AU - Mehmandar, M.R. AU - Sheikhy Chaman, M.R. AU - Khalili, E. AU - Mobaderi, T. AU - Ariana, M. TI - Investigating the Relationship between Emotional Intelligence and Risky Driving Behaviors and Violation Consequences in Traffic Offenders in Tehran in 2018: A Descriptive Study PT - JOURNAL ARTICLE TA - RUMS_JOURNAL JN - RUMS_JOURNAL VO - 18 VI - 9 IP - 9 4099 - http://journal.rums.ac.ir/article-1-4627-fa.html 4100 - http://journal.rums.ac.ir/article-1-4627-fa.pdf SO - RUMS_JOURNAL 9 AB  - چکیده زمینه و هدف: سوانح ترافیکی در سراسر دنیا به عنوان علت اصلی ناتوانی و مرگ‌و‌میر شناخته شده‌اند و علت اصلی بیش‌تر این حوادث، خطاهای انسانی است. با توجه به اهمیت هوش هیجانی در کنترل رفتارها فردی، این مطالعه با هدف تعیین ارتباط هوش هیجانی با رفتارهای پرخطر رانندگی و پیامدهای آن در رانندگان متخلف شهر تهران در سال 1397 انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی بر روی 182 نفر از رانندگان متخلف شهر تهران که به صورت نمونه‌گیری در دسترس در سال 1397 انتخاب شده بودند، انجام شد. داده‌ها به وسیله فرم مشخصات دموگرافیک، پرسش‌نامه رفتارهای رانندگی Manchester و پرسش‌نامه هوش هیجانیSiberia Shering's جمع‌آوری و با استفاده از روش‌های آمار توصیفی، t مستقل و مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره هوش هیجانی و رفتار پرخطر رانندگان متخلف به ترتیب 33/0 85/1 و 59/0 09/2 برآورد شد. اگر چه میانگین نمره هوش هیجانی مردان بالاتر از زنان بود ولی این اختلاف از نظر آماری معنی‌دار نبود (065/0P=). نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که با افزایش هوش هیجانی، رفتارهای پرخطر رانندگی با ضریب 36/0- و پیامدهای آن با ضریب 27/0- به شکل معنی‌دار کاهش می‌یابد (05/0P <). نتیجه‌گیری: نظر به پایین بودن سطح هوش هیجانی رانندگان متخلف و عنایت به اهمیت هوش هیجانی در کاهش رفتارهای پرخطر رانندگی، لذا پیشنهاد می‌گردد که قبل از اعطای گواهی‌نامه به متقاضیان، هوش هیجانی آن‌ها مد نظر قرار گیرد. هم‌چنین می‌توان با آموزش مهار‌ت‌های هوش هیجانی به رانندگان متخلف، تلفات و خسارات سوانح ترافیکی را کاهش داد. واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، حوادث ترافیکی، رانندگان، تهران CP - IRAN IN - Tehran, Tehran Traffic Police, Headquarters LG - eng PB - RUMS_JOURNAL PG - 921 PT - Research YR - 2019