جلد 20، شماره 11 - ( 11-1400 )                   جلد 20 شماره 11 صفحات 1252-1239 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده:   (928 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش بالینی در محیط­های درمانی به اشکال متفاوتی ارائه می­شود که یکی از آن­ها، جلسات ژورنال کلاب می­باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رضایت دانشجویان پزشکی در مقطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از فعالیت آموزشی ژورنال کلاب صورت پذیرفت.
مواد و روش­ها: این مطالعه توصیفی-مقطعی که در سال 1400 در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد، تعداد 157 نفر از دانشجویان پزشکی سه مقطع کارورزی، کارآموزی و دستیاری به صورت سرشماری در مطالعه شرکت کردند. اطلاعات با استفاده از پرسش‌نامه محقق­ساخته جمع­آوری و با آزمون­های t ­مستقل و آنالیز واریانس یک­طرفه مورد تجزیه­و­تحلیل قرار گرفتند.
یافته­ها: میانگین رضایت از جلسات ژورنال کلاب، در دانشجویان مرد و زن و هم­چنین برحسب نوع بخش و مقطع تحصیلی در سطح نسبتاً مطلوب قرار داشت، اما هیچ­کدام ارتباط معناداری با میزان رضایت نداشتند (05/0p>). میزان رضایت از جلسات منظم به­طور معناداری بیش از جلسات نامنظم (001/0>p) و رضایت در جلسات غیرحضوری بیش از جلسات حضوری بود (027/0=p). نتایج هم­چنین نشان داد به طور نسبی از نحوه برگزاری جلسات رضایت وجود دارد، ولی از میزان مشارکت­دهی دانشجویان به خصوص کارآموزان رضایت وجود ندارد.
نتیجه­گیری: دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به طور نسبی از جلسات ژورنال کلاب رضایت داشتند. بیش‌ترین میزان رضایت مربوط به مکان، زمان، تعداد شرکت­کنندگان، نظم جلسات و محتوای مقالات و بیش‌ترین نارضایتی مربوط به میزان مشارکت­دهی دانشجویان در مباحث خصوصاً در مقطع کارآموزی بود. توصیه می­شود جلسات اختصاصی برای کارورزان و کارآموزان برگزار گردد و سطح علمی مطالب به تناسب هر مقطع با مشارکت­دهی دانشجویان انتخاب گردد.
واژه­های کلیدی: ژورنال کلاب، بخش­های ماژور، آموزش بالینی، دستیاران پزشکی، دانشجویان پزشکی، رفسنجان
متن کامل [PDF 298 kb]   (381 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (559 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1400/6/26 | پذیرش: 1400/11/11 | انتشار: 1400/12/2

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.