AU - Jafarnezhadgero, A. AU - Alavi Mehr, S.M. TI - The Effect of Thera-Band Resistance Training on the Electromyography Frequency Spectrum of Trunk and Lower Limb Muscles in Low Back Pain Patients with Pronated Feet During Walking: A Clinical Trial PT - JOURNAL ARTICLE TA - RUMS_JOURNAL JN - RUMS_JOURNAL VO - 18 VI - 5 IP - 5 4099 - http://journal.rums.ac.ir/article-1-4365-fa.html 4100 - http://journal.rums.ac.ir/article-1-4365-fa.pdf SO - RUMS_JOURNAL 5 AB  - چکیده زمینه و هدف: کمردرد یک بیماری ارتوپدی مرسوم است که رابطه معقولی با ناهنجاری کاهش قوس پا دارد. هدف از این پژوهش تعیین اثر تمرین مقاومتی با تراباند بر طیف فرکانس الکترومایوگرافی عضلات تنه و اندام تحتانی بیماران مبتلا به کمردرد دارای کاهش قوس پا طی راه رفتن بود. مواد و روش­ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی در سال 1397 در دانشگاه محقق اردبیلی انجام شد. ابتدا 30 مرد دارای عارضه کمردرد با پای پرونیت به صورت نمونه­گیری در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی به دو گروه کنترل (تعداد = 15 نفر) و تجربی (تعداد = 15 نفر) تقسیم شدند. از یک سیستم الکترومایوگرافی برای ثبت فعالیت عضلات ناحیه کمر و اندام تحتانی طی راه­رفتن استفاده شد. از آنالیز واریانس دو طرفه جهت تحلیل آماری داده­ها استفاده شد. یافته­ها: طی مرحله پس‌آزمون در مقایسه با پیش‌آزمون در گروه تجربی، فرکانس میانه عضله ساقی­­قدامی (013/0=P) طی فاز پاسخ ­بارگیری کوچک­تر و فرکانس میانه عضله مایل خارجی (015/0=P) طی فاز پاسخ ­بارگیری بزرگ­تر می­باشد. به­علاوه، طی مرحله پس‌آزمون در مقایسه با مرحله پیش‌آزمون در گروه تجربی، فرکانس میانه عضله مایل خارجی (029/0=P) طی فاز هل ­­دادن بزرگ­تر می­باشد. هم­چنین، طی فاز پاسخ­ بارگیری اثر عامل گروه بر فرکانس میانه عضلات دو سررانی (015/0=P) و راست­­کننده ستون­ مهره­ها (009/0=P) معنی­دار بود. نتیجه­گیری: با توجه به بالا بودن فعالیت عضله ساقی قدامی در بیماران کمردرد با پای پرونیت در مقایسه با افراد سالم، کاهش معنی­دار فرکانس میانه عضله ساقی قدامی طی پس‌آزمون در مقایسه با پیش‌آزمون طی فاز پاسخ ­بارگیری نشان از اثرات مثبت این برنامه تمرینی دارد. واژه‌های کلیدی: الکترومایوگرافی، پای پرونیت، تمرین، راه­رفتن، کمردرد CP - IRAN IN - Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardebil, Iran LG - eng PB - RUMS_JOURNAL PG - 427 PT - Research YR - 2019