0 و 36/0 برازش کلی مدل در سطح قابل قبول قرار دارد [۱۵]. با توجه به توضیحات داده شده، مقادیر اشتراکی (Communality) و R2 متغیر وابستهی مدل و نیز میانگین این دو معیار به صورت جدول 4 ارائه می‌گردد.
 
جدول 4- میزان Communality و R2 متغیرهای تحقیق
متغیرهای مکنون Communality مقدار آزمون R2
ویژگی­های شخصیتی 569/0 459/0
ویژگی­های فطری 765/0 760/0
ویژگی­های اخلاقی 748/0 409/0
ویژگی­های حرفه ای 626/0 608/0
توانمندی در تصمیم گیری 824/0 741/0
روابط انسانی 801/0 608/0
انگیزش 657/0 524/0
تدوین قوانین و مقررات 739/0 690/0
اجرای قوانین و مقررات 745/0 431/0
نظام آموزشی 875/0 334/0
نظام فرهنگی 712/0 594/0
نظام ارزشی 881/0 356/0
تغییرات فناوری و تکنولوژی 790/0 669/0
نگاه راهبردی 706/0 611/0
مشکلات ناشی از شغل 864/0 251/0
عدم ثبات کاری و رفتاری 728/0 403/0
موانع فیزیکی و روانی محیط کار 814/0 675/0
موانع قانونی و اداری محیط کار 656/0 767/0
تحویلی نگری 800/0 521/0
سبک مدیریتی نامناسب 760/0 421/0
سیاست زدگی 781/0 664/0
بی اعتمادی 745/0 491/0
بی بصیرتی 509/0 762/0
نظارت و کنترل 688/0 565/0
تشویق و تنبیه 689/0 325/0
بهره مندی از منابع سازمان 606/0 498/0
بهره مندی از مشاوران 781/0 267/0
کار تیمی 787/0 662/0
بهبود کارآیی و اثربخشی 503/0 625/0
بهبود عملکرد منابع انسانی 656/0 576/0
دستیابی به رشد و موفقیت سازمانی 745/0 998/0
دستیابی به اهداف سازمانی 655/0 625/0
ایجاد رضایت و وفاداری مشتریان 746/0 570/0
اعتماد آفرینی 688/0 558/0
ارتقاء جایگاه سازمان 675/0 491/0
بهبود حمایت های اجتماعی 710/0 324/0
بهبود روحیه همدلی و همکاری 756/0 613/0
بهبود تعهد کاری 668/0 591/0
پیامدها 743/0 622/0
نظام راهبردها 657/0 547/0
شرایط مداخله گر 746/0 498/0
شرایط زمینه ای 662/0 294/0
شرایط علی 715/0 511/0
ارتقاء اثربخشی ارتباط 734/0 000/0
 
 
 
در نمودار 2 مدل تبیین کننده ارتقاء اثربخشی ارتباط در دانشجویان پزشکی (مورد: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان) ارائه داده شده است، یافته­ها بر اساس مدل طراحی شده نشان داد، شرایط زمینه­ای 29/0، شرایط علی 51/0، شرایط مداخله گر 49/0، راهبردها 54/0 و پیامدها 62/0 بر ارتقاء اثر بخشی ارتباط تأثیر داشتند. سه مقدار 01/0، 25/0 و 36/0 به عنوان مقادیر ضعیف، متوسط و قوی برای GOF معرفی شده است. به این معنی که در صورت محاسبه­ی مقدار 01/0 و نزدیک به آن برای GOF یک مدل، می­توان نتیجه گرفت که برازش کلی آن مدل در حد ضعیفی است و باید به اصلاح روابط بین سازههای مدل پرداخت. برای مقادیر 25/0 و 36/0 برازش کلی مدل در سطح قابل قبول قرار دارد. مقدار GOF برای مدل رهبری توزیعی این پژوهش برابر با 614/0 محاسبه شده که نشان از برازش کلی قوی و بسیار مناسب مدل دارد.
 
 
 
 
 
 
نمودار 2- مدل تبیین کننده ارتقاء اثربخشی ارتباط در دانشجویان پزشکی (مورد: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان)
 
 
بحث
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء اثر بخشی ارتباطات در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 98-1397 انجام گرفت؛ نتایج نشان میدهد که عوامل مؤثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباطات که شامل راهبردها، شرایط مداخله گر، شرایط علی،شرایط زمینه ای و پیامدها و همچنین مؤلفه­های آن عبارتند از: ویژگی­های شخصیتی، ویژگی­های فطری، ویژگی­های اخلاقی، ویژگی‌های حرفه ای، توانمندی در تصمیم گیری، روابط انسانی، انگیزش،تدوین قوانین و مقررات، اجرای قوانین و مقررات، نظام آموزشی، نظام فرهنگی، نظام ارزشی، تغییرات فناوری و تکنولوژی، نگاه راهبردی، ارتقا اثربخشی ارتباط، مشکلات ناشی از شغل، عدم ثبات کاری و رفتاری، موانع فیزیکی و روانی محیط کار، موانع قانونی و اداری محیط کار، تحویلی نگری، سبک مدیریتی نامناسب، سیاست زدگی، بی اعتمادی، بی بصیرتی، نظارت و کنترل، تشویق و تنبیه، بهره مندی از منابع سازمان، بهرهمندی از مشاوران، کار تیمی، بهبود کارایی و اثربخشی، بهبود عملکرد منابع انسانی، دستیابی به رشد و موفقیت سازمانی، دستیابی به اهداف سازمانی، ایجاد رضایت و وفاداری مشتریان، اعتماد آفرینی،ارتقاء جایگاه سازمان، بهبود حمایتهای اجتماعی، بهبود روحیه همدلی و همکاری، بهبود تعهد کاری می‌باشد و وضع موجود مؤلفههای مدل، در جامعه آماری مطلوب نمیباشد. این نتایج همخوان با یافته­های پژوهش Sadat Saeedzadeh [1]، Heidari Khayat است [۱۰].
 در تبیین این یافته­ها می­توان اظهار داشت که این سازمان به عنوان یک نهاد اجتماعی به دلیل اهداف اساسی خود فراتر از ارتباطات روزمره، نوعی ارتباط سازمانی بین افراد برقرار میکند. بدیهی است که در این رابطه، ارتباطات و چگونگی جهت­گیری آنها به اهداف سازمانی نکات اساسی برای مدیران است. مدیران همچنین دریافتند که ارتباط مؤثر با منابع انسانی و درک انگیزه­های ارتباطی کارمندان در موفقیت آنها در دستیابی به اهداف طراحی شده سازمان مؤثر است. بر این اساس، مدیران در سطوح مختلف وظیفه برقراری ارتباط مناسب در سازمان را برعهده دارند. بنابراین، آنها باید از کیفیت فرآیند ارتباطات آگاه باشند و بدانند که چگونه ارتباطات مؤثر برقرار کنند [۱۶].
هر نوع فعالیت سازمان یافته ای نیاز به ارتباط دارد. هدایت هر کار مستلزم ارسال پیام است و ارتباطات بستر انتقال پیام است و راه دیگری برای هدایت کار افراد و گروه­های کاری در سازمان وجود ندارد. مدیران برای تصمیم­گیری، آموزش کارمندان و هماهنگی فعالیت­های مختلف سازمان، باید به نوعی با دیگران ارتباط برقرار کنند. [۱۷]. داشتن ارتباط مؤثر و صحیح در سازمان همیشه یکی از مؤلفه­های مهم موفقیت مدیریت است. تجربه نشان داده است که اگر ارتباط مناسب در سازمان برقرار نشود، جریان امور مختل می­شود و همه چیز خراب می­شود. در سازمانها، ارتباطات فرآیند اتصال مؤلفه­های یک سیستم است [۱۸].
مهارت­های ارتباطی مجموعه فعالیت­ها و تعاملاتی است که نیازهای افراد را برآورده می­کند و به عنوان یک نیاز انسانی در بین انسان­هایی که در کنار هم زندگی می­کنند ظهور می­یابد. در نتیجه برقراری روابط انسانی پس از رفع نیازها، زمینه ایجاد انگیزه، رشد، احساس مفید بودن، رضایت، درک متقابل و اعتماد فراهم می­شود. این نتایج نشانه­های مثبتی از زندگی ایجاد می­کند و هر کدام در بروز حالات مثبت بعدی مؤثر هستند. مطابق تعریف محققان از مفهوم مهارت­های ارتباطی، این مهارت­ها توانایی برقراری ارتباط مؤثر با دیگران به طور مؤثر و کارآمد هستند [۱۹]. افراد می­توانند از طریق مهارتهای ارتباطی در تعامل بین فردی و فرآیندهای ارتباطی شرکت کنند. این فرآیندی است که توسط آن افراد اطلاعات، افکار و احساسات را از طریق تبادل کلامی و غیر کلامی به اشتراک می­گذارند. مهارت­های ارتباطی راه­های اساسی برای زندگی سالم و مولد است. این مهارت­ها مجموعه­ای از تواناییها است که به ما کمک می‌کند تا با دیگران سازگار شویم و رفتارهای مثبت و مفیدی را شکل دهیم. این قابلیت­ها ما را قادر می­سازد. نقش مناسب ما را در جامعه به خوبی بازی میکنیم، بدون این که به خودمان یا دیگران آسیب برسیم [۱۹].
سابقه دیرین مشارکت و همکاری ضعیف گروه دانشجویان پزشکی و گیرندگان خدمت، عدم رضایت عده کثیری از گیرندگان خدمت به واسطه کیفیت نامطلوب رابطهشان با پزشکان دوره آموزش تأثیرات این رابطه برای بقاء و نقش آفرینی و درمان بهینه گیرندگان خدمت تأثیر مستقیم مطلوبیت ارتباط بین حرفهای آنها بر بهبود برآیندهای درمان و مراقبت سلامت جامعه را میتوان به عنوان برخی از مهمترین دلایل ضرورت اصلاح ساختار روابط بین دانشجویان پزشکی و گیرندگان خدمت برشمرد [۲۰]. محدود بودن پژوهش حاضر به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و وجود تفاوتهای فرهنگی دو محدودیت عمده مطالعه حاضر بود. لذا پیشنهاد می­شود پژوهش­های آتی در دیگر گروه­ها با توجه به فرهنگ­های بومی منطقه­ای انجام گیرد.
نتیجه‌گیری
نتایج نشان داد که از بین ابعاد مؤثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباط، پیامدها دارای بیش‌ترین ضریب عاملی یا دارای بیش‌ترین تأثیر و هم­چنین میانگین درجه تأثیر مؤلفه­های زمینه­ای دارای کم‌ترین درجه تأثیر دارد. برگزاری کارگاه­های آموزشی مبتنی بر ارتقای اثر بخشی ارتباط توصیه می­گردد.
تشکر و قدردانی  
بدین وسیله از کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و تمامی بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی دانشگاه به خاطر همکاری ارزنده­شان در اجرای این پژوهش نهایت قدردانی را داریم.
 
 
References
 
 
 
[1] Nasiripour AA, Sadat Saeedzadeh Zوand Sabahi Bidgoli M. Correlation of nurses' communication skills with the quality of inpatient services in hospitals of Kashan University of Medical Sciences, Health Promotion Management Quarterly 2010; 1 (1): 45-54. [Farsi]
 [2] Hassani L, Aghamalaei T. Communication barriers between nurses and elderly patients, Journal of Hormozgan University of Medical Sciences 2010; 4(14): 312-8. [Farsi]
[3] Meleis AI. Theoretical nursing: development and progress 5 th ed. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins; 2011.
[4] Fakhrmuhadi A, Negarandeh R , Sahsali R. Explaining Nurse-Patient Communication Strategies, 28-46, 2012, Journal of the School of Nursing and Midwifery Tehran University of Medical Sciences (Hayat)2012; 18(4) :28-46. [Farsi]
[5] Kattel S. Master in public policy and governance program thesis, North South University; 2010. [Last accessed on 2013 Jan 12], Doctor patient communication in health care service delivery: A case of Tribhuvan University Teaching Hospital, Kathmandu; 2010. http://mppg-
 [6] Owen R, Jeffrey D. Communication: Common challenging scenarios in cancer care, Eur J Cancer 2008; 44(8):1163–8.
[7] Slort W, et al. Perceived barriers and facilitators for general practitioner-patient communication in palliative care: A systematic review, Palliat Med 2011; 25: 613–29.
 [8] Stergiopoulos V, Maggi J, Sockalingam S. Teaching the physician-manager role to psychiatric residents: development and implementation of a pilot curriculum, Academic Psychiatry 2009; 33 (2): 125-30.
[9] Stergiopoulos V, Lieff S, Razack S, Lee AC, Maniate JM, Hyde S, et al. Canadian residents perceived manager training needs, Medical Teacher 2010; 32 (11): e479- 85.
[10] Heidari Khayat N. A survey of nurses 'views on nurses' professional interaction with physicians and its relationship with the occurrence of safety indicators in patients admitted to selected hospitals affiliated to Iran University of Medical Sciences in 2008, Master Thesis, Nursing, School of Nursing and Midwifery, University of Medical Sciences And Iranian health services.2008. [Farsi]
 [11] Hooman H A. Structural Equation Modeling Using LISREL software, Publications: Position.2005. [Farsi]
 [12] Azar  A, Momeni M. Statistics and its Application in Management, 17th edition, Volume 1, Samat Publications, Iran. 2011. [Farsi]
[13] Tenenhaus M, Amato S, Esposito Vinzi V. the Role of Affects in Culture-Based Interventions: Implications for Practice: Psychology 2012; 3(8): 739-42.
 [14] Rezazadeh A, Davari A. Structural Equation Modeling with PLS Software, Publisher: Jihad Daneshgahi Publishing Organization, 2014. [Farsi]
[15] Wetzels., Odekkerken-Schroder G, Van Oppen C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS Quarterly 2009; 33(1): 177.
[16] Ahanchian M R, Manidari R. Relationship between managers' communication skills and organizational health. Journal of Humanities and Social Sciences 2011; 14 (12): 41-60. [Farsi]
[17] Rezaian A. Fundamentals of Organizational Behavior Management, Samat Publications, Fourteenth Edition, 2014. [Farsi]
[18] Farnia F, Abbaszadeh A, and Borhani F. Factors inhibiting the nurse-patient relationship during surgery: Qualitative content analysis, Journal of Qualitative Research in Health Sciences 2013; 2 (1): 90-76. [Farsi]
[19] Karami A. An Introduction to Organizational Communication (What, Objectives, Necessity, Process and Overcoming Obstacles), Management and Entrepreneurship Studies 2016; 2 (3): 244-55. [Farsi].
[20]   Corbin JM, Strauss A. Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria, Qualitative sociology 1990; 13(1): 3-21.


 
Presenting a Model of Factors Affecting the Effectiveness of Communication [VG1] in Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in the Academic Year of 2018-2019: A Descriptive Study
H. Hassani[5], M. Bagheri[6], N. Gh. Ghorchian[7], P. Jafari[8]
 
Received:15/02/2020   Sent for Revision: 10/03/2020 Received Revised Manuscript:08/06/2020  Accepted:09/06/2020
 
 
Background and Objectives: Effective communication is a key skill for all health care professionals, which has long been an important area for researchers in the field of health. Providing these communications is critical to providing high quality health care. The aim of this study was to present a model of factors affecting the promotion of communication effectiveness in the medical students of Rafsanjan University of Medical Sciences in the academic year of 2018-2019.
Materials and Methods: The present study was a descriptive study. The statistical population included all medical students studying general doctorate at Rafsanjan University of Medical Sciences, 269 people in the academic year of 2018-2019 and 6,150 patients and clients. 155 medical students and 381 patients and clients were selected as the sample using the available sampling method and answered the researcher-made questionnaire of improving the effectiveness of communication. Data were analyzed using structural equation modeling.
Results: The results showed that among the dimensions affecting the promotion of communication effectiveness, the outcomes had the highest factor coefficient or had the most impact on the model (0.622) and also the average degree of influence of the underlying components on the model had the least effect on the model (0.294).
Conclusion: Factors affecting the effectiveness of communication included strategies, intervening conditions, causal conditions, contextual conditions and consequences. Having effective communication has positive effects for medical students, so there should be a lot of emphasis on teaching communication skills to medical students in medical students' training courses.
Key words: Effectiveness, Student, Communication, Rafsanjan
 
Funding: None declared.
Conflict of Interest: None declared
 
How to cite this article: Hassani H, Bagheri M, Ghorchian N Gh, Jafari P. Presenting a Model of Factors Affecting the Effectiveness of Communication in Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in the Academic Year of 2018-2019: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2021; 19 (10): 1089-1104. [Farsi]


 
[1]- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
[2]- (نویسنده مسئول) دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
   تلفن: 34280042-034، دورنگار: 34280042-034، پست الکترونیکی: mbagheri.sbu@gmail.com
[3]- استاد گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
[4]- دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
 
[5]- PhD Student of Educational Management, Faculty of Humanities, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran, ORCID: 0000-0001-6095-0735
[6]- Associate Prof., Dept. of Educational Management, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran, ORCID: 0000-0002-4963-7566
(Corresponding Author)   Tel: (034) 34280042, Fax: (034) 34280042, E-mail: mbagheri.sbu@gmail.com
[7]- Prof., Dept. of  Educational Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran, ORCID: 0000-0002-4121-3151
[8]- Associate Prof., Dept. of Educational Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
 ORCID: 0000-0003-2916-8870

 [VG1]Ethical approvalدر این مقاله ذکر نشده.
لازم نبوده یا از قلم افتاده؟
برای funding هم چیزی ذکر نشده بود.
نوع مطالعه: مقاله مروري | موضوع مقاله: ارتوپدي
دریافت: 1398/12/25 | پذیرش: 1398/12/25 | انتشار: 1398/12/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb