TY - JOUR T1 - Knowledge, Attitude and, Behavior of Rafsanjan Primary School Teachers Regarding Emergency Events of Diabetes and Accidents in Schools in 2020: A Short Report TT - بررسی دانش، نگرش و رفتار معلمان مدارس ابتدایی شهر رفسنجان در خصوص پیش‌آمدهای اورژانسی بیماری دیابت و سوانح و حوادث در مدارس در سال 1399: یک گزارش کوتاه JF - RUMS_JOURNAL JO - RUMS_JOURNAL VL - 21 IS - 10 UR - http://journal.rums.ac.ir/article-1-6708-fa.html Y1 - 2023 SP - 1093 EP - 1100 KW - Knowledge KW - Attitude KW - Behavior KW - Emergency events KW - Diabetes KW - Accidents KW - Teacher KW - Rafsanjan N2 - زمینه و هدف: معلمان نقش کلیدی در کاهش عوارض پیش‌آمدهای اورژانسی دارند. این پژوهش با هدف تعیین دانش، نگرش و رفتار معلمان مدارس ابتدایی شهر رفسنجان در خصوص پیش‌آمدهای اورژانسی بیماری دیابت و سوانح و حوادث در مدارس انجام گردید. مواد و روش ­ها: پژوهش توصیفی حاضر در میان 100 معلم مدارس ابتدایی شهر رفسنجان به روش سرشماری انجام گردید. داده­ها به صورت پرسش­نامه در سه بخش اطلاعات دموگرافیک، ارزیابی دانش، نگرش و رفتار جمع­آوری و با استفاده از آزمون آماری همبستگی Pearson، آزمون t دو نمونه مستقل و آنالیز واریانس یک­طرفه تجزیه و تحلیل گردیدند. یافته ­ها: بین نمره نگرش در خصوص بیماری دیابت با سن (240/0=r، 016/0=p) و با سطح تحصیلات (013/0=p) و بین نمره نگرش معلمان در خصوص سوانح و حوادث با سن (217/0=r،، 030/0=p) و رفتار آنان با سن (242/0=r، 015/0=p) همبستگی مستقیم و ارتباط معنی­داری مشاهده شد. نتیجه­ گیری: علی­رغم مطلوبیت نمره دانش، نگرش و رفتار معلمان، اجرای برنامه­های بازآموزی با هدف ارتقاء دانش، نگرش و عملکرد معلمان با سن کمتر پیشنهاد می­گردد. واژه­ های کلیدی: دانش، نگرش، رفتار، پیش‌آمدهای اورژانسی، دیابت، سوانح و حوادث، معلم، رفسنجان M3 10.52547/jrums.21.10.1093 ER -