TY - JOUR T1 - Epidemiology of the Prevalence Study of Psychiatric Disorders in the Teachers of Exceptional Education Department in Kerman in the Year 2001-2002 TT - همه‌گیر‌شناسی اختلالات روانی در معلمان آموزش و پرورش استثنایی شهر کرمان سال 1381-1380 JF - RUMS_JOURNAL JO - RUMS_JOURNAL VL - 4 IS - 2 UR - http://journal.rums.ac.ir/article-1-15-fa.html Y1 - 2005 SP - 103 EP - 109 KW - Epidemiology KW - Psychiatric disorders KW - Exceptional pupils teachers KW - Kerman N2 -     خلاصه   سابقه و هدف: آموزش کودکان استثنایی (کودکانی که نوع ناتوانی جسمی و ذهنی مداوم دارند) امری پراسترس است و می ‌ تواند باعث فرسودگی شغلی معلمان شود . هدف این مطالعه ارزیابی فراوانی اختلالات روانی در معلمان کودکان استثنایی شهر کرمان می‌باشد .   مواد و روش ‌ ها: این مطالعه توصیفی - مقطعی با نمونه ‌ گیری سرشماری بین معلمان کودکان استثنایی شهر کرمان در سال تحصیلی 1381-1380 طراحی شد. ب ه منظور ارزیابی اختلالات روانی از پرسش‌نامه SCL-90-R استفاده شد و از 235 نفر معلم مدارس استثنایی ، 215 نفر پرسش‌نامه را تکمیل و مورد بررسی قرار گرفتند (درصد پاسخگویی 4/91 درصد).   یافته ‌ ها: نتایج حاصل از این مطالعه ، اختلال روانی را در سه سطح در بین نمونه ‌ ها ب ه شرح زیر نشان داد: خفیف 1/38 درصد، متوسط 3/3 درصد و شدید 4/1 درصد. افسردگی شایع ‌ ترین اختلال در هر دو جنس (1/86 درصد ) و عقاید پارانوییدی کمترین شیوع را داشت (9/33 درصد). اختلاف معنی ‌ داری بین جنسیت، وضعیت تأهل و دیگر متغیرهای زمین ه‌ ‍ای در مورد اختلالات روانی وجود نداشت. ضریب کلی علایم مرضی (GSI) در معلمان زن و مرد تفاوتی نداشت.   نتیجه ‌ گیری: مقایسه یافته ‌ های فوق با شیوع اختلالات روانی در دیگر نمونه ‌ های بررسی شده نشان دهنده لزوم توجه به بهداشت روانی این گروه از معلمان است . واژه ‌ های کلیدی: همه ‌ گیرشناسی، اختلالات روانی، معلم ا ن کودکان استثنایی، کرمان M3 ER -