@ARTICLE{Dehdashti, author = {Karami, M. and Dehdashti, A.R. and Bahrami, M. and }, title = {}, volume = {17}, number = {3}, abstract ={چکیده زمینه و هدف: اضطراب امتحان از شایع‏ترین مشکلات روانی در بین دانشجویان محسوب می‏شود که می‏تواند در عملکرد تحصیلی فرد و موفقیت آن در امتحان اختلال ایجاد کند، لذا این مطالعه با هدف بررسی شیوع اضطراب امتحان در دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال 1395 انجام شد. مواد و روش‏ها: در این مطالعه مقطعی، تعداد 143 نفر از دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان به روش سرشماری[j1] در سال 1395 مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری داده‏ها از پرسش‏نامه اضطراب امتحان Abolghasemi استفاده شد. از آنالیز واریانس یک‏طرفه و آزمون t ‏مستقل جهت تجزیه و تحلیل داده‏های آماری استفاده شد. یافته‏ها: میانگین و انحراف معیار سنی دانشجویان 53/3±71/20 سال بود. 16 نفر (2/11%) از دانشجویان، اضطراب امتحان نداشتند، 68 نفر (5/47%) اضطراب کم، 38 نفر (6/26%) اضطراب متوسط و 21 نفر (7/14%) اضطراب زیاد داشتند. رابطه معنی‌داری بین جنسیت (003/0=P)، ترم تحصیلی (038/0=P)، تحصیلات پدر (042/0=P)، تحصیلات مادر (033/0=P)، مصرف داروی آرام‏بخش (004/0=P) و محیط برگزاری امتحان (039/0=P) با سطح اضطراب امتحان مشاهده شد. نتیجه‏گیری: نتایج از شیوع بالای اضطراب امتحان در بین دانشجویان حکایت داشت و با توجه به تأثیر منفی آن بر عملکرد تحصیلی دانشجویان، برگزاری کلاس‏های روان‏شناسی قبل از برگزاری امتحان توسط اساتید راهنما و مشاورین پیشنهاد می‌شود. با توجه به سطح بالای اضطراب دانشجویان دختر، توجه بیشتر به این گروه از دانشجویان ضروری به نظر می رسد. ‏واژه‏های کلیدی: اضطراب امتحان، دانشجویان، سمنان }, URL = {http://journal.rums.ac.ir/article-1-4101-fa.html}, eprint = {http://journal.rums.ac.ir/article-1-4101-fa.pdf}, journal = {Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences}, doi = {}, year = {2018} }