دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
متن کامل [PDF 241 kb]
(358 دریافت)
|
چکیده (HTML) (1020 مشاهده)
متن کامل: (512 مشاهده)
آموزش مداوم
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 20، اردیبهشت 1400، 234-227
پرسش در گروههای کوچک آموزشی
محسن رضائیان[1]
دریافت مقاله:20/08/99 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح:29/10/99 دریافت اصلاحیه از نویسنده:5/11/99 پذیرش مقاله: 11/11/99
چکیده
گروههای کوچکی که برای یادگیری تشکیل میگردند، به طور متوسط دارای ده نفر عضو میباشند. اگر جلسات این گروهها در مکان مناسبی برگزار گردیده و همه اعضاء نقشهای خود را به خوبی ایفاء نمایند، گروه به اهداف خارق العاده آموزشی خود دست خواهد یافت. یکی از مهمترین مواردی که کمک مینماید تا تمامی اعضاء گروه نقش خود را به درستی ایفاء نمایند، پرسش سؤالات اساسی و مرتبط میباشد. بنابراین، هدف از نگارش مقاله حاضر، تشریح جوانب مختلف طرح سؤال در آموزش گروههای کوچک میباشد.
واژههای کلیدی: گروه کوچک، یاددهی- یادگیری، پرسش
مقدمه
همانطور که در مقالات گذشته به آن اشاره گردید، گروههای کوچکی که برای یادگیری تشکیل میگردند، به طور متوسط دارای ده نفر عضو میباشند. اگر جلسات این گروهها در مکان مناسبی برگزار گردیده و همه اعضاء و به ویژه هماهنگ کننده گروه، نقشهای خود را به خوبی ایفاء نمایند، گروه به اهداف خارق العاده آموزشی خود دست خواهد یافت [6-1].
به نظر میرسد یکی از مهمترین مواردی که کمک مینماید تا تمامی اعضاء گروه نقش خود را به درستی ایفاء نمایند، پرسش سؤالات اساسی و مرتبط می باشد [13-7]. اگر چه پرسش چنین سؤالاتی از طرف هماهنگ کننده گروه آغاز و ادامه می یابد، با این وجود، تک تک اعضاء گروه نیز میتوانند با چنین پرسشهایی، جریان خلاق آموزشی را تقویت نمایند. بنابراین، آنچه در این مقاله میآید، تشریح جوانب مختلف طرح سؤال در آموزش گروه های کوچک میباشد.
از همین رو، در ابتدا به انواع سؤالاتی خواهیم پرداخت که میتوان آنها را دریک گروه آموزشی کوچک مطرح نمود. سپس به تفاوت سؤالاتی اشاره خواهیم کرد که برای شروع و یا در ادامه یک جلسه آموزشی مورد استفاد قرار میگیرند. در مرحله بعد، به انواع روشهای طرح سؤال اشاره نموده و نگاهی به قانون 5 یا 10 ثانیه خواهیم انداخت و در انتها نیز به پیامدهای ناخواسته ای که به هنگام طرح یک سؤال ممکن است پیش آید، اشاره نموده و راههای مقابله با آنها را شرح خواهیم داد.
انواع سؤالات
پرسش یک سؤال آن چنان ضروری است که سقراط در 2500 سال پیش معتقد بود زندگی که در آن پرسشی مطرح نگردد، ارزش زیستن ندارد. برای موفقیت در یک گروه کوچک آموزشی نیز، پرسش سؤالات به موقع میتواند حیاتی جدید، به فعالیتهای آموزشی گروه بخشیده و خون تازه ای را در رگهای اعضاء آن جاری نماید. به عبارت دیگر، سؤال کننده این توانایی را دارد که فعالیتهای آموزشی گروه را جهت بخشیده و تسهیل کننده مباحثات و ارتقاء دهنده تعاملات بین اعضاء گروه باشد. میتوان سؤالات را بر اساس نوع اطلاعاتی که بازیابی مینمایند، محرک یادگیری عمیقتر گردیده و یا منجر به افزایش تفکر انتقادی میگردند، به انواع مختلف و به شرح زیر تقسیم نمود [14]:
سؤالات مربوط به شواهد: این نکته را از کجا میدانی؟ چه شواهدی وجود دارد که از این نکته حمایت نماید؟
سؤالات مربوط به شفاف سازی: میتوانی نظر خودت را به شکل دیگری بازگو نمایی؟ میتوانی یک مثال ارائه کنی؟ میتوانی این واژه را شرح دهی؟
سؤالات مربوط به ارائه توضیحات بیشتر: چه کسانی مسؤل موقعیت فعلی هستند؟ ما این نکته را از کجا خواهیم دانست؟ از کجا معلوم است که این نکته باعث پیدایش مشکل فعلی شده باشد؟
سؤالات مربوط به ارتباط و گسترش ایدهها: آیا یک ارتباط منطقی بین آنچه که الان گفتی با آنچه که قبلاّ گفته بودی، وجود دارد؟ ما این نکته را از کجا خواهیم دانست؟ چگونه این ایده میتواند دانشی را که قبلاً ما در همین جلسه آموخته بودیم، حمایت کرده و یا به چالش بکشاند؟
سؤالات مربوط به تدوین فرضیه: چه روی خواهد داد اگر ...؟ فواید احتمالی این نکته چیست؟
سؤالات مربوط به رابطه مواجهه با پیامد: این نکته چگونه به مدیریت مساله کمک میکند؟ تحت چه شرایطی داروی مورد نظر برای بیماری مناسب و تحت چه شرایطی نامناسب خواهد بود؟
سؤالات مربوط به خلاصه سازی و جمع بندی: تا کنون چه نکته ای نامشخص و غیر قابل حل باقی مانده است؟ چه نکات دیگری است که باید آنها را بدانیم؟ چه موارد دیگری است که باید آنها را انجام بدهیم تا برای کنترل همهگیری مهیا شویم؟
تفاوت بین سؤالات مربوط به شروع جلسه با سؤالات در طول جلسه
شروع مناسب در یک گروه کوچک آموزشی با استفاده از فعالیتهای یخ شکنی (Ice-breaker activities) نظیر پرسش سؤال از تک تک افراد، سیاست مناسبی است که میتواند به مشارکت فعال همه اعضاء منجر گردد. توصیه شده است که باید تفاوتی مابین این سؤال آغازین با سایر سؤالاتی که در طول جلسه پرسیده میشوند، وجود داشته باشد.
بر این اساس، سؤالی که در ابتدای جلسه پرسیده میشود باید ترجیحاً سادهتر و با دامنه محدودتری از پاسخها همراه باشد. این در حالی است که سؤالاتی که در طول جلسه پرسیده میشوند میتوانند پیچیدهتر بوده و با دامنه وسیعتری از پاسخها همراه باشند. طرح یک سؤال ساده با دامنه محدودی از پاسخها در ابتدای جلسه میتواند باعث تلطیف فضای سرد آغاز جلسه گردد. در حالی که طرح سؤالات پیچیده تر با دامنه وسیعتری از پاسخها در طول جلسه، میتواند باعث ارتقاء تفکر انتقادی و یادگیری عمیق تر اعضاء گردد [15]. به علاوه، طرح چنین پرسشهایی همچنین میتواند تعامل چندجانبه شرکت کنندگان، آنطور که در بخش بعد توضیح داده خواهد شد، را به دنبال داشته باشد.
انواع روشهای طرح سؤال
همانطور که در قسمت های قبل به ان اشاره گردید، انواع گوناگونی از سؤالات وجود دارند که با استفاد از آنها و در موقعیتهای مختلف می توان جریان یادگیری را تسهیل نمود و مشارکت فعال اعضاء را رقم زد. اکنون لازم است که به دو نوع روش طرح سؤال اشاره نمائیم که در تصویر زیر نمایش داده شده است [14].