%0 Journal Article %A Afsharnia, M. %A Jafarian, S. %A Aghalari, Z. %T Entrepreneurship Abilities in Environmental Health Graduates of Mazandaran in 2017: A Short Report %J Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences %V 16 %N 11 %U http://journal.rums.ac.ir/article-1-4102-fa.html %R %D 2018 %K Environmental Health, Graduate, Entrepreneurship, Mazandaran., %X چکیده زمینه و هدف: کارآفرینی عبارت است از فرآیند ایجاد چیز جدید با اختصاص زمان و تلاش لازم همراه با پذیرش خطرات مالی، فیزیکی و اجتماعی با دریافت نتایج پاداش‌های پولی، رضایت شخصی و استقلال. کشورهای در حال توسعه از جمله ایران برای دستیابی به مزیت‌های رقابتی و حل مسائل و مشکلات عمومی‌ جامعه مانند بیکاری، ملزم به توسعه کارآفرینی هستند. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین قابلیت کارآفرینی دانش­آموختگان بهداشت محیط در استان مازندران انجام پذیرفت. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی است که در سال 1396، با پرسش­نامه‌ای روا و پایا شامل 74 گویه با مقیاس لیکرت 4 درجه‌ای انجام شد. نمونه‌گیری به صورت در دسترس میان 85 نفر از فارغ‌التحصیلان رشته بهداشت محیط ساکن استان مازندران، انجام شد. داده‌های جمع‌آوری شده از طریق آزمون‌های آماری Pearson و t-test تحلیل گردیدند. یافته‌ها: از افراد مورد بررسی 49 نفر (6/57%) زن، 72 نفر (7/84%) در مقطع کارشناسی، 32 نفر (6/37%) دارای شغل موقت بودند. 10 نفر (7/11%) راه­اندازی یک کسب و کار مستقل را تجربه کرده بودند که تنها دو نفر موفق به ادامه کسب و کار خود شدند. در مؤلفه‌های کارآفرینی 70 نفر (3/82%)، استقلال­طلبی 81 نفر (2/95%) و خلاقیت 79 نفر (9/92%) ضعیف بودند. از نظر قابلیت کارآفرینی میان دو جنس ارتباط معنی‌دار مشاهده شد به طوری که این قابلیت در مردان بیشتر بود (012/0 p=). نتیجه‌گیری: ضعف قابلیت کارآفرینی دانش­آموختگان نمایانگر ضرورت برنامه‌ریزی و توجه بیشتر به تقویت مؤلفه‌های مؤثر بر قابلیت کارآفرینی در برنامه‌های آموزشی و کمک آموزشی در دوره دانشجویی است. واژه‌های کلیدی: بهداشت محیط، فارغ‌التحصیل، کارآفرین، مازندران %> http://journal.rums.ac.ir/article-1-4102-fa.pdf %P 1081-1088 %& 1081 %! %9 Research %L A-10-3192-1 %+ %G eng %@ 1735-3165 %[ 2018