جلد 20، شماره 11 - ( 11-1400 )                   جلد 20 شماره 11 صفحات 1238-1223 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


رفسنجان-دانشگاه علوم پزشکی
چکیده:   (917 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: اثربخشی استراتژی ادغام در دروس پزشکی و عملکرد تحصیلی دارای اهمیت ویژهای است. لذا این مطالعه با هدف ارزیابی ادغام دروس پاتولوژی اختصاصی و فارماکولوژی از دیدگاه دانشجویان پزشکی و عملکرد تحصیلی آن­ها در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد.
مواد و روش­ها: این مطالعه توصیفی در سال 1400-1399 انجام شد. بر اساس سرشماری، کلیه دانشجویان پزشکی ورودی 1396 دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (69 نفر) در دوره فیزیوپاتولوژی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش­نامه پنج درجه­ای لیکرت بود. جهت سنجش عملکرد، معدل دوره فیزیوپاتولوژی، پاتولوژی اختصاصی و فارماکولوژی مورد بررسی قرار گرفت. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، آزمون t  مستقل، ضریب همبستگی Pearson، Spearman و رگرسیون خطی چندگانه تجزیه­ و ­تحلیل شد.
یافته­ها: بیش‌ترین امتیاز مربوط به حیطه رضایت (65/0±72/3) بود. تدریس پاتولوژی اختصاصی (11/1±75/3) و فارماکولوژی (09/1 ± 91/3) به روش ادغام دارای امتیاز بالا بود. تکرار (99/0 ± 20/2)، تضاد دروس (99/0±88/2) و ارزیابی کلی برنامه ادغام (78/0 ± 49/3) در حد متوسط بود. متغیرهای پیش­بینی کننده معدل کل فیزیوپاتولوژی دانشجویان به ترتیب اولویت، معدل پاتولوژی اختصاصی (825/0=B) و فارماکولوژی (152/0=B) بود و 7/79 درصد از واریانس معدل کل فیزیوپاتولوژی توسط متغیرهای پیش­بینی کننده تبیین گردید (001/0>P).
نتیجه­گیری: با توجه به امتیاز متوسط دیدگاه دانشجویان و رضایت آن­ها به ارائه دروس پاتولوژی اختصاصی و فارماکولوژی در برنامه ادغام و عملکرد مطلوب، بهتر است برای ارتقاء آموزش و پیش­گیری از ناهماهنگی دروس هم­زمان ارائه شده، تلاش­هایی از طرف برنامه­ریزان درسی جهت بهتر اجرا شدن انجام گردد.
واژه­های کلیدی: استراتژی ادغام، پاتولوژی اختصاصی، فارماکولوژی، دوره فیزیوپاتولوژی، عملکرد تحصیلی، رفسنجان
متن کامل [PDF 308 kb]   (390 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (484 مشاهده)  
نوع مطالعه: توصيفي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1400/2/5 | پذیرش: 1400/9/6 | انتشار: 1400/12/2

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.