RT - Journal Article T1 - The Effect of Simulated Education on the Adherence to Standards of Urinary Catheterization in Hospitalized Patients by Medical Students: A Short Report JF - RUMS_JOURNAL YR - 2019 JO - RUMS_JOURNAL VO - 18 IS - 1 UR - http://journal.rums.ac.ir/article-1-4443-fa.html SP - 87 EP - 96 K1 - Urinary catheterization K1 - Clinical competence K1 - Education K1 - Standards AB - چکیده زمینه و هدف: از آن‌جایی که عدم رعایت استانداردهای سوندگذاری ادراری، عوارض جبران ناپذیری دارد، لذا هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش بر رعایت استانداردها می‌باشد. مواد و روش‌ها: این مطالعه کارآزمایی آموزشی بر روی 35 نفر از کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1396 انجام شد. ارزیابی خارجی با تکمیل چک لیست در 5 حیطه با 19 سؤال در زمان قبل و یک هفته بعد از مداخله انجام شد. تحلیل داده‌ها توسط آزمون‌های آماری t زوجی و McNemar و t مستقل انجام شد. یافته‌ها: داشتن اعتماد به نفس در انجام کاتتریزاسیون، بعد از مداخله افزایش معنی‌دار داشت (016/0=P). افزایش نمره مهارت انجام سونداژ بعد از مداخله معنی‌دار بود (007/0P=). میانگین نمره مهارت کاتتریزاسیون در دانش‌جویان مرد، به طور معنی‌داری بیش‌تر از دانش‌جویان زن بود (031/0=P). نتیجه‌گیری: علی‌رغم افزایش مهارت دانشجویان پزشکی در سوندگذاری ادراری هنوز نیاز به برگزاری دوره‌های آموزش مداوم منظم برای دانش‌جویان احساس می‌شود. واژه‌های کلیدی: سوندگذاری ادراری، توان‌مندی بالینی، آموزش، استانداردها LA eng UL http://journal.rums.ac.ir/article-1-4443-fa.html M3 ER -