b
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 20، دی 1400، 1082-1065
بررسی رابطه ویژگیهای استاندارد با اعتباربخشی بیمارستانهای دولتی استان کرمان در سال 1400 به منظور ارائه یک مدل مطلوب: یک مطالعه توصیفی
مرضیه خدایی گوکی[1]، حمدالله منظری توکلی[2]، نوید فاتحی راد[3]، زهرا شکوه[4]
دریافت مقاله: 28/04/1400 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 18/05/1400 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 17/07/1400 پذیرش مقاله: 20/07/1400
چکیده
زمینه و هدف: یکی از ابزارهای اصلی بهبود کیفیت مراقبت سلامت در بیمارستانها اعتباربخشی است که توجه به استانداردها و ویژگیهای آن بهدلیل نقش مهمی که در نشان دادن عملکرد مورد انتظار بیمارستان دارند، بسیار حائز اهمیت هستند. لذا این پژوهش با هدف تعیین رابطه ویژگیهای استاندارد با اعتباربخشی بهمنظور طراحی مدل مطلوب در بیمارستانهای دولتی استان کرمان انجام گرفت.
مواد و روشها: پژوهش توصیفی حاضر در سال 1400 در بیمارستانهای دولتی استان کرمان روی 86 نفر انجام گرفت. ابزار جمعآوری دادهها دو پرسشنامه محققساخته جهت ویژگیهای استاندارد و اعتباربخشی بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون t تک نمونهای، تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری) استفاده شد.
یافتهها: براساس نتایج مربوط به آمار توصیفی، میانگین ویژگیهای استاندارد و اعتباربخشی، به ترتیب، 35/0±22/4 و 34/0±21/4 بود. نتایج ضریب نسبت بحرانی و آماره t (735/0=R2، 377/13=t) و نتایج مدلسازی معادلات ساختاری (001/0>p، 735/0=β) نشان داد ویژگیهای استاندارد تأثیر افزایشی (مستقیم) بر اعتباربخشی داشت.
نتیجهگیری:
نتایج نشان داد ویژگیهای استاندارد تأثیر مستقیمی بر اعتباربخشی دارند. بهطورکلی ویژگیهای تعیینشده جهت استانداردها و مدل پیشنهادی اعتباربخشی برمبنای استانداردها در سطح قوی قرار دارند. بنابراین مدل پیشنهادی میتواند ﮔﺎم ارزﺷﻤﻨﺪی در ﺟﻬﺖ ﻛﺎرآﻣﺪی و اﺛـﺮﺑﺨشی ﺳﻴﺴﺘﻢ اﻋﺘﺒﺎرﺑﺨﺸﻲ و ﺑﻬﺒﻮد ﻣﺴﺘﻤﺮ ﻛﻴﻔﻴﺖ خدمات در بیمارستانها بردارد. نتایج این پژوهش اطلاعات مفیدی را در اختیار سیاستگذاران و مدیران ارشد نظام سلامت کشور بهمنظور اصلاح ساختار اعتباربخشی بیمارستانی قرار میدهد.
واژههای کلیدی: اعتباربخشی، استاندارد، ویژگی های استاندارد
مقدمه
دولت در برابر سلامت جامعه مسئول بوده و مؤظف به ایجاد و تقویت یک نظام سلامت پاسخگو و اثربخش در قبال سلامت مردم است. نظارت و ارزشیابی بیمارستانها از جمله وظایف حاکمیتی وزارت بهداشت هر کشوری است [1].
دو دهـه پیـش طراحـی نظـام ارزیابـی عملکـرد یـک نـوآوری محسـوب مـی شـد در حالیکــه امــروز طراحــی نظــام ارزیابــی عملکــرد بیمارســتان بــه یـک ضـرورت جهـت بهبـود پاسـخگویی و بهبـود عملکـرد آن هـا تبدیـل شـده اسـت [2]. در نظام سلامت الگوهای مختلفی جهت ارزیابی عملکرد سازمانهای بهداشتی و درمانی تعریف شده است که یکی از این ابزارها که مورد تایید بسیاری از کشورها در عرصه بین المللی میباشد، اعتبار بخشی (Accriditation) است [3].
اعتباربخشی «فرآیند ارزشیابی سیستماتیک و تعیین اعتبار بیمارستان توسط یک سازمان خارجی با استفاده از استانداردهای مطلوب ساختاری، فرایندی و پیامدی است» [4].
مؤسسات بیمهای نیز نقش اعتباربخشی را در افزایش کیفیت خدمات بیمارستانها مهم تلقی نموده و ترجیح میدهند با بیمارستانهای دارای گواهی اعتباربخشی قرارداد همکاری داشته باشند و پرداخـت سـازمانهای بیمـه سلامت بـه بیمارسـتانها بـر اسـاس درجه اعتباربخشـی آنها اسـت [5].
اعتباربخشی در عرصه بینالمللی نیز اهمیت بسیاری دارد. یکی از مهمترین تأثیرات آن جذب گردشگران بهداشتی است. توسعه گردشگری سلامت بهعنوان راهبرد ملی، یک رکن مهم در امنیت ملی محسوب میشود [6].
بـا توجـه بـه اینکـه اعتباربخشـی در بسـیاری از کشـورها منجـر بــه سرویسدهی بهتر به گیرندگان خدمت، کاهش هزینهها و جریمههای ناشی از وقوع خطاهای پزشکی، بهبود کیفیت و عملکــرد بیمارســتانهــا شــده اســت [7]؛ بــه نظــر مـیرسـد کـه اجـرای اعتباربخشـی در بیمارسـتانهـای ایـران با چالـش هایـی مواجـه شـده اسـت که مانع از دستیابی آن به اهداف تعیین شده، گشته است [8].
Mosadeghrad و Ghazanfari در پژوهش خود بر تعداد زیاد استانداردها و سنجهها، کامل نبودن استانداردها، تأکید زیاد بر ساختارها و مستندات تأکید دارند و این عوامل را مانع اجرای این استانداردها و تغییر در عملکرد بالینی، عملیاتی و مالی بیمارستانها میدانند [5]. Bahmaei و همکاران در پژوهش خود بیان کردند که اعتباربخشی از جامعیت کافی برخوردار نبوده و دارای ناکارآمدی و ضعف بسیار است [9]. Mosadeghrad و Rahimi-Tabar در پژوهش خود بیان کردند نظام سلامت ایران با چالشهای متعددی مواجه است و تدوین استانداردهای جامع سیستمی برای ارزشیابی و اعتباربخشی خدمات سلامت، برای حاکمیت نظام سـلامت ایـران پیشـنهاد کردند [10].
Mosadeghrad و همکارانش در پژوهش خود پیشنهاد کردند که باید تغییراتی در ویژگیها و نوع استانداردها، روش و ارزیابان اعتباربخشی ایجاد شود تا اعتباربخشی اثرات مثبت بیشتری بر عملکرد بیمارستانها داشته باشد [11].
Mosadeghrad و همکارانش در پژوهش خود نشان داد بیشترین نارضایتی مدیران مربوط به تعداد زیاد استانداردها و سنجهها، عدم شفافیت استانداردها و سنجهها است [3].
با مقایسه استانداردهای اعتباربخشی ایران با برخی سنجههای بینالمللی مشاهده میشود که فرآیند اعتباربخشی در ایران، علیرغم دارا بودن کمیت زیاد از جامعیت کافی برخوردار نیست و بازخورد مناسبی را فراهم نمیکند [12] .
پیچیدگــی، هزینـههـای فزآینـده و حیاتـی بـودن مراقبـتهـای بهداشـت و درمـان از جملـه عواملـی هسـتند کـه سـازمانهـای سـلامت را بــه تحــول در ارزیابــی عملکــرد و استانداردهای مربوطه ترغیــب مــینماینــد [2] .
این استانداردها ویژگیهای خاصی دارند که بایستی به هنگام تدوین آنها مدنظر قرار گیرد. لذا توجه به استانداردها و ویژگیهای آنها در تدوین و اجرای اعتباربخشی بهدلیل نقش با ارزشی که در نشان دادن عملکرد مورد انتظار و کمک در ارزشیابی فعالیتهای بیمارستان دارند، بسیار حائز اهمیت است [13].
ویژگیهای استاندارد در برگیرنده قواعد، راهنماییها برای فعالیتها یا نتایج آنها بهمنظور استفاده عمومی مکرر است که بایستی ازطریق اجماع و همراهی فراهم و بهوسیله سازمان شناخته شدهای تصویب شده باشند و هدف از آن دستیابی به میزان مطلوبی از نظم در یک زمینه خاص است. استاندارد باید بر نتایج علوم، فنون و تجربیات استوار باشد. بیشترین کاربرد استانداردها در رابطه با تعیین ویژگیهای فنی و عملکردی توافق شده بهخصوص برای ارزیابی انطباق محصول یا خدمت است؛ بهصورتی که دیدگاه اصلی استانداردسازی نیز روی این ویژگیهای فنی و عملکردی متمرکز است [14].
با توجه به اشکالات عمده در مدل اعتباربخشی و اهمیت ویژگیهای اساسی استانداردها جای خالی پژوهش بنیادین که به ارزشیابی و بررسی ویژگیها و محتوای استانداردهای اعتباربخشی بپردازد احساس میشود. در این پژوهش با بررسی استانداردهای اعتباربخشی وزارت بهداشت ایران در چهار نسل و با توجه به چالشها و اشکالات عمده در مدل اعتباربخشی و با نگاه دقیق به اعتباربخشی بینالمللی و تغییرات جهانی و فرهنگ داخلی و تعیین ویژگیهایی که در تدوین استانداردها جهت دستیابی به کیفیت مؤثر هستند، به طراحی و تدوین مدل مطلوب جهت اعتباربخشی اقدام گردید.
مواد و روشها
پژوهش توصیفی-تحلیلی حاضر، از نظر هدف جزء پژوهشهای کاربردی بود که پس از دریافت کد اخلاق از دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1400 (IR.KMU.REC.1400.193) در بیمارستانهای دولتی استان کرمان انجام گرفت.
در این پژوهش به منظور شناسایی مدلهای برتر جهت الگوبرداری ابتدا با جستجو و مرور نظاممند در پایگاههای داده SID، PubMed، Civilicaو با استفاده از کلیدواژههای accreditation، accreditation models،health care در بازه زمانی2010 تا 2020 انجام گرفت. با توجه به معیارهای ورود و خروج مرتبطترین مقالات با اهداف مطالعه انتخاب شدند. معیار ﻭﺭﻭﺩ ﻭ ﺧﺮﻭﺝ ﻣﻘﺎﻻﺕ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﺍﻧﮕﻠﻴﺴﻲ ﻭ ﻓﺎﺭﺳﻲ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﻮﺩﻥ ﻣﻘﺎﻻﺕ، ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻣﺪلهاﻱ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﺑﺨﺸﻲ ﻭ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻣﺰﺍﻳﺎ ﻭ ﻣﻌﺎﻳﺐ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﺑﺨﺸﻲ ﺑﻮﺩ ﺑﻪ ﻃﻮﺭی که ﺑﺘﻮﺍﻥ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻘﺎﻳﺴه ﻣﺪﻝﻫﺎ ﻭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﺪﻝ ﻣﺮﺟﻊ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﻤﻮﺩ. تعدادی از این مقالات بهدلیل تکراری بودن، عدم اشاره به مدلهای اعتباربخشی و غیرمرتبط بودن با اهداف پژوهش از مطالعه خارج شدند. پس از خلاصهسازی و جمعبندی مطالعات با استفاده از پنل خبرگان و تکنیک دلفی [15]. جهت طراحی پرسشنامه، تدوین مدل پیشنهادی، تعیین شاخصها و اعتبارسنجی مدل نهایی تحقیق استفاده شد.
مدل پیشنهادی اعتباربخشی در قالب 4 حیطه و 26 محور و 106 استاندارد تعیین شد. در نهایت براساس مدل مذکور پرسشنامه اعتباربخشی طراحی گردید که شامل سؤالات ویژگیهای فردی (نوع بیمارستان، مرتبه علمی، سابقه کار، سمت، سن، جنسیت) و حیطه رهبری و مدیریت با 9 محور و 49 استاندارد، حیطه مراقبت و درمان با 11 محور و 39 استاندارد، حیطه پیشگیری، بهداشت و سلامت اجتماعی با 4 محور و 12 استاندارد، حیطه حقوق گیرنده خدمت با 2 محور و 6 استاندارد بود و برای تعیین ویژگیهای استاندارد نیز پس از جستجو در پایگاههای علمی و منابع مختلف و نظر خبرگان 18 ویژگی تأیید و در قالب پرسشنامه پژوهشگر استخراج و مورد استفاده قرار گرفت. در پژوهش حاضر نحوه کدگذاری سؤالات به اینصورت بود که به گزینه کاملاً مخالفم (خیلی کم) (عدد 1)، مخالفم (کم) (عدد 2)، نظری ندارم (تا حدودی) (عدد 3)، موافقم (زیاد) (عدد 4) و کاملاً موافقم (خیلی زیاد) (عدد 5) نسبت داده شد. هر یک از عددهای نسبت داده شده به گزینهها بهعنوان نمره آن گزینه در نظر گرفته شدند.
روایی و پایایی پرسشنامهها مورد سنجش قرار گرفت. جهت تعیین روایی محتوا، پرسشنامهها در اختیار بهترین صاحب نظران در کلیه بیمارستانهای دولتی استان کرمان قرار گرفت و سعی شد در انتخاب آنان ترکیبی از دانش و تجربه مدنظر قرار گیرد. علاوه بر این روایی پرسشنامهها توسط دو معیار روایی همگرا و واگرا که مختص مدلسازی معادلات ساختاری است مورد سنجش قرار گرفت. مقادیر روایی همگرا و واگرا نشان داد پرسشنامهها از روایی مناسبی برخوردار هستند.
برای بررسی روایی همگرای ابزارهای اندازهگیری، از شاخص میانگین واریانس استخراج شده (AVE: Average Variance Extracted) استفاده شد که نتایج آن در جدول 1 و نتایج روایی واگرا در جدول 2 آورده شد (جدول 1 و 2).
جدول 1- روایی همگرایی پرسشنامههای ویژگی های استاندارد و اعتباربخشی در سال1400
متغیر |
میانگین واریانس
استخراج (AVE) |
ویژگیهای استاندارد |
616/0 |
رهبری و مدیریت |
473/0 |
مراقبت و درمان |
424/0 |
پیشگیری، بهداشت و سلامت اجتماعی |
461/0 |
حقوقگیرنده خدمت |
655/0 |
مقدار قابلقبول |
4/0 |
جدول 2- روایی واگرای پرسشنامههای ویژگیهای استاندارد و اعتباربخشی در سال1400
متغیر |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
ویژگیهای استاندارد |
785/0 |
|
|
|
|
رهبری و مدیریت |
613/0 |
688/0 |
|
|
|
مراقبت و درمان |
521/0 |
432/0 |
651/0 |
|
|
پیشگیری، بهداشت و سلامت اجتماعی |
611/0 |
582/0 |
666/0 |
679/0 |
|
حقوقگیرنده خدمت |
500/0 |
555/0 |
342/0 |
409/0 |
809/0 |
برای سنجش پایایی از شاخصهای آلفای کرونباخ استفاده شد. مقدار قابل قبول برای ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی حداقل برابر با 6/0 تعیین شد (نتایج پایایی در جدول 3 آورده شد. آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی متغیرهای تحقیق از 6/0 بیشتر است که نشان دهنده پایایی مناسب پرسشنامهها است.
جدول 3- پایایی پرسشنامههای ویژگی های استاندارد و اعتباربخشی در سال1400
متغیر |
آلفای کرونباخ |
پایایی ترکیبی (CR) |
ویژگیهای استاندارد |
963/0 |
967/0 |
رهبری و مدیریت |
963/0 |
965/0 |
مراقبت و درمان |
963/0 |
959/0 |
پیشگیری، بهداشت و سلامت اجتماعی |
893/0 |
911/0 |
حقوقگیرنده خدمت |
894/0 |
920/0 |
مقدار قابلقبول |
6/0< |
6/0< |
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه اساتید رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و بم، رؤسا و مدیران، معاونین درمان، مسئولین و کارشناسان بهبود کیفیت و ارزیابان کشوری اعتباربخشی بیمارستانهای دولتی استان کرمان بود که تعداد آنها برابر با 110 نفر بود. جهت برآورد حجم نمونه از فرمول کوکران به شرح زیر استفاده شد:
Z=1/96: صدک نهصد و هفتاد و پنج هزارم در توزیع نرمال استاندارد