رفسنجان-دانشگاه علوم پزشکی
چکیده: (917 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: اثربخشی استراتژی ادغام در دروس پزشکی و عملکرد تحصیلی دارای اهمیت ویژهای است. لذا این مطالعه با هدف ارزیابی ادغام دروس پاتولوژی اختصاصی و فارماکولوژی از دیدگاه دانشجویان پزشکی و عملکرد تحصیلی آنها در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی در سال 1400-1399 انجام شد. بر اساس سرشماری، کلیه دانشجویان پزشکی ورودی 1396 دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (69 نفر) در دوره فیزیوپاتولوژی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه پنج درجهای لیکرت بود. جهت سنجش عملکرد، معدل دوره فیزیوپاتولوژی، پاتولوژی اختصاصی و فارماکولوژی مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، آزمون t مستقل، ضریب همبستگی Pearson، Spearman و رگرسیون خطی چندگانه تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: بیشترین امتیاز مربوط به حیطه رضایت (65/0±72/3) بود. تدریس پاتولوژی اختصاصی (11/1±75/3) و فارماکولوژی (09/1 ± 91/3) به روش ادغام دارای امتیاز بالا بود. تکرار (99/0 ± 20/2)، تضاد دروس (99/0±88/2) و ارزیابی کلی برنامه ادغام (78/0 ± 49/3) در حد متوسط بود. متغیرهای پیشبینی کننده معدل کل فیزیوپاتولوژی دانشجویان به ترتیب اولویت، معدل پاتولوژی اختصاصی (825/0=B) و فارماکولوژی (152/0=B) بود و 7/79 درصد از واریانس معدل کل فیزیوپاتولوژی توسط متغیرهای پیشبینی کننده تبیین گردید (001/0>P).
نتیجهگیری: با توجه به امتیاز متوسط دیدگاه دانشجویان و رضایت آنها به ارائه دروس پاتولوژی اختصاصی و فارماکولوژی در برنامه ادغام و عملکرد مطلوب، بهتر است برای ارتقاء آموزش و پیشگیری از ناهماهنگی دروس همزمان ارائه شده، تلاشهایی از طرف برنامهریزان درسی جهت بهتر اجرا شدن انجام گردد.
واژههای کلیدی: استراتژی ادغام، پاتولوژی اختصاصی، فارماکولوژی، دوره فیزیوپاتولوژی، عملکرد تحصیلی، رفسنجان
نوع مطالعه:
توصيفي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1400/2/5 | پذیرش: 1400/9/6 | انتشار: 1400/12/2