مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 19، دی 1399، 1052-1035
تأثیر محیط تلفیقی موسیقی محور بر مهارتهای رشد حرکتی در کودکان طیف اتیسم:
یک مطالعه نیمه تجربی
حسین مرادی مخلص[1]، شهاب الدین باقری[2]
دریافت مقاله: 09/02/99 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح:31/03/99 دریافت اصلاحیه از نویسنده:12/09/99 پذیرش مقاله: 17/09/99
چکیده
زمینه و هدف: استفاده از مداخلات تلفیقی در کودکان اتیسم در حال گسترش است. علاقه کودکان اتیسم به موسیقی و توانایی درک آن میتواند در مداخلات درمانی مؤثر واقع شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر محیط تلفیقی مبتنی بر موسیقی بر مهارتهای رشد حرکتی در کودکان اتیسم انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه نیمهتجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. آزمودنیها به روش نمونهگیری در دسترس از بین کودکان مبتلا به اوتیسم در مرکز اوتیسمی روزنه همدان در سال 1398 انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در مجموع 15 کودک اتیسم گروه مداخله را تشکیل دادند و 15 کودک اتیسم گروه کنترل را تشکیل دادند. گروه آزمایش یک برنامه تمرینی همراه با موسیقی را به مدت 12 هفته انجام دادند و گروه کنترل فقط یک برنامه تمرینی 12 هفتهای را انجام دادند. دادهها با فرم دموگرافیک، و مقیاس آزمون رشد حرکتی Lincoln-Oseretsky جمعآوری شد. از آزمونهایt مستقل و "آنالیز کواریانس تک متغیره" برای سنجش تأثیر مداخله موسیقی استفاده شد.
یافتهها: مشخص شد که میانگین نمره مقیاس Lincoln-oseretsky در گروه مداخله در پس آزمون به طور معنیداری بالاتر از پیش آزمون بود(05/0P<).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که محیط تلفیقی مبتنی بر موسیقی میتواند در رشد مهارتهای حرکتی در کودکان مبتلا به اوتیسم مؤثر باشد. بنابراین، مداخله تلفیقی شامل موسیقی در کنار سایر روشهای درمانی میتواند منجر به نتایج مفیدی در بهبود عملکرد کودکان مبتلا به اتیسم شود.
واژههای کلیدی: محیط تلفیقی، موسیقی، رشد حرکتی، اتیسم
مقدمه
اختلال طیف اتیسم (Autism Spectrum Disorder) یک اختلال پیچیده عصبی-رشدی است که نقص در الگوهای اجتماعی، ارتباطات و الگوهای محدود و کلیشهای رفتار، منافع و فعالیتها از علائم آن به شمار میرود ]1[. با وجود اینکه نقایص اجتماعی جزء خصوصیات بارز اختلال طیف اتیسم ذکر شده است، عملکرد حرکتی در افراد مبتلا غیر طبیعی به نظر میرسد. مطالعات پیشین ضعف و عملکرد حرکتی غیر طبیعی در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم در مقایسه با کودکان سالم را مورد تأیید قرار دادهاند ]3-2[. علیرغم مشخص نبودن مکانیسم احتمالی بروز مشکلات حرکتی، از اختلال در انتقال سروتونین، دوپامین و گاما آمینوبیوتیریک اسید در افراد مبتلا به عنوان مختل کننده عملکرد حرکتی در برخی مطالعات اشاره شده است ]6-4[.
ماهیت پیچیده اختلال اتیسم محققین را بر آن داشته تا در درمان آن از محیط های تلفیقی بهره گیرند. بر این اساس محیط تلفیقی با بازی و فعالیتهای حرکتی و بدنی نیز توجه متخصصان اتیسم را به خود جلب کرده است ]7 ،5[. با توجه به اینکه کودکان اتیسم به روشهایی که حرکت، صدا و علامتگذاری به عنوان منبعی برای بیان، برقراری ارتباط و ایجاد احساس مشترک توجه میکنند، پیشنهاد شده است که این روشها بیشتر مورد توجه قرار گیرد ]8[. موسیقی میتواند سبب یکپارچهسازی حواس کودکان مبتلا به اتیسم شود. با توجه به ماهیت ریتمیک آن یکی از مداخلاتی است که در کنار سایر روشها برای بهبود سطح کیفی و مهارتی کودکان مبتلا به اتیسم مورد استفاده قرار گرفته است. با وجود عدم توجه به جهان خارج و حتی فقدان مهارتهای کلامی در برخی موارد، اکثر کودکان دارای اختلال اتیسم علاقه زیادی به موسیقی دارند و حتی برخی از آنها توانایی فوق العادهای در درک موسیقی و تفکیک صدا را دارند ]9[. اجزای موسیقی مانند زیر و بمی صدا، سرعت، ریتم، الگوی ملودیک نیازمند حرکات فیزیکی است. بنابراین اجرای موسیقی میتواند متأثر از مهارتهای حرکتی باشد ]10[.
Fong و Jelas تأثیر موسیقی درمانی گروهی به همراه آموزش مهارتهای اجتماعی، ارتباطی و حرکتی در کودکان طیف اتیسم را مورد آزمون قرار داد ]11[. Dehghani و همکاران در پژوهشی به تأثیر معنیدار بازیهای ریتمیک بر مشکلات توجه، حافظه و یادگیری و عملکرد حسی حرکتی در پسران دارای اختلال یادگیری اشاره داشته است ]12[. همچنین Katagiri در پژوهشی روشهای مختلف آموزش حالات عاطفی در کودکان مبتلا به طیف اتیسم را مورد مطالعه قراد داد، نتایج نشان داد که روش آموزشی تلفیق شده با موسیقی مؤثرتر از سایر روشها بود ]13[. در یک کارآزمایی بالینی Geretsegger و همکاران به مفید و مؤثر بودن موسیقی درمانی بر مهارتهای اجتماعی و ارتباطی کودکان مبتلا به اتیسم گزارش نموده است ]14[. به نظر میرسد اجرای تلفیقی موسیقی و حرکات بدنی در کنار هم و در شکل یک پروتکل ترکیبی در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم برای دستیابی به نتایج بهتر ضروری به نظر میرسد. لذا هدف مطالعه حاضر تعیین تأثیر محیط تلفیقی موسیقی محور بر مهارتهای رشد حرکتی در کودکان طیف اتیسم میباشد.
مواد و روشها
پژوهش حاضر از نوع تحقیقات نیمهتجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس از بین کودکان مبتلا به اتیسم در مرکز اتیسم روزنه همدان در سال 1398 انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. حجم نمونه با استفاده از نرمافزار G*Power نسخه 4/9/1/3 با در نظر گرفتن مقدار آلفا 05/0، توان آزمون 95/0، اندازه اثر 8/0، تعداد 30 نفر در مجموع محاسبه و در هر گروه 15 نفر در نظر گرفته شد. به منظور جلوگیری و کاهش تورش احتمالی در طراحی و نتایج مطالعه، آزمودنیها به روش تخصیص تصادفی سازی ساده (Simple randomization) به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. معیارهای ورود به مطالعه عبارت بود از ابتلاء به اتیسم بر اساس پنجمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) با سطح عملکردی پایین بر اساس پرسشنامه غربالگری اختلالات نافذ رشدی (Autism screening scale questionnaire)، حس بینایی سالم و یا اصلاح شده با وسیله کمکی، ثبت حس شنوایی طبیعی بر اساس آزمون ثبت حسی (Sensory profile) عدم وجود اختلالات ارتوپدیک و قلبی تنفسی، عدم بروز حمله تشنج در دو سال اخیر و عدم مصرف دارو با عوارض حرکتی. علاوه بر این، عدم وجود تجربه قبلی آزمودنیها در آموزش همراه با موسیقی نیز مد نظر قرار گرفت. پس از انتخاب آزمودنیها، ابتدا اهداف تحقیق برای والدین تشریح شد و ملاحظات اخلاقی انجام پژوهش مانند اخذ رضایتنامه آگاهانه از والدین نمونهها قبل از شرکت در مطالعه، گمنام ماندن نام آزمودنی، رازداری و حفظ اسرار آزمودنی و دادن اطمینان به والدین آنها در مورد محرمانه بودن اطلاعات شخصی آزمودنیها، توجه به ایمنی آزمودنیها، عدم ایجاد محرومیت و محدودیت در دریافت سایر خدمات سلامت، سودمندی و عدالت در اجرای پروتکل مطالعه از جمله ملاحظات اخلاقی اجرای این پژوهش بود. این مطالعه دارای کد اخلاق به شماره IR.NAHGU.REC.1398.001 از دانشگاه نهاوند میباشد.
جهت اندازهگیری تواناییهای ادراکی - حرکتی از مقیاس Lincoln-Oseretsky Motor Development Scale استفاده شد ]15[. این مقیاس برای اندازهگیری مهارتهای حرکتی مختلف مانند تعادل ایستا و پویا، مهارت انگشتان، هماهنگی چشم، دست و فعالیتهای عضلات بزرگ دستها، بازوها، پاها و تنه در کودکان 14–5 ساله مورد استفاده قرار میگیرد. فرم اصلاح شده این مقیاس شامل شش زیر مقیاس و 36 ماده است. شش زیر مقیاس آن عبارتند از: 1) مهارتهای تعادل، 2) هماهنگی چشم و دست، 3) مهارتهای دستی پویا (Dynamic manual skill’s)، 4) مهارتهای پرشی، 5) هماهنگی دست و پا و 6) حرکات گرفتن و پرتاب کردن. در این آزمون سعی شده است که 36 خرده آزمون بر اساس ترتیب دشواری مرتب شوند. همه حرکات بر اساس یک سیستم 3 نمرهای ارزش گذاری میشود. روش نمرهگذاری بدین صورت است که نمره بخشهای مختلف را محاسبه نموده و در انتها با هم جمع میکنیم [15]. تجربه نشان داده است که کودکان 10 ساله و بالاتر کمتر در پنج ماده ابتدایی این مقیاس دچار مشکل میشوند. در این مورد میتوان نمره کامل پنج ماده اول را به آنها داد و از ماده ششم شروع کرد. اعتبار (Reliability) این آزمون در مطالعات مختلف 92/0 تا 99/0 و روایی (Validity) آن 88/0 گزارش شده است ]16[.
در مطالعه حاضر از نظرات افراد متخصص در رشتههای مرتبط و مطالعات پیشین استفاده گردید. به این منظور پس از مطالعه و بررسیهای دقیق و شکل اجرا توسط تیم تحقیق شامل: یک متخصص علوم تربیتی، یک متخصص علوم ورزشی و یک متخصص موسیقی یک برنامه 12 هفتهای، 3 روز در هفته، یک روز در میان و هر جلسه 55 دقیقه تنظیم شد. گروه مداخله برنامه تأیید شده را در مدت معین و به کمک یک کارشناس ورزشی در ساعت 10:30 صبح و در محل مرکز اتیسم روزنه همدان اجرا کرد. گروه کنترل برنامه ورزشی را بدون استفاده از موسیقی انجام دادند و فعالیت مؤثر و منظم حرکتی همراه با موسیقی نداشتند. به منظور پیشگیری و عدم تداخل برنامهها، و اطمینان از عدم تبادل اطلاعات نمونههای دو گروه با یکدیگر، گروه تجربی در روزهای زوج و گروه کنترل در روزهای فرد جهت اجرای پروتکلهای اختصاصی در مرکز حضور داشتند.
محتوای مداخله ورزشی منتخب شامل پیاده روی، جاگینگ و حرکات با توپ همراه با موسیقی بود و مجموعاً حدود 55 دقیقه اجرا میشد (جدول 1). بخش ورزشی این برنامه بر اساس توصیهها و دستوالعملهای ویژه کودکان مبتلا به اتیسم طراحی شده و جهت پیشگیری از بروز مشکلات اجرایی از مطالعات قبلی استفاده شده است [13](13)(13)(13)(13)(13)(13)(13)(13)(13)(13)(13)(13)(13)(13)(13)(13)(13)(13)(13)(13)(13)(13)(13)(13)(13)(13)(13)(13)(12)(11)(11)(11)(10)(10)(9)(8)(7)(4)(3). این برنامه از 4 بخش گرم کردن، آموزش، تمرینات گروهی و سرد کردن تشکیل شده بود.
جدول 1- محتوای مداخله ورزشی منتخب (جاگینگ، پیاده روی و حرکات با توپ) جهت اجرای گروه تجربی در مدت 60 دقیقه
بخش |
محتوا |
زمان (دقیقه) |
گرم کردن |
جاگینگ و پیاده روی |
5 |
آموزش گروهی |
یادگیری مهارتهای بازی با توپ شامل: ضربه زدن، پرتاب، گرفتن و
پاس دادن دنبال کردن مربی و اجرای تمرین بازی با توپ |
15 |
تمرین گروهی |
تمرین گروهی با توپ
بازی با توپ |
20 |
سرد کردن |
دست دادن (بزن قدش) مربیان، آزمودنیها و والدین،
آواز خواندن، دریافت جایزه |
15 |
در ابتدا مشخصات دموگرافیک آزمودنیها شامل: سن، قد، وزن و شاخص توده بدنی جمعآوری گردید. معیار تعیین سن، شناسنامه آزمودنی بود. برای اندازهگیری وزن، قد و شاخص توده بدنی از ترازوی دیجیتالی ایستاده (مدل 769 ساخت کمپانیSeca آلمان) بدون نیاز به کالیبراسیون، و با قابلیت اندازه گیری شاخص توده بدنی (Body Mass Index)، سنجش قد تا 220 سانتیمتر، سنجش وزنی تا 200 کیلوگرم استفاده شد.
جهت اجرای مداخله ورزشی، آزمودنیهای گروه تجربی در گروههای 5 نفره تعریف شدند. در طول اجرای هر مرحله آزمودنی مجبور بود برای گرفتن و پاس دادن توپ از 5 نفر از همسالان خود عبور کند و به طور طبیعی به صورت فیزیکی و چشمی ارتباط ایجاد میکردند. برای تشویق بیشتر کودکان از والدین آنها خواسته شد که در جلسات تمرین و در گروههای همسان شرکت کنند. برای انتخاب موسیقی قبل از شروع آزمون فهرستی متشکل از 15 آهنگ در اختیار آزمودنیها قرار گرفت و از بین آنها و بر اساس اقبال آزمودنیها 5 آهنگ انتخاب شد. با توجه به اینکه ضرباهنگ (Tempo) عامل مهمی در موسیقی تلقی شده است، ضرباهنگ و حجم صدا در آهنگهای ارائه شده یکسان در نظر گرفته شد. به منظور دستیابی به فواید بیشتر برنامه ورزشی، با حدود 60 درصد شدت ضربان قلب بیشینه تعریف شد. علاوه بر آن با توجه به اینکه موسیقی انگیزشی غالباً دارای ضرباهنگ بالاتر از 120 میباشد، بنابراین آهنگهایی انتخاب شده در سبک تکنو و با ضرباهنگ بالاتر از 120 بود. آهنگهای مورد علاقه از طریق رایانه قابل حمل (Toshiba Satellite L25 S1192) و با استفاده از نرمافزار مخصوص (Media player classic MPC.HC. 13.1359.0) پخش شد. جهت اطمینان از رسیدن حجم صدای مساوی به آزمودنیها، چهار بلندگو در چهار گوشه محل اجرا نصب گردید. در طول اجرای برنامه تمرینی به صورت مداوم از تشویقهای زبانی استفاده شد ]9[.
تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 21 انجام شد. علاوه بر روشهای آمار توصیفی، جهت بررسی طبیعی بودن دادهها از آزمون Shapiro-Wilk استفاده شد. همچنین به منظور بررسی اثر مداخله از آزمون آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره و آزمون t مستقل استفاده شد. سطح معنیداری در آزمونها 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج
مشخصات جمعیت شناختی آزمودنیها شامل سن، قد، وزن و شاخص توده بدنی به صورت میانگین و انحراف معیار در جدول 1 ارائه شده است (جدول 1). نتایج آزمون shapiro-wilk حاکی از نرمال بودن توزیع دادهها بود (05/0P˃). بنابراین برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای پارامتریک t مستقل و آنالیز کوواریانس تک متغیره استفاده شد.
نتایج آزمون t مستقل نشان داد که دو گروه مورد مطالعه از نظر متغیرهای جعیت شناختی مانند سن، قد، وزن و شاخص توده بدنی قبل از اجرای مداخله تفاوت معنیدار نداشتند (05/0 P˃). (جدول 2)
جدول 2- میانگین و انحراف معیار مشخصات جمعیت شناختی آزمودنیهای مرکز اتیسم روزنه همدان سال 1398 در دو گروه تجربی و کنترل
متغیر |
گروه کنترل
(15 نفر) |
گروه تجربی
(15 نفر) |
مقدار P |
سن (سال) |
58/2 ± 00/11 |
30/3 ± 25/10 |
607/0 |
قد (سانتی متر) |
11/0 ± 00/144 |
18/0 ± 00/140 |
890/0 |
وزن (کیلوگرم) |
26/11 ± 25/37 |
72/8 ± 00/40 |
452/0 |
شاخص توده بدنی (کیلوگرم/متر2) |
70/5 ± 77/17 |
22/6 ± 65/20 |
325/0 |
آزمون t مستقل، 05/0 ˂p اختلاف معنیدار
نتایج نشان میدهد که اثر متقابل بین گروه و متغیر همراه در خرده آزمون تعادل معنی دار نیست (122/0P=). این نتیجه حاکی از آن است که بین متغیر تصادفی همراه و متغیر وابسته ارتباط خطی و همگنی رگرسیون وجود دارد (نمودار 1).