جلد 19، شماره 9 - ( 9-1399 )                   جلد 19 شماره 9 صفحات 994-979 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami Kerchi A, Manshaee G, Keshti Aray N. The Effectiveness of Psychological Empowerment Package and Dialectical Behavior Therapy on Depression of Infertile Women in Pretreatment Stage of Invitro Fertilization (IVF): A Randomized Clinical Trail. JRUMS 2020; 19 (9) :979-994
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5553-fa.html
بهرامی کرچی آزاده، منشئی غلامرضا، کشتی‌آرای نرگس. اثربخشی بسته توانمندسازی روان‌شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیک بر افسردگی زنان نابارور در مرحله قبل از درمانIVF (لقاح آزمایشگاهی): یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1399; 19 (9) :979-994

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5553-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
متن کامل [PDF 359 kb]   (741 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (1751 مشاهده)
متن کامل:   (1508 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 19، آذر 1399، 994-979
 
اثربخشی بسته توانمندسازی روان­شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیک بر افسردگی زنان نابارور در مرحله قبل از درمانIVF  (لقاح آزمایشگاهی): یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده
 
آزاده بهرامی کرچی[1]، غلامرضا منشئی[2]، نرگس کشتی­آرای[3]
 
دریافت مقاله: 3/6/99     ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 29/6/99    دریافت اصلاحیه از نویسنده: 5/9/99           پذیرش مقاله: 9/9/99
 
 
چکیده
زمینه و هدف: ناباروری به عنوان یکی از بحران­های پیچیده زندگی، پیامدهای روان­شناختی بسیاری را به­دنبال دارد که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم بر نتایج درمان لقاح آزمایشگاهی (Invitro fertilization; IVF) تأثیرگذار می­باشند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بسته توانمندسازی روان­شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیک بر افسردگی زنان نابارور در مرحله قبل از IVF انجام شد.
مواد و روش­ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی ­شده در سال 1398 بر روی 45 نفر از زنان نابارور متقاضی درمان IVF، مراجعه کننده به مراکز ناباروری شهر اصفهان  انجام شد. افراد به­ صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. گروه­های آزمایش تحت 11 جلسه توانمندسازی روان­شناختی و 8 جلسه رفتاردرمانی دیالکتیک قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ­گونه مداخله­ای دریافت نکردند. برای سنجش از پرسش­نامهDASS-21 (Depression, Anxiety, Stress Scale-21)  در سه مرحله پیش­آزمون، پس­آزمون و پی­گیری بر روی سه گروه استفاده شد. داده­ها با استفاده از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه­گیری­های مکرر تجزیه و تحلیل شد.
یافته­­ها: نتایج آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه­گیری­های مکرر نشان داد، تفاوت معنی‌داری در میانگین نمرات افسردگی گروه توانمندسازی روان­شناختی با گروه کنترل وجود داشت (001/0P<). نتایج آزمون تعقیبی Bonferroni نشان داد که بین رفتاردرمانی دیالکتیک و توانمندسازی روان­شناختی و بین رفتاردرمانی دیالکتیک و گروه کنترل در افسردگی زنان نابارور در مرحله قبل از درمانIVF  تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0<p).
نتیجه­گیری: با توجه به نتایج حاصل از پژوهش مبنی بر اثربخشی توانمندسازی روان­شناختی بر کاهش افسردگی زنان نابارور، استفاده از این روش جهت کاهش افسردگی زنان نابارور توصیه می­گردد. 
واژه­های کلیدی: ناباروری، زن، توانمندسازی، رفتاردرمانی، افسردگی، لقاح آزمایشگاهی
 
 
مقدمه
زندگی بشر سرشار از تجارب مثبت و منفی است. یکی از این تجارب منفی و شرایط سخت، ناباروری (Infertility) است که مشکلات بهداشتی و اجتماعی جدی به وجود می­آورد [1]. نابارور به زوجی اطلاق می­شود که حداقل یک سال از تصمیم آن­ها برای فرزنددار شدن بدون استفاده از وسایل پیش­گیری از بارداری گذشته باشد، اما باروری رخ نداده و از سوی پزشک متخصص، تشخیص ناباروری برای آنان داده شده است ]2[.
یکی از پیامدهای رایج ناباروری در زنان، افسردگی (Depression) می­باشد. افسردگی اختلال خلقی و حالتی هیجانی است که با آشفتگی خواب و اشتها، کاهش میل جنسی و علاقه و لذت در فعالیت­های معمول، احساس بیارزشی و احساس گناه، احساس تحریک­پذیری، خشم و ملال همراه می­باشد [3]. این علائم به­صورت مستقیم و یا غیر مستقیم بر ماندگاری ناباروری و نتایج ضعیف درمان اثرگذار می­باشند [4]. نتایج مطالعات نشان می­دهد درمان مشکلات روان­شناختی زنان نابارور کمتر مورد توجه قرار گرفته است و اکثر درمان­های به کار رفته برای این افراد، درمان­های پزشکی و جسمی است [5].
یکی از عواملی که می­تواند تأثیر چشم­گیری بر پاسخ افراد به عوامل تنش­زا داشته باشد، توانمندسازی روان­شناختی (Psychological empowerment) است. توانمندسازی روانشناختی فرآیندی است که طی آن فرد از نقاط قوت، نقاط ضعف، نیازها و خواسته­های درونی خود آگاه می­شود و با هدف رسیدن به خواسته­ها و با انگیزش درونی به کسب توانایی­های لازم می­پردازد [6]. در خصوص نقش توانمندسازی بر متغیرهای روان­شناختی می­توان به یک مطالعه مروری در خصوص نقش مؤثر راهبردهای توانمندسازی شناختی زنان نابارور در بهزیستی روان­شناختی و افزایش کیفیت زندگی آنان اشاره نمود[7]، همچنین تأثیر آموزش توانمندسازی فردی بر کاهش علائم افسردگی زنان خشونت دیده [8] و تأثیر توانمندسازی روان­شناختی بر افزایش کیفیت زندگی کادر پزشکی [9] از دیگر مطالعاتی است که در این زمینه انجام شده است.
رفتار درمانی دیالکتیک (Dialectical behavior therapy; DBT) روش درمانی دیگری است که برای ارتقاء سلامت روانشناختی به­کار برده می­شود. این درمان یکی از روشهای درمانی شناختی-رفتاری می­باشد و بر اکتساب مهارت­های رفتاری تأکید می­کند و با اصلاح تحریفات شناختی باعث کاهش علایم افسردگی، استرس و اضطراب می­شود [10]. در خصوص اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک بر افسردگی پژوهش­هایی انجام شده است از جمله این مطالعات می­توان به اثربخشی این درمان بر کاهش افسردگی و تلاش برای خودکشی در افراد با شخصیت مرزی [11]، بر کاهش رفتارهای مخاطره­آمیز، افسردگی، اضطراب و استرس در بیماران مبتلا به ایدز [12] و بر کاهش علائم افسردگی در مادران با کودک عقب مانده ذهنی [13] اشاره نمود.
با توجه به این که با جستجوهای به­عمل آمده، پشینیه پژوهشی درخصوص اثربخشی بسته آموزشی توانمندسازی روان­شناختی ویژه زنان نابارور داوطلب درمان لقاح آزمایشگاهی (Invitro fertilization; IVF) بر افسردگی زنان نابارور در دسترس قرار نگرفت، لذا این پژوهش در این زمینه بدیع می­باشد. از سوی دیگر نتایج این پژوهش می­تواند چارچوب درمانی مناسبی برای کاهش علائم افسردگی در زنان نابارور باشد و هم­چنین از نتایج این پژوهش می­توان جهت پیش­گیری از وقوع مشکلات روان­شناختی در زوجین نابارور بهره برد و با کاهش علائم روان­شناختی آنان و افزایش انگیزه و امید برای ادامه فرآیند درمان ناباروری کمک شایانی نمود. با توجه به مطالب فوق هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بسته توانمندسازی روان­شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیک بر افسردگی زنان نابارور در مرحله قبل از IVF می­باشد.
مواد و روش­ها
این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده که با شماره IRCT20200319046815N1 در مرکز ثبت کارآزمایی بالینی ایران ثبت گردید و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و دوره پی­گیری 45 روزه بود که در سال 1398 بر روی 45 نفر از زنان نابارور متقاضی درمان IVF، مراجعه کننده به مراکز ناباروری شهر اصفهان و دارای ملاک­های ورود انجام شد.
طی فراخوان در کلینیک ناباروری شهر اصفهان در خصوص برگزاری جلسات آموزشی راهبردهای مقابله با افسردگی، 52 نفر از زنان نابارور با علائم افسردگی برای شرکت در پژوهش اعلام تمایل نمودند. از این تعداد، بر اساس ملاک­های ورود و خروج و با توجه به این که در اغلب مطالعات آزمایشی و نیمهآزمایشی از حجم نمونه 15 نفر برای هر یک از گروه­های آزمایش و کنترل استفاده شده­ است ]14[ و بر اساس انحراف معیار متغیر افسردگی حاصل از مطالعه قبل که برابر 77/5 بود ]8[، در سطح اطمینان 95 درصد، (مقدار Z برابر با 96/1) و توان آزمون 90/0 (مقدار Z برابر با 28/1)، و مقدار حداقل تفاوت معنی­دار میانگین نمرات افسردگی در جامعه و نمونه (مقدار d در فرمول) برابر با 1/6 مقدار n، 84/12 محاسبه گردید، و با توجه به سه گروه بودن مطالعه، برای هر گروه 15 نفر به صورت در دسترس انتخاب شد.
 
ملاک­های ورود به مطالعه، قرار داشتن در رده سنی 30 تا 45 سال، داوطلب ورود به درمان IVF، عدم ابتلاء به اختلالات شدید جسمانی، روانپزشکی و نورولوژیک، نازایی اولیه، تابعیت ایرانی و تأهل در هنگام پژوهش بود. ملاک­های خروج شامل: عدم شرکت بیش از یک جلسه در کلاس­های آموزشی، عدم تمایل به درمان IVF، داشتن مدرک تحصیلی در رشته روانشناسی، شرکت در دوره­­های آموزشی روان­شناسی، عدم تابعیت ایرانی و عدم تأهل بود. لازم به ذکر است که کلیه شرکت­کنندگان در مرحله قبل از درمان IVF قرار داشتند و برطبق نظر پزشک متخصص زنان، شروع اقدامات درمانی به فاصله 45 روز الی2 ماه پس از اولین ملاقات آغاز می­شد. ویژگی­های سن، مدت ازدواج، مدت ناباروری، سطح تحصیلات، شغل، وضعیت اقتصادی (با توجه به شغل و میزان درآمد به سه طبقه ضعیف، متوسط و خوب تقسیم شدند) و ابتلاء به اختلالات جسمانی، روانپزشکی و نورولوژیک(بیماریهای عضلانی اسکلتی که مانع تحرک بیمار می­شوند، روان­پریشی، اختلالات شناختی مانند دمانس) به عنوان متغیرهای جمعیت ­شناختی شرکتکنندگان پژوهش بررسی و داده­ها به منظور انجام تحلیل آماری جمع­آوری شد.

 
 
 
ارزیابی شده از نظر صلاحیت شرکت
(52=n)

ثبت نام: 52 نفر  

خارج شده از مطالعه (7 نفر)
  • عدم تطابق با معیارهای ورود (7 نفر)
  • عدم قبول شرکت (0 نفر)
  • دلایل دیگر (0 نفر)
 
 
 
 
 
 

تخصیص افراد

عدم پی­گیری (بیان دلایل) (0 نفر)
تخصیص در گروه مداخله (15=n)
مداخله توانمندسازی روان­شناختی
تخصیص در گروه کنترل (15=n)
کنترل
عدم پی­گیری (بیان دلایل) (تعداد: 0)
 
تخصیص در گروه مداخله (15=n)
مداخله رفتاردرمانی دیالکتیک
عدم پی­گیری (بیان دلایل) (تعداد: 0)
 
تصادفی شده (45=n)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                                                                                                              
آنالیز شده (15 نفر)
آنالیز شده (15 نفر)
آنالیز شده (15 نفر)
 
 
 
 

نمودار 1- نمودار کانسورت روند انتخاب، ارزیابی و پی­گیری مشارکت­کنندگان در پژوهش
 
این مطالعه به تأیید کمیته تخصصی نظارت بر مطالعات علمی و دارای کد اخلاق از کمیته پژوهش تحقیقات علمی دانشگاه برابر با IR.IAU.KHUISF.REC.1398.085 است. ملاحظات اخلاقی مورد رعایت در پژوهش، رعایت رازداری و محرمانه بودن برای تک تک شرکت­کنندگان، داشتن آزادی و اختیار کامل برای کناره­گیری از پژوهش، اطلاع رسانی کامل در مورد پژوهش و کسب رضایت­نامه کتبی و استفاده از دادهها فقط در راستای اهداف پژوهش بود. در عین حال گروه کنترل (گواه) در راستای معیارهای اخلاقی توصیه شده در پژوهش­های علمی، در پایان دوره اجرای پژوهش به صورت آزادانه و به شکل فشرده تحت یکی از درمان­های توانمندسازی روان­شناختی و یا رفتاردرمانی دیالکتیک قرار گرفتند.
شیوه اجرای پژوهش به این صورت بود که پس از انتخاب زنان نابارور و گمارش تصادفی شرکت­کنندگان به روش تصادفی ساده و با استفاده از جدول اعداد تصادفی، سه گروه تعیین گردید که به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 15 نفر)، گروه­ درمان توانمندسازی روان­شناختی (11 جلسه 90 دقیقه­ای)­ و رفتاردرمانی دیالکتیک (8 جلسه 90 دقیقه­ای) توسط روان­شناس و درمانگر دارای مدرک دکتری تخصصی روان­شناسی و با یک دهه تجربه آموزش و درمان در حوزه درمان­های شناختی و رفتاری در محل آموزشگاه خصوصی پارسا مهر اصفهان، به­صورت دو جلسه در هر هفته در شیفت عصر، تحت درمان قرار گرفتند. ­در ابتدای شروع درمان به عنوان پیش­آزمون و پس از اعمال مداخلات، به عنوان پس­آزمون و پس از مدت 45 روز یک بار دیگر به عنوان پیگیری، میزان افسردگی سه گروه با استفاده از پرسش­نامه افسردگی، اضطراب و استرس DASS-21 (Depression, Anxiety, Stress Scale-21) مورد سنجش قرار گرفت. در این مطالعه کورسازی بدین صورت انجام شد که تحلیل­گر آماری از نوع و چگونگی مداخلات در گروه­های آزمایش و کنترل بی­اطلاع بود. روند انتخاب، ارزیابی و پی‌گیری مشارکت­کنندگان در پژوهش در نمودار 1 به­صورت نمودار کانسورت گزارش شده است.
مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس DASS-21، مجموعه ای از سه زیر مقیاس خودسنجی است که برای اندازه گیری حالت­های هیجانی منفی، افسردگی، اضطراب و استرس طراحی شده است. در این پژوهش از فرم کوتاه پرسش­نامه DASS که 21 سؤال دارد، استفاده شد که شامل سه زیرمقیاس افسردگی، اضطراب و استرس می­باشد. هر  زیر مقیاس در این پرسش­نامه، هفت سؤال را به خود اختصاص می­دهد و هر یک از سؤالات دارای مقیاس لیکرت از صفر )اصلاً در مورد من صدق نمی­کند) تا 3 (کاملاً در مورد من صدق می­کند) هستند. به همین صورت، نمره فرد در مقیاس­های اضطراب، افسردگی و استرس به دست می‌آید. سؤالات این پرسش­نامه نشانه­های افسردگی، اضطراب و استرس را در طول یک هفته (هفته گذشته) مشخص می‌کند. سؤالات زیرمقیاس افسردگی شماره­های 3، 5، 10، 13، 16، 17 و 21 هستند. حداقل نمرات در زیرمقیاس افسردگی صفر و حداکثر آن 21 است. کسب نمره بالا در زیرمقیاس افسردگی نشان دهنده شدت علائم در این زیرمقیاس می‌باشد. از آن­جا که DASS-21 فرم کوتاه شده مقیاس اصلی (42 سؤالی) است، نمره نهایی هر یک از  زیر مقیاس­ها باید دو برابر شود. سپس با مراجعه به جدول شدت علائم، شدت علائم مشخص گردد. در مطالعهای که توسط Lovibond و همکاران در نمونه بزرگی از دانشجویان انجام شد، همبستگی این مقیاس با پرسش­نامه افسردگی Beck، 74/0 و با پرسش­نامه اضطراب Beck، 81/0 به­دست آمد. Lovibond و همکاران با استفاده از یک نمونه غیر بالینی دیگر نشان دادند که پایایی پرسش­نامه DASS-21 با استفاده از آلفای کرونباخ برای هر سه زیرمقیاس افسردگی، اضطراب و استرس به ترتیب 91/0، 84/0 و 90/0 به­دست آمد [15]. روایی و پایایی این پرسش­نامه در ایران توسط Samani وJokar  مورد بررسی قرار گرفته است که پایایی به روش بازآزمایی را برای مقیاس افسردگی، اضطراب و تنیدگی به ترتیب برابر 80/0، 76/0 و 77/0و آلفای کرونباخ را برای مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس به ترتیب برابر 81/0، 74/0 و 71/0 گزارش نموده­­اند [16]. در پژوهش حاضر آلفای کرونباخ پرسش­نامه برای مقیاس افسردگی 94/0 محاسبه گردید.
بسته توانمندسازی روان­شناختی توسط Bahrami Kerchi، Manshaee و Keshti arayدر سال 1398، تدوین و اعتباریابی شده است [17]. بسته رفتار درمانی دیالکتیک توسط Linehan و همکارش طراحی [18] و در پژوهش Shamloo و همکاران [19] مورد استفاده قرار گرفته است. شرح مختصر جلسات توانمندسازی روان­شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیک به ترتیب در جداول 1 و 2 ارائه شده است.
 

 
جدول 1- شرح مختصر جلسات  بسته توانمندسازی روان­شناختی
جلسات درمانی شرح مختصر جلسات
جلسه اول آشنایی گروهی، معرفی بنیان­های توانمندسازی روان­شناختی و کاربرد آن در زندگی فردی و جمعی، آموزش تعیین توانمندی­های خاص، پرکردن پرسش­نامه توانمندی­ها و اولویت­­بندی توانمندی­ها، ارائه تکلیف خانگی
 
 جلسه دوم  بررسی تکلیف جلسه گذشته، درمان مشکلات افسردگی مرتبط با ناباروری، آموزش و اجرای تکنیک شاد بودن مبتنی بر احساس سرزندگی و شور و نشاط، آموزش آشنایی با افکار منفی و راه­های تعدیل آن و در نهایت خوش­بین بودن، ارائه تکلیف خانگی
 
جلسه سوم بررسی تکلیف جلسه گذشته، ترغیب افراد برای چالش با مسائل حین تقویت معنا و شادمانی، آشنایی و آموزش با تفکر مثبت و تأثیر آن بر سلامتی جسم و روان و ترغیب به انجام آن­ها، ارائه تکلیف خانگی
 
جلسه چهارم بررسی تکلیف جلسه گذشته، درمان مشکلات شناختی مرتبط با ناباروری، آشنایی با نمونه­ای از تفکرات منفی و  تحریفات شناختی، تمرین مشخص کردن تحریفات شناختی و هیجانات همراه، تکنیک جایگزین کردن افکار منطقی و کارآمد به جای افکار منفی، تحلیل خودگویی­ها و بازسازی شناختی همراه با تمرین، ارائه تکلیف خانگی
 
جلسه پنجم بررسی تکلیف جلسه گذشته، درمان افکار وسواسی مرتبط با ناباروری، آموزش مراقبه شمارش تنفس، آموزش ارتباط بین افکار و احساسات و اجرای تکنیک استمرار در تمرین افکار مثبت، آموزش و اجرای تکنیک افزایش خودآگاهی با بیان نقاط قوت و نقاط ضعف از دیدگاه خود و دیگران، ارائه تکلیف خانگی
 
جلسه ششم بررسی تکلیف جلسه گذشته، تکنیک تنفس دیافراگمی تکنیک و آموزش آرمیدگی از طریق خودالقایی تکنیک مراقبه، ارائه تکلیف خانگی
 
جلسه هفتم بررسی تکلیف جلسه گذشته، درمان استرس­های مرتبط با ناباروری، تکنیک مدیریت استرس، تکنیک مقابله با استرس از طریق آشنایی با مهارت­های مقابله کارآمد (مسأله مدار و هیجان مدار) و مقابله ناکارآمد، ارائه تکلیف خانگی
 
جلسه هشتم بررسی تکلیف جلسه گذشته، تکنیک آشنایی با حل مسأله برای (تعارض­ها و موانع حل تعارض)، تکنیک مدیریت خشم، تمرین ارزیابی و ابراز خشم و استفاده از گزینه­های جایگزین به جای سرکوب خشم یا منفجر شدن)، ارائه تکلیف خانگی
 
جلسه نهم بررسی تکلیف جلسه گذشته، تکنیک آموزشی ابرازگری، تمرین پاسخ­های ابرازگرانه، موانع رفتار ابرازگرانه  توسعه خیالپردازیهای جنسی و برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی مؤثر، مهار تشویش و نگرانی، تقویت اعتماد به نفس و خودباوری جنسی، ارائه تکلیف خانگی
 
جلسه دهم بررسی تکلیف جلسه گذشته، درمان مشکلات اجتماعی مرتبط با ناباروری، آشنایی با حمایت اجتماعی (منابع شخصی و مادی) و انواع آن، آموزش گذشت و بخشش اشتباهات دیگران، ارائه تکلیف خانگی
 
جلسه یازدهم بررسی تکلیف جلسه گذشته، درمان مشکلات جسمانی مرتبط با ناباروری، آگاهی از تنش جسمانی، تمرین بررسی ذهنی، بدنی، تمرین تصویرسازی افکار و هیجانات و حس­های بدن، آموزش آرمیدگی عضلانی تدریجی برای هشت گروه ماهیچه­ای، تکنیک نرم کردن در برابر درد، آشنایی با مراقبه نور خورشید همراه با خودزادها، ارائه تکلیف خانگی
 
جدول 2- خلاصه جلسات رفتاردرمانی دیالکتیک
جلسه شرح جلسه
جلسه اول آشنایی با افراد گروه، ارائه جملات مثبت، ارائه مطالبی با مضمون چرا باید این مهارت را بیاموزیم، شناخت هیجان­ها و پذیرش و کنترل آنها، دیدگاه­های درست در مورد هیجان­ها کدامند؟ الگوسازی از تمارین ذهن­آگاهی و منطق استفاده از آن در زنان نابارورتمرین، ارائه تکلیف خانگی و خلاصه­ای از جلسه
جلسه دوم ارائه جملات مثبت، معرفی رویکرد خودمراقبتی، ادامه مهارت ذهن­آگاهی، معرفی سطوح ذهن، تمرین خودآگاهی و تنفس شکمی، تمرین، بازخورد، ارائه تکلیف خانگی
جلسه سوم تأکید بر مهارت ذهن­آگاهی،  تمرین تحمل پریشانی و منطق استفاده از آن، بازخورد و ارائه تکلیف خانگی
جلسه چهارم ادامه آموزش مهارت­های تحمل پریشانی، ادامه توجه به سطوح ذهن و تلاش برای کاهش آسیب پذیری، تمرین، بازخورد، ارائه تکلیف خانگی
جلسه پنجم آرامش­بخشی و ارائه شفاهی و الگوسازی از مهارت­های تنظیم هیجان و منطق استفاده از آن برای زنان نابارور تمرین بازخورد، ارائه تکلیف خانگی
جلسه ششم تأکید به بکارگیری مهارت ذهن­آگاهی و تحمل پریشانی در جلسات و زندگی روزمره، ادامه آموزش مهارت­های تنظیم هیجان، تمرین،  بازخورد، ارائه تکلیف خانگی
جلسه هفتم آرامش­بخشی و الگوسازی از مهارت­های بین فردی موثر و منطق استفاده از آن برای زنان نابارور، اهمیت تأثیرگذاری در روابط بین­فردی و گرفتن حمایت بیشتر در زندگی، تمرین، بازخورد، ارائه تکلیف خانگی
جلسه هشتم ادامه آموزش مهارت­های بین فردی مؤثر و تمرین آن­ها در جلسه، تمرین، بازخورد و خلاصه­ای از جلسات و معرفی منابع برای ادامه درمان، اعلام زمان ارزیابی درمانجویان، ارائه تکلیف خانگی
 
 
 
داده­های جمع­آوری شده وارد نرم­افزارSPSS  نسخه 24 گردید و از آمار توصیفی (شامل فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه­گیری­های مکرر و آزمون تعقیبی Bonferroni) جهت تجزیه و تحلیل داده­ها استفاده گردید. سطح معنی­داری در آزمون­ها 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج
در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده، تعداد 15 بیمار به هر یک از گروه­های مورد بررسی تخصیص داده شد. در ابتداء متغیرهای جمعیت­شناختی در سه گروه مورد مطالعه، مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج بررسی متغیرهای جمعیت­شناختی در جدول 3 ارائه شده است. نتایج جدول 3 نشان می­دهد که بین متغیرهای جمعیت­شناختی سه گروه تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0p>).
 
 
جدول 3- متغیرهای جمعیت­شناختی زنان ناباور در مرحله قبل از IVF  برحسب گروه­های مورد بررسی در شهر اصفهان در سال 1398
 
متغیر گروه توانمندسازی روان­شناختی
(15 = n)
گروه رفتاردرمانی دیالکتیک
(15 = n)
گروه کنترل
(15 = n)
 
  انحراف استاندارد±میانگین انحراف استاندارد±میانگین انحراف استاندارد±میانگین مقدار p
سن 26/3 ± 66/39 77/2 ± 81/39 90/1 ±40 891/0
مدت ازدواج (سال) 92/1 ± 02/7 81/1 ± 98/6 98/1 ± 11/7 076/0
مدت ناباروری (سال) 86/1 ± 52/5 72/1 ± 15/5 91/1 ± 68/5 304/0
سطح تحصیلات (درصد) تعداد (درصد) تعداد (درصد) تعداد  
دیپلم (7/6) 1 (3/13) 2 (3/13) 2 922/0
کاردانی (3/13) 2 (3/13) 2 (3/13) 2
کارشناسی (60) 9 (60) 9 (40) 6
کارشناسی ارشد (3/13) 2 (3/13) 2 (7/26) 4  
دکتری (7/6) 1 0 (7/6) 1
شغل        
خانه­دار (3/53) 8 (3/53) 8 (7/66) 10 446/0
کارمند (3/13) 2 (3/33) 5 (20) 3
شغل آزاد (3/33) 5 (3/13) 2 (3/13) 2
وضعیت اقتصادی        
ضعیف (20) 3 (7/26) 4 (20) 3 623/0
متوسط (7/66) 10 (3/73) 11 (60) 9
خوب (3/13) 2 0 (20) 3
ابتلاء به بیماری        
عدم ابتلاء (7/86) 13 (80) 12 (7/86) 13 967/0
بیماری جسمی (7/6) 1 (3/13) 2 (7/6) 1
بیماری روان­شناختی (7/6) 1 (7/6) 1 (7/6) 1
آزمون مجذور کای برای سطح تحصیلات، شغل، وضعیت اقتصادی و ابتلاء به بیماری
 آزمون دقیق  Fisher، برای سن، مدت ازدواج و مدت ناباروری             05/0>P اختلاف معنی­دار
 
 
شاخص­های توصیفی متغیر افسردگی در مراحل پیشآزمون، پس­آزمون و پی­گیری در زنان نابارور در مرحله قبل از IVF در شهر اصفهان در جدول 4 ارائه شده است. همان­طور که در جدول 4 مشاهده می­شود، میانگین نمرات افسردگی گروه کنترل در مراحل پس­آزمون و پی­گیری نسبت به مرحله پیش­آزمون کاهش بارزی نداشته است. میانگین متغیر افسردگی در گروه­های آزمایشی توانمندسازی روانشناختی و رفتاردرمانی دیالکتیک در مراحل پس­آزمون و پیگیری نسبت به مرحله پیش­آزمون کاهش بارز داشته است و این کاهش در گروه آزمایشی توانمندسازی روان­شناختی بیش­تر می­باشد.
 
 
جدول 4- شاخص­های توصیفی متغیر افسردگی در مراحل پیش­آزمون، پس­آزمون و پی­گیری در زنان نابارور در مرحله قبل از IVF برحسب گروه­های مورد بررسی در شهر اصفهان در سال 1398
 
پی­گیری
انحراف معیار ± میانگین
پس­آزمون
انحراف معیار ± میانگین
پیش­آزمون
انحراف معیار ± میانگین
تعداد گروه
53/25±98/3  93/25±07/4 54/3 ± 86/31 15 توانمندسازی روان­شناختی
40/29±74/3  86/29±68/3  80/32± 36/3 15 رفتاردرمانی دیالکتیک
80/32±65/2  93/32±94/2  26/32±52/2 15 کنترل
 
 
نتایج آزمون Shapiro-Wilk نشان داد که فرض توزیع نرمال نمرات افسردگی تأیید گردید (05/0<p). با انجام آزمون Levene فرض تساوی واریانس­های سه گروه در متغیر افسردگی در مراحل پیش­آزمون (18/1=F، 317/0=p)، پسآزمون (01/3=F، 060/0=p) و پی­گیری (44/2=F، 099/0=p) تأیید شد. نتایج حاصل از آزمون ام باکس (Box’s M) نشان داد که پیش فرض همگنی ماتریس­های واریانس-کواریانس سه گروه در متغیر افسردگی تأیید شد (37/1=F، 242/0=p). نتایج آزمون کرویت Mauchly برای بررسی یکسانی تفاوت واریانس درون آزمودنی­ها نشان داد که با توجه به 05/0>p، برای متغیر وابسته پژوهش، در نتیجه از آزمون تحلیل واریانس تعدیل یافته با استفاده از Greenhouse-Geisser برای بررسی سؤالات پژوهش استفاده شد.
نتایج آزمون اثرات درون آزمودنی­ها در جدول 5 ارائه شده است. نتایج جدول 5 نشان می­دهد که اثر گروه، اثر زمان و اثر متقابل گروه و زمان معنی‌دار است (001/0>p). معنی‌داری اثر گروه، نشان می­دهد که بین دو گروه آزمایش و گروه کنترل در متغیر افسردگی تفاوت معنی‌داری وجود دارد (001/0>p). معناداری اثر زمان نشان می­دهد که بین پیش­آزمون، پسآزمون و پی­گیری در نمرات افسردگی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>p). مقدار مجذور اتا برای اثر زمان 82/0 و توان آزمون 000/1 می­باشد، این نتیجه نشان می­دهد که 82 درصد تفاوت بین پیش­آزمون، پس­آزمون و پی­گیری در نمرات افسردگی مربوط به اعمال متغیر مستقل (یکی از روشهای توانمندسازی روان­شناختی و یا رفتار درمانی دیالکتیک است) است که با 100 درصد توان تأیید شده است.
 

 
جدول 5- نتایج آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه­گیری­های مکرر در افسردگی زنان نابارور در مرحله قبل ازIVF در شهر اصفهان در سال 1398 (45=n)
 
متغیر نام آزمون مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F مقدار p مجذور اِتا توان آزمون
  اثر گروه 37/369 00/2 6/184 52/15 001/0 > 89/0 991/0
افسردگی اثر زمان 13/316 67/1 17/189 23/198 001/0 > 82/0 000/1
  اثر متقابل گروه و زمان 88/164 34/3 33/49 69/51 001/0 > 71/0 000/1
  اثر خطا 97/66 18/70 954/0        
 
آنالیز واریانس دو طرفه با اندازه گیری های مکرر 05/0P< به عنوان اختلاف معنی دار
 
 
نتایج آزمون تعقیبی Bonferroni در جدول 6 ارائه شده است. نتایج حاصل از جدول 6 نشان­گر آن است که درمان توانمندسازی روان­شناختی بر متغیر افسردگی زنان نابارور در مرحله قبل از IVF تأثیر معنی‌دار داشته است (001/0>p). ولی رفتار درمانی دیالکتیک بر متغیر افسردگی زنان نابارور در مرحله قبل از IVF تأثیر معناداری نداشته است (05/0<p)، و هم­چنین بین گروه درمانی توانمندسازی روان­شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیک تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (05/0<p).
 
جدول 6- نتایج آزمون تعقیبی Bonferroni برای مقایسه دو به دوی گروه­ها در افسردگی زنان نابارور در مرحله قبل از IVF در شهر اصفهان در سال 1398 (45=n)
متغیر گروه اول گروه مورد مقایسه تفاوت میانگین­های تعدیل شده خطای استاندارد تفاوت مقدار p
افسردگی گروه توانمندسازی روان­شناختی گروه رفتاردرمانی دیالکتیک 91/2- 20/1 060/0
گروه توانمندسازی روان­شناختی گروه کنترل 22/5- 20/1 001/0
گروه رفتاردرمانی دیالکتیک گروه کنترل 31/2- 20/1 186/0
آزمون تعقیبی Bonferroni برای مقایسه جفتی میانگین­ها
 
 
بحث
هدف از اجرای این پژوهش مقایسه اثربخشی بسته توانمندسازی روان­شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیک بر افسردگی زنان نابارور در مرحله قبل از IVF بود. یافته­های حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که توانمندسازی روانشناختی باعث کاهش افسردگی در زنان بارور در مرحله قبل از IVF شد. در عین حال، بین دو روش توانمندسازی روان­شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیک و بین رفتاردرمانی دیالکتیک با گروه کنترل تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. به دلیل نوین بودن بسته توانمندسازی روان­شناختی ویژه زنان نابارور، سوابق پژوهشی در این خصوص و بالاخص بر متغیر افسردگی یافت نشد. لیکن پژوهش­هایی با آموزش راه­بردهای کنار آمدن و مشاوره برای توانمندسازی روان­شناختی در جوامع آماری مختلف انجام شده است که در این مبحث به آن­ها اشار می­گردد. تأثیر بسته توانمندسازی روان شناختی با یافته­های مطالعاتی نظیر مطالعه Taebi و همکاران در خصوص نقش مؤثر راه­بردهای توانمندسازی شناختی زنان نابارور در بهزیستی روان­شناختی و افزایش کیفیت زندگی آنان [7]، مطالعه Esmeralda و همکاران در خصوص تأثیر آموزش توانمندسازی فردی بر کاهش علائم افسردگی زنان خشونت دیده از همسر [8] و مطالعه Cougot و همکاران در خصوص تأثیر توانمندسازی روان­شناختی بر افزایش کیفیت زندگی کادر پزشکی [9] هم­سویی دارد.
اثربخشی بسته توانمندسازی روان­شناختی بر کاهش افسردگی زنان ناباروردر این پژوهش این­گونه قابل تبیین است که با توجه به این­که مهم­ترین راه­برد در توانمندسازی روانشناختی "آموزش" می­باشد، درمانگر با آموزش تعیین نقاط قوت فردی به درمانجویان روش یافتن توانمندهای خاص را آموزش داده و با ارائه تمرینات و نظارت بر اجرای فنون درمانی موجب تسهیل خودآگاهی و تعیین نقاط قوت درمانجو میگردد. اشراف به نقاط قوت فردی موجب تغییر نگرش درمانجو نسبت به خویشتن می­گردد. همین امر موجب افزایش خودکارآمدی، عزت نفس و سلامت روان­شناختی و کاهش علائم افسردگی در درمانجو می­شود. چنانکه نتایج مطالعه Taebi و همکاران نیز نشان می­دهد، آموزش تحمل پریشانی، مهارت تنظیم هیجانی، تفکر مثبت و استفاده از تکینک­های آرام­بخشی موجب بهبود بهزیستی روان­شناختی و افزایش سلامت روان­شناختی و در نتیجه کاهش علائم  استرس، اضطراب، پریشانی و افسردگی در زنان نابارور می­گردد [7].
از دیگر نقاط قوت این بسته در مقابله با افسردگی زنان نابارور، آموزش نحوه ارزیابی وقایع زندگی می­باشد. با آموزش این فرآیند، درمانجویان نحوه ارزیابی صحیح و منطقی وقایع زندگی را می­آموزند و بدین صورت از ارزیابی­های نادرست، تحریفات شناختی از قبیل  بزرگ­نمایی مشکلات و فاجعهسازی پرهیز می­نمایند. به­دلیل این­که یکی از دلایل بروز افسردگی ارزیابی­های نادرست از وقایع زندگی می­باشد، بدینگونه از بروز افسردگی در آنان جلوگیری و علائم افسردگی در آنان کاهش خواهد یافت. آموزش این تکنیک در مطالعه Esmeralda و همکاران نیز کاهش علائم افسردگی زنان خشونت دیده از همسر را به دنبال داشت [8].
هم­چنین در این بسته با تقویت حس معنا و معنایابی در زندگی، درمانجو به یافتن معنا در حوادث تلخ زندگی رهنمون می­گردد و بدین گونه باعث تداوم حس مقاومت و پایداری در برابر مشکلات و تقویت احساس اعتماد به نفس در درمانجو می­شود. درمانجویان با شرکت در جلسات گروهی و تبادل افکار با یکدیگر به این باور می­رسند که مشکلات و چالش­ها جزء جدایی ناپذیر زندگی هستند و تنها انسان­هایی که به خودآگاهی رسیده و به نقاط قوت خود ایمان دارند، توانایی غلبه بر این مشکلات را خواهند داشت و با شور و نشاط و توانی مستمر برای رسیدن به اهداف خود تلاش خواهند نمود و از افسردگی و علائم حاصل از آن رهایی خواهند یافت.
در خصوص رفتاردرمانی دیالکتیک سوابق پژوهشی در مورد تأثیر این درمان بر متغیرهای افسردگی یافت نشد. ولی در مورد سایر متغیرهای روان­شناختی زنان نابارور سوابق پژوهشی یافت گردید. تأثیر رفتاردرمانی دیالکتیک با مطالعه،Jen Lin  و همکاران در خصوص اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک بر کاهش افسردگی و تلاش برای خودکشی در افراد با شخصیت مرزی [11]، Brlier و همکاران در خصوص تأثیر رفتاردرمانی دیالکتیک بر کاهش رفتارهای مخاطره­آمیز، افسردگی، اضطراب و استرس در بیماران مبتلا به ایدز [12]، و با مطالعه Khani و همکاران در خصوص تأثیر رفتاردرمانی دیالکتیک بر کاهش علائم افسردگی در مادران با کودک عقب مانده ذهنی [13] ناهم­سو است.
عدم اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک بر کاهش افسردگی زنان نابارور این گونه قابل تبیین است که بر خلاف توانمندسازی روان­شناختی که بر شناسایی، تقویت نقاط قوت فردی، ایجاد انگیزش و مبارزه با چالش­های زندگی تأکید میکند. این درمان بر ذهن آگاهی و آموزش سطوح ذهنی که  مفاهیمی انتزاعی هستند تمرکز دارد. گرچه این درمان باعث کاهش نسبی نمرات افسردگی در درمانجویان گردید ولی این کاهش در سطح  معنی‌دار آماری نبود. تبیین احتمالی دیگر تعداد جلسات کمتر رفتاردرمانی دیالکیتیک نسبت به توانمندسازی روان­شناختی می­باشد. با افزایش تعداد جلسات درمانی درمانجویان از آموزش بیشتر و تکنیک­های روانشناختی بیشتری بهره­مند خواهند شد که همین امر بر نتایج درمان تأثیر به­سزایی خواهد داشت. احتمال دیگر  این­که ممکن است زنان نابارور تحت درمان با رفتاردرمانی دیالکتیک تمرین­های ارائه شده توسط درمان­گر را به اندازه کافی انجام نداده و یا به­طور جدی درگیر تمرینات نشده باشند. این امر نیز می­تواند اثرات درمان را تضعیف نموده باشد.
از محدودیت­های مطالعه حاضر، محدودیت اول به نمونه پژوهش که زنان نابارور در مرحله قبل از IVF بودند، مربوط می­شود. در این خصوص تعمیم نتایج به کلیه زنان نابارور امکان­پذیر نمی­باشد و نیاز به تکرار پژوهش تا حصول نتایج نهایی در این گروه می­باشد. محدودیت دوم استفاده از پرسشنامه در قالب خودپاسخ­گویی است. این روش ممکن است در فرآیند سنجش، اطلاعات سطحی و درآمیخته با مطلوب­نمایی اجتماعی را به دست دهد. با توجه به موارد مورد اشاره پیشنهاد می­شود، اثربخشی درمان توانمندسازی روان­شناختی و رفتاردرمانی دیالکتیک بر روی زنان ناباروری که در مرحله قبل از IVF نیستند، نیز انجام شود و استفاده از مصاحبه برای دستیابی به اطلاعات عمیق­تر در کنار پرسشنامه خود پاسخگویی، در مطالعات آینده مورد بررسی قرار گیرد.
نتیجه­گیری
همان­طور که نتایج پژوهش حاضر نشان داد، علائم افسردگی زنان نابارور در مرحله قبل از درمان IVF پس از اجرای دوره آموزشی توانمندسازی روان­شناختی کاهش یافت، ولی با اجرای دوره آموزشی رفتار درمانی دیالکتیک بر کاهش علائم افسردگی زنان نابارور تأثیر معنی‌داری مشاهده نشد. لذا به­نظر می­رسد توانمندسازی روان­شناختی روش مناسبی برای کاهش افسردگی زنان نابارور در مرحله قبل از درمان IVF باشد.
تشکر و قدردانی
این مقاله برگرفته از رساله دکتری با کد شناسایی 23820705971016 از دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) می­باشد. بدین­وسیله از کلیه زنان ناباروری که با همکاری خود زمینه و امکان اجرای این پژوهش را فراهم نمودند، صمیمانه تشکر و قدردانی می­شود.
 
 
 
References
 
 
 
[1] Sheikh Sajadieh M, Atashpour Sh. Effectiveness of dialectical behavioral group therapy on psychological distress in infertile women in Isfahan. Knowledge & Research in Applied Psychology 2017; 18(1): 23-9.[Farsi]
[2] Taylor HS, Pal L, Sell E. Speroff’s Clinical Gynecologic Endocrinology and Infertility. English, LWW; Ninth Edition. 2019: 356-7.
 [3] Sadock BJ, Sadock AS, Sadock PRB. Kaplan and Sadock’s Synopsis of Psychiatry. English, Wolters Klumer; Eleventh Edition. 2015. Chapter 2: 298-302.
[4] Cesta CE, Viktorin A, Olsson H, Johansson V, Sjölander A, Bergh C, et al. Depression, anxiety, and antidepressant treatment in women: association with in vitro fertilization outcome. Fertil Steril 2016; 105(6): 1594–602.
[5] Obeisat S, Muntaha K, Gharaibeh A, Huda Gh. Adversities of being infertile: the experience of Jordanian women. Feritility and sterility 2012; 98: 444-449.
[6] Valian S. A study on effectiveness of skill training on economic empowerment of families aided by Emdad comitte of Ilam in job creation. Ilam; Islamic Azad University of Ilam 2015; 82.
[7] Taebi M, Simbar M, Abdolahian S. Psychological empowerment strategies in infertile women: A systematic review. J Edu Health Promot 2018; 7-68. [Farsi]
[8] Esmeralda RG, Jane K, Stoever PW, Ilona SY. Empowerment, Stress, and Depressive Symptoms Among Female Survivors of Intimate Partner Violence Attending Personal Epowerment Programs. Journal of Interpersonal Violence 2019; 35(2): 1–23.
[9] Cougot B, Gauvin J, Gillet N, Bach-Ngohou K, Lesot J, Getz I, et al. Impact at two years of an intervention on empowerment among medical care teams: study protocol of a randomized controlled trial in a large French university hospital. BMC Health Services Research 2019; 927(19): 1-13.
[10] Bornovalva MA, Daughters SB. How does Dialectical Behavior therapy facilitate the treatment retention among individuals with comorbid borderline personality disorder and substance use disorders?. clinical psychology review 2007; 27(8): 923-43.
[11] Jen Lin T, Chen Ko H, Wei Wu JY, Po Oei T, Yuan Lane H, Hey Chen C. The Effectiveness of Dialectical Behavior Therapy Skills Training Group vs. Cognitive Therapy Group on Reducing Depression and Suicide Attempts for Borderline Personality Disorder in Taiwan. Archives of Suicide Research 2019; 23(1): 125-36.
[12] Brlier S, Ansari M, Mohamadi SH. Efficacy of Dialectical Behavior Therapy on Risky Behaviors, Depression, Anxiety and Stress in patient with AIDS. Health Research J 2018; 3(3): 46-57. [Farsi]
[13] Khani H, Belir S, Zamani S, Zamani N. Efficacy of Dialectical Behavior Therapy on Depression. J Mazandaran Univ Med Sci. 2015; 25(126): 200-5. [Farsi]
[14] Smith PL, Little DR. Small is beautiful: In defense of the small-N design. Psychon Bull Rev 2018; 25(3): 2083-101.
[15] Lovibond SH, Lovibond PF. Manual for the Depression Anxiety & Stress Scales. (2ndEd.)Sydney: Psychology Foundation.1995: 125-32.
[16] Samani s, Jokar b. Validity and reliability of the DASS short version. Journal of Social Sciences and Humanities University of Shiraz 2010; 23(6): 66-77. [ Farsi]
[17] Bahrami Kerchi A, Manshaee GH, Keshti Aray N. Formulation of a psychological empowerment package for infertile women in pretreatment stage (IVF) and comparison of its effect with dialectical behavior treatment on depression anxiety, infertility stress, sexual  satisfaction and  hope. [Doctoral Dissertation]. Isfahan. Iran: Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch; 2020. [Farsi]
[18] Linehan MM, Dextter-Maze E. Dialectical behavior therapy for borderline personality disorder. Clinical handbook of psychological  disorders. New York: Elisevier. 2008. Chapter 1: 365-96.
[19] Shamloo N, Modarres Gharavi M, Asgharipour N. The effectiveness of dialectical behavior therapy based on emotion regulation training on depression symptoms. Journal of Fundamentals of Mental Health. 2014; 16(3): 261-71. [Farsi]


The Effectiveness of Psychological Empowerment Package and Dialectical Behavior Therapy on Depression of Infertile Women in Pretreatment Stage of Invitro Fertilization (IVF): A Randomized Clinical Trail
 
A. Bahrami Kerchi[4], Gh. Manshaee[5], N. Keshti Aray[6]
 
Received: 24/08/2020  Sent for Revision: 19/09/2020 Received Revised Manuscript: 25/11/2020 Accepted: 29/11/2020
 
Background and Objectives: Infertility as one of the most complex life crisis has many psychological consequences that directly or indirectly affect outcomes of invitro fertilization (IVF) treatment. This study was administered with the aim of determining the effectiveness of psychological empowerment package and dialectical behavior therapy on depression of infertile women in pretreatment stage of IVF.
Materials and Methods: This randomized clinical trial was conducted on 45 infertile women seeking IVF treatment who referred to infertility centers in Isfahan, Iran, in 2020. They were randomly assigned into two experimental and one control groups (each group 15 persons). The experimental groups were treated with psychological empowerment package (11 sessions) and dialectical behavior therapy (8 sessions) and the control group did not receive any intervention. Depression, Anxiety, Stress Scale (DASS-21) questionnaire was used to assess the three groups in three stages (Pretest, Posttest, Follow up). Data were analyzed using two-way repeated measures ANOVA.
Results: The two-way repeated measures ANOVA results revealed that there was a significance difference between  the psychological empowerment group and the control group in the mean of depression scores (p<0.001). Bonferroni post hoc test revealed that there was no significant difference between dialectical behavior therapy and psychological empowerment group and between dialectical behavior therapy and  the control group in the pretreatment stage of IVF (p>0.05).
 Conclusion: According to the results of this study, the effectiveness of psychological empowerment in reducing depression of infertile women in pretreatment stage of IVF, it is recommended to use this method to reduce depression in infertile women.
Key words: Infertility, Female, Empowerment, Behavior therapy, Depression, Invitro fertilization (IVF)
 
Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical approval: The Ethics Committee of Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, approved the study (IR.IAU.KHUISF.REC.1398.085).
 
How to cite this article: Bahrami Kerchi A, Manshaee Gh, Keshti Aray N. The Effectiveness of Psychological Empowerment Package and Dialectical Behavior Therapy on Depression of Infertile Women in Pretreatment Stage of Invitro Fertilization (IVF): A Randomized Clinical Trail. J Rafsanjan Univ Med Sci 2020; 19 (9): 979-94. [Farsi]


 
[1]- دانشجوی دکتری روان­شناسی، دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
[2]- (نویسنده مسئول) دانشیار گروه آموزشی روان­شناسی، دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
     تلفن: 03135354001، دورنگار: 03135354001، پست الکترونیکی: smanshaee@yahoo.com
[3]- دانشیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
 
[4]- PhD Student of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran, ORCID:0000-0001-8027-3153
[5]- Associate Prof., Dept. of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran ORCID:0000-0002-9486-9713
     (Corresponding Author) Tel: (031) 35354001, Fax: (031)35354001, E-mail: smanshaee@yahoo.com
[6]- Associate Prof., Dept. of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran, ORCID:0000-0001-6313-5197
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: زنان
دریافت: 1399/5/29 | پذیرش: 1399/9/9 | انتشار: 1399/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb