جلد 10، شماره 1 - ( 1-1390 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 34-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dalvand H, Dehghan L, Feizy A, Rassafiani M, Hosseini S. The Impacts of Hinged and Solid AFOs on Standing and Walking Functions in 4-8 Year Old Children with Spastic Cerebral Palsy . JRUMS 2011; 10 (1) :25-34
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-936-fa.html
دالوند حمید، دهقان لیلا، فیضی آوات، رصافیانی مهدی، حسینی سید علی. مقایسه تأثیر AFO مفصل‌دار و ثابت بر عملکرد ایستادن و راه رفتن کودکان فلج مغزی اسپاستیک 8-4 سال مراجعه‌کننده به مؤسسه توانبخشی ولیعصر (عج) شهر تهران. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1390; 10 (1) :25-34

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-936-fa.html


چکیده:   (11515 مشاهده)

  چکیده

  زمینه و هدف: ایستادن و راه رفتن از بیشترین فعالیت‌هایی هستند که انسان به صورت روزمره انجام می‌دهد. در کودکان فلج مغزی به دلیل آسیب سیستم اعصاب مرکزی، اختلالاتی در این عملکردها به وجود می‌آید. یکی از راه‌های بهبود عملکرد ایستادن و راه رفتن آنها، استفاده از AFO ( Ankle foot ortosis ) می‌باشد. از این‌رو، این مطالعه به منظور مقایسه تأثیر دو نوع AFO مفصل‌دار و ثابت بر عملکرد ایستادن و راه رفتن کودکان فلج مغزی اسپاستیک انجام شد.

  مواد و روش‌ها: مطالعه به صورت شبه تجربی مداخله‌ای، بر روی30 کودک فلج مغزی اسپاستیک 8-4 سال مراجعه‌کننده به مؤسسه توانبخشی ولیعصر (عج) شهر تهران انجام شد. این کودکان به طور تصادفی به سه گروه 10 نفره دسته‌بندی شدند. برای گروه‌های اول و دوم به مدت 3 ماه AFO مفصل‌دار یا ثابت تخصص یافت. گروه سوم بدون AFO بود. عملکرد ایستادن و راه رفتن به وسیله آزمون عملکرد حرکتی درشت-88 ارزیابی شد.

  یافته‌ها : در هر سه گروه، بعد از مداخله در عملکرد ایستادن و راه رفتن اختلاف معنی‌داری دیده شد (005/0= p ). اختلاف عملکرد سه گروه از نظر میانگین کلی امتیازهای قبل و بعد از مداخله معنی‌دار بود (015/0 p= ). مقایسه عملکرد گروه مفصل‌دار، با گروه ثابت و گروه شاهد تفاوت معنی‌داری را نشان داد (000/0= p ). اما بین دو گروه ثابت و شاهد تفاوتی دیده نشد.

  نتیجه‌گیری: استفاده از AFO مفصل‌دار تأثیر بیشتری بر بهبود عملکرد ایستادن و راه رفتن کودکان فلج مغزی اسپاستیک دارد و می‌توان آن‌ را به کودکان فلج مغزی که با و یا بدون وسیله کمکی می‌ایستند و یا راه می‌روند توصیه نمود.

  واژه‌های کلیدی: AFO مفصل‌دار و ثابت، فلج مغزی، ایستادن و راه رفتن

متن کامل [PDF 308 kb]   (3261 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: توانبخشي و فيزيوتراپي
دریافت: 1389/11/17 | انتشار: 1390/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb