TY - JOUR T1 - Supervisors Should Be More Vigilant When Their Students Are Writing an Article TT - اساتید راهنما زمانی‌که دانشجویان آن‌ها اقدام به نگارش مقاله می‌نمایند باید مراقبت بیشتری را به‌عمل آورند JF - RUMS_JOURNAL JO - RUMS_JOURNAL VL - 19 IS - 9 UR - http://journal.rums.ac.ir/article-1-5746-fa.html Y1 - 2020 SP - 907 EP - 908 KW - Writing N2 - در سخن سردبیری شماره مردادماه سال 1394 مجله دانشگاه، به ضرورت چاپ مقاله از پایان­نامه­های مقاطع مختلف تحصیلی اشاره کردیم و در همان جا، از اساتید راهنما درخواست کردیم که به جهت پرهیز از رویداد هرگونه تخلف پژوهشی توسط دانشجویان، نقش فعال­تری را در این زمینه ایفاء نمایند [1]. هم­چنین و پیش از آن، در سخن سردبیری شماره بهمن و اسفندماه سال 1391 مجله دانشگاه، درخواست نموده بودیم که دانشجویان نقش فعالی در نگارش مقاله حاصل از پایان­نامه داشته و در این­صورت، نقش نویسندگی اول را برعهده بگیرند. بر این اساس، استاد راهنما ضمن نظارت دقیق و فعال بر نگارش مقاله، بهتر است که نقش نویسنده مسئول را برعهده داشته باشد [2]. متأسفانه و علی­رغم هشدارهای ارائه شده در فوق، اخیراً یک مقاله­ مروری توسط یکی از دانشجویان مقطع دکتری به مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان سابمیت شد که در آن دانشجو نقش نویسنده مسئول را بر عهده داشت. مقاله فوق توسط داوران مجله مورد بررسی قرار گرفت و ضمن ارائه پیشنهادهایی، از تیم نویسندگی درخواست شد که در هر بخش از مقاله به منابع موجود استناد گردد. در نهایت وقتی که مقاله آماده چاپ شده بود، به اطلاع مجله رسانیده شد که بخش­های زیادی از این مقاله، از یک مقاله انگلیسی زبان که قبلاً منتشر شده بود، اقتباس شده است. پیگیری­های مجله نشان داد که دانشجو کاملاً از این امر آگاه بوده اما تیم راهنما و به ویژه استاد راهنمای ایشان، از این امر آگاه نبوده­اند. از همین رو، مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در راستای وظیفه خطیر خود که اطلاع رسانی صحیح و اصیل از آخرین دستاورهای علمی است، مقاله را از روند انتشار خارج نمود. هم­چنین، برای مشخص شدن ریشه­های این تخلف پژوهشی، مکاتبات خود را با مسئولان محترم دانشگاه محل تحصیل دانشجو آغاز نموده است. مثال فوق، نشان می­دهد که برخی از اساتید راهنما و مشاور، متأسفانه اشراف کامل بر فعالیت­های پژوهشی دانشجویان خود ندارند. این نکته نه تنها سبب خواهد شد که بنیاد علم دچار خدشه­های جبران ناپذیر گردد، بلکه ممکن است اساتید راهنما، مشاور و دانشجویان هم مرتکب تخلفات پژوهشی عمدی و یا سهوی گردند. از همین رو، راقم این سطور به منظور اطلاع رسانی صحیح از شیوه نگارش یک مقاله مأخوذ از پایان­نامه­های دانشجویی، راهنمایی را تهیه کرده است که در همین شماره تقدیم خوانندگان فرهیخته مجله دانشگاه می­نماید [3]. امیدوارم که این مقاله آموزشی برای دانشجویان و اساتید محترم راهنما و مشاوری که قصد تهیه مقاله از یک پایان­نامه دارند، به عنوان راهنمایی مناسب قلمداد گردد. مشتاقانه منتظر دریافت نظرات ارزشمند شما در این زمینه می­باشم. M3 10.29252/jrums.19.9.907 ER -