AU - Shahriari, H. AU - Zare, H. AU - Aliakbari Dehkordi, M. AU - Sarami Foroushani, G.R. TI - Effectiveness of Cognitive-Behavioral Interventions in the Treatment of Generalized Anxiety Disorder: A Systematic Review and Meta-analysis PT - JOURNAL ARTICLE TA - RUMS_JOURNAL JN - RUMS_JOURNAL VO - 17 VI - 5 IP - 5 4099 - http://journal.rums.ac.ir/article-1-3947-fa.html 4100 - http://journal.rums.ac.ir/article-1-3947-fa.pdf SO - RUMS_JOURNAL 5 AB  - چکیده زمینه و هدف: اگرچه اثربخشی درمان‌ شناختی-رفتاری (Cognitive behavioral treatment) در درمان اختلال اضطراب فراگیر (Generalized anxiety disorder) توسط محققین حمایت شده است، اما مطالعات کنترل شده نشان می‌دهند که هر یک از این روش‌ها فقط تا حدی در درمان این اختلال مؤثر هستند. بنابراین، این مطالعه با هدف دست‌یابی به اندازه اثر مداخلات شناختی-رفتاری در درمان اختلال اضطراب فراگیر و بررسی سایر عوامل مؤثر در اثربخشی این درمان انجام شد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه مروری (Systematic review) از نوع فرا­تحلیل (Meta-analysis) می­باشد. به این منظور، تعداد 480 مقاله با عناوین مرتبط و با استفاده از کلید واژگان درمان شناختی-رفتاری اختلال اضطراب فراگیر (به­صورت جداگانه و ترکیب با یکدیگر)، از طریق جستجو در پایگاه‌های معتبر علمی به دست آمد. تعداد 21 مطالعه، از طریق چک لیست فراتحلیل انتخاب شدند و داده‌های مستخرج از متن این مقالات به روش فراتحلیل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که میزان اندازه اثر مداخلات شناختی-رفتاری (018/1Cohen’s d=) طبق جدول Cohen (8/0Cohen’s d≥)، بزرگ می­باشد. هم‌چنین تفاوت آماری معنی‌داری در مقایسه اندازه اثرهای ناشی از کاربرد ابزارهای مختلف، فردی یا گروهی بودن درمان و گروه‌های سنی مشاهده نشد (05/0p>). نتیجه‌گیری: یافته‌های این فراتحلیل نشان داد که اندازه اثر مداخلات شناختی-رفتاری در درمان اختلال اضطراب فراگیر «زیاد» است. هم‌چنین، طبق نتایج تحلیل‌های فرعی ‌می‌توان درمان شناختی-رفتاری گروهی را به عنوان اولین خط درمانی در اختلال اضطراب فراگیر افراد میان‌سال و درمان شناختی-رفتاری فردی را به عنوان اولین خط درمانی افراد کهن‌سال به کار برد. واژه‌های کلیدی: فراتحلیل، درمان شناختی-رفتاری، اختلال اضطراب فراگیر CP - IRAN IN - LG - eng PB - RUMS_JOURNAL PG - 461 PT - Review Article YR - 2018