TY - JOUR JF - RUMS_JOURNAL JO - JRUMS VL - 15 IS - 8 PY - 2016 Y1 - 2016/12/01 TI - Normalization of Reynolds Child Depression Scale (RCDS) in Tehran Elementary School Students in 2014 TT - هنجاریابی مقیاس افسردگی کودکان رینولدز (RCDS) در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران در سال 1393 N2 - چکیده زمینه و هدف: افسردگی تجربه حالت ناشادی است که تحمل آن دشوار است. هدف از این مطالعه، بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پایایی (Reliability) و روایی (Validity) آزمون مقیاس افسردگی کودکان رینولدز Reynolds child depression scale; RCDS)) در دانش‌آموزان ابتدایی شهر تهران بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، پرسش‌نامه‌های RCDS و CDI بر روی 370 نفر از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران که به روش نمونه‌برداری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند، به اجرا گذاشته شد. برای بررسی اعتبار درونی پرسش‌نامه از روش آلفای کرونباخ و برای بررسی روایی همگرایی آزمون RCDS، نمرات حاصل از پرسش‌نامه RCDS و CDI با استفاده از ماتریس همبستگی Pearson مورد محاسبه قرار گرفت. جهت بررسی روایی، از پرسش‌نامه افسردگی کودکان Child depression inventory; CDI)) استفاده شد. یافته‌ها: ضریب آلفای کرونباخ برابر با 83/0، به دست آمده با استفاده از چرخش واریماکس (Varimax rotation)، نقش چهار عامل عزت نفس و سرزنش خود، نگرانی و نشانه‌های جسمانی، فقدان احساس لذت و روحیه پایین و سردی و احساس بی‌ارزشی را برجسته نشان داد. همچنین، مشخص شد مقیاس RCDS و CDI دارای همبستگی مثبت و معناداری هستند (001/0p˂). نتایج نشان داد از نظر شیوع افسردگی، تفاوت معناداری در دو جنس دختر و پسر وجود ندارد (001/0p˂) و در نتیجه یک جدول نرم درصدی برای این آزمون تهیه شد. نتیجه‌گیری: در این مطالعه پایایی و روایی مناسب آزمون RCDS برای بررسی افسردگی در کودکان، مشخص شد. می‌توان از این آزمون در جهت شناسایی افسردگی در کودکان استفاده کرد که منجر به شناسایی بیماران و بالتبع آن، تسهیل درمان و بهبود سلامت کودکان می‌شود. واژه‌های کلیدی: افسردگی، دانش‌آموزان، پایایی، تهران SP - 739 EP - 752 AU - Ebrahimi Moghaddam, H. AU - Jolanian, T. AD - Department of Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran KW - Depression KW - Students KW - Reliability KW - Tehran UR - http://journal.rums.ac.ir/article-1-3331-fa.html ER -