TY - JOUR T1 - A Review of the Effects of Sleep Deprivation on Learning and Memory: the Role of Sex Hormones TT - بررسی مروری اثرات محرومیت از خواب بر یادگیری و حافظه: نقش هورمونهای جنسی JF - RUMS_JOURNAL JO - RUMS_JOURNAL VL - 17 IS - 4 UR - http://journal.rums.ac.ir/article-1-4123-fa.html Y1 - 2018 SP - 359 EP - 376 KW - Sleep KW - Sleep deprivation KW - Learning and memory KW - Cognitive functions KW - Sex hormones N2 - چکیده زمینه و هدف: مطالعات نشان داده‌اند که خواب برای تکامل و بقاء مغز ضروری بوده و ظرفیت مغز را برای اعمال شناختی، افزایش می‌دهد و محرومیت از خواب باعث اختلال در اعمال شناختی می‌شود. هدف از مقاله مروری حاضر، بررسی اثرات محرومیت از خواب بر یادگیری و حافظه با تاکید بر نقش هورمون­های جنسی می‌باشد. مواد و روش‌ها: به منظور بررسی این موضوع، مقالات در پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed ، Scopus Database، Science Direct و Google Scholarجستجو شدند. کلمات مورد استفاده در هنگام جستجو شامل "محرومیت از خواب، خواب، یادگیری و حافظه، هورمون‌های جنسی، شکل پذیری‌سیناپسی و اعمال شناختی" بودند که سرانجام، نود و یک منبع در این موضوعات مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها: تحقیقات نشان داده‌اند که محرومیت از خواب باعث اختلال در تقویت طولانی مدت (LTP: Long Term Potentiation) یادگیری و حافظه می‌شود و بیان ژن و میزان پروتئین‌های هیپوکمپ که در حافظه و یادگیری و شکل‌پذیری سیناپسی دخیل می‌باشد را مختل می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که اعمال شناختی مانند حافظه و یادگیری همچنین جنبه‌های مختلف خواب از جمله کیفیت و الگوی آن در دو جنس متفاوت می‌باشد. تغییر در الگوی خواب، اغلب با عوامل هورمونی به خصوص هورمون‌های جنسی مرتبط است. نتیجه‌گیری: بنابراین، هورمون‌های جنسی بر ساختار مغز، رفتار، یادگیری و حافظه تأثیر می‌گذارد. از دست دادن عملکرد هورمونی با اختلالات خواب همراه بوده و یادگیری و حافظه را به ویژه در زنان کاهش می‌دهد. می‌توان نتیجه گرفت که هورمون‌های تخمدان ممکن است نقش حفاظتی در برابر اختلال یادگیری و حافظه در زنان محروم از خواب ایفاء کند. واژه‌های کلیدی: خواب، محرومیت از خواب، یادگیری و حافظه، اعمال شناختی، هورمون‌های جنسی M3 ER -