جلد 9، شماره 1 - ( 1-1389 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 70-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (13663 مشاهده)

  چکیده

  زمینه و هدف : آموزش مداوم جهت حفظ و ارتقای سطح دانش و مهارت‌های جامعه پزشکی انجام می‌شود و ارزیابی کیفیت برگزاری آن به منظور رفع نواقص احتمالی ضروری است. مطالعه حاضر به منظور ارزیابی کیفیت برگزاری، تعیین روش‌های مناسب تدریس و اجرای برنامه‌ها در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام گرفت.

  مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی‌- مقطعی تمامی پزشکان عمومی شرکت‌کننده در برنامه‌های آموزش مداوم (186 نفر) در سال 1387 به صورت سرشماری انتخاب شدند. جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از پرسش‌نامه‌ای مشتمل بر مشخصات فردی و 33 سؤال در مورد کیفیت برگزاری، روش‌های مناسب تدریس و اجرای برنامه‌های آموزش مداوم صورت گرفت. سؤالات بر اساس مقیاس پنج درجه‌ای لیکرت تنظیم گردیدند.

  یافته‌ها: میزان پاسخگویی به پرسش‌نامه‌ها 1/87% بود. میانگین سنی و سابقه طبابت پزشکان به ترتیب 9/8 ± 37 و 2/8±4/8 سال به دست آمد و 6/58% از نمونه‌ها مرد بودند. رضایت 6/30% از شرکت‌کنندگان از کیفیت برگزاری برنامه‌ها مطلوب بود و 4/69% رضایت متوسط داشتند. سه روش مناسب تدریس به ترتیب شامل سخنرانی همراه با نمایش فیلم، کارگاه آموزشی و سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ بود. سه روش مناسب اجرای برنامه به ترتیب برنامه‌ آموزش مدون، نمایش فیلم آموزشی و مطالعه کتاب‌ها و مجلات آموزشی دارای امتیاز بود. تفاوت معنی‌داری بین پزشکان زن و مرد از نظر رضایت‌مندی، روش‌های تدریس و اجرا وجود نداشت.

  نتیجه‌گیری: اکثر پزشکان از کیفیت برگزاری برنامه‌های آموزش مداوم در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان رضایت متوسط داشتند، بنابراین برای بهبود آن ضروری است که موضوعات برنامه در راستای نیازهای بهداشتی جامعه، حل مشکلات حرفه‌ای و حاوی مطالب جدید علمی باشد.

واژه‌های کلیدی: آموزش مداوم، پزشک عمومی، روش‌های تدریس، ارزشیابی برنامه

متن کامل [PDF 238 kb]   (2870 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش كوتاه | موضوع مقاله: دندان پزشكي
دریافت: 1388/12/6 | انتشار: 1389/1/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.