TY - JOUR T1 - Development of Medical Ethics Strategies in Rafsanjan University of Medical Sciences TT - تدوین استراتژی‌های توسعه آموزش اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان JF - RUMS_JOURNAL JO - RUMS_JOURNAL VL - 9 IS - 3 UR - http://journal.rums.ac.ir/article-1-826-fa.html Y1 - 2010 SP - 195 EP - 209 KW - Training KW - SWOT Model KW - Strategy KW - Strategic Planning N2 -   چکیده   زمینه و هدف: اخلاق پزشکی، فعالیتی تحلیلی است که در طی آن ابعاد مختلف حیطه تصمیم‌گیری‌های اخلاقی پزشکی، مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این مطالعه، جهت شناسایی نقاط قوت، ضعف و همچنین فرصت‌ها و تهدیدهای آموزش اخلاق پزشکی، به طراحی استراتژی‌های اثربخش در جهت توسعه آموزش‌های نوین در حوزه اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان پرداخته شده است.   مواد و روش‌ها : در این مطالعه مقطعی نظرات 44 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1388 بررسی گردید. پس از شناسایی فهرستی از نقاط قوت، ضعف و همچنین فرصت‌ها و تهدیدهای آموزش اخلاق پزشکی، از طریق پرسش‌نامه و ضمن نظرخواهی از نمونه‌ها به وزن‌دهی و تعیین رتبه این عوامل پرداخته شد و سپس استراتژی‌ها در قالب مدل SWOT ( (Strength, Weakness, Opportunities, Threats ارائه گردید.   یافته‌ها: در بررسی عوامل داخلی از بین نقاط قوت، بیشترین میزان اهمیت (وزن) مربوط به «وجود منابع اسلامی و تاریخی غنی در زمینه اخلاق پزشکی» با وزن 1/0 و رتبه 9/2 و بین نقاط ضعف بیشترین میزان اهمیت مربوط به «به کارگیری روش‌های سنتی در آموزش اخلاق پزشکی» با وزن 12/0 و رتبه 7/2 بود. با توجه به مجموع امتیازها در جدول تجزیه و تحلیل عوامل داخلی (74/2) و خارجی (83/2)، می‌توان گفت واکنش اعضای هیئت علمی نسبت به نقاط قوت و ضعف و همچنین نسبت به فرصت‌ها و تهدیدها در آموزش اخلاق پزشکی کمتر از حد متوسط بوده است.   نتیجه‌گیری: در قالب مدل SWOT ، مجموعاً 17 استراتژی در قالب‌های تهاجمی، رقابتی، احتیاطی و تدافعی ارائه شد. اعتبار این استراتژی‌ها توسط جامعه مورد مطالعه سنجیده شده و میزان اعتبار، زیاد بوده است. پس از اولویت‌بندی استراتژی‌ها، اولویت اول به «آموزش اخلاق پزشکی به صورت بین رشته‌ای توسط اساتید اخلاق و اساتید علوم بالینی»، اولویت دوم به «آموزش اخلاق در بالین بیمار» و اولویت آخر به استراتژی «تربیت پزشکان پرسش‌گر» اختصاص یافت.   واژه‌های کلیدی: آموزش اخلاق پزشکی، مدل SWOT ، برنامه‌ریزی راهبردی، راهبرد M3 ER -