TY - JOUR T1 - Factors Affecting the Quality of Clinical Education from the Perspective of Teachers and Learners of Saveh Hospitals in 2019: A Descriptive Study TT - عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش بالینی از نظر مدرسان و فراگیران بیمارستان‌های شهرستان ساوه در سال 1398: یک مطالعه توصیفی JF - RUMS_JOURNAL JO - RUMS_JOURNAL VL - 19 IS - 9 UR - http://journal.rums.ac.ir/article-1-5482-fa.html Y1 - 2020 SP - 909 EP - 924 KW - Quality KW - Clinical education KW - Process N2 - چکیده زمینه و هدف: آموزش­های بالینی حلقه اتصال مطالب تئوری دانش­جویان رشته­های گروه پزشکی و ارائه خدمات بالینی به بیماران می­باشد و این پژوهش عوامل مختلف تأثیرگذار بر آموزش­های بالینی را مورد ارزیابی قرار داده و عوامل مؤثر برکیفیت آموزش­های بالینی از نظر مدرسان و فراگیران شناسایی شده، تا با بهبود فرآیندها به بهبود کیفیت آموزشی کمک شود. مواد و روش ­ها: این پژوهش به دو روش کیفی و کمی انجام شد. در مرحله کیفی با 20 نفر خبره مصاحبه شد. از اطلاعات به دست آمده پرسش­نامه محقق ساخته ایجاد گردید و پس از تأیید پایایی و روایی بین 198 نفر دانش­جویان بالینی در رشته‌های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری که در بیمارستان­های شهرستان ساوه در سال 1398 دوره آموزش­بالینی را می‌گذراندند و اساتید دانشکده علوم پزشکی ساوه توزیع شد. اطلاعات مرحله کیفی با نرم‌افزار MAXQDA نسخه 10 تحلیل شد و اطلاعات مرحله کمی با نرم‌افزار SPSS نسخه 23 تحلیل شد. نتایج به دست آمده با تحلیل عاملی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ­ها: نتایج نشان داد که در بهبود فرآیندهای آموزشی 23 عامل دخالت دارند. در مورد کمبودها و نیازهای آموزشی 17 عامل که از مهم­ترین عوامل کمبود، اتاق آموزش در بخش­ها با 8/45 درصد بود. مهم­ترین عامل درمورد نتایج و پیامدهای بهبود فرآیند­های آموزشی، رضایت بیماران با 2/59 درصد بیش­ترین نظر کاملاً موافق را داشته است. نتیجه­ گیری: عوامل اصلی در مدل ارزیابی کیفیت شامل بهبود فرآیندهای آموزشی، نتایج و پیامدهای بهبود فرآیند آموزشی، کمبود نیروی انسانی متخصص، کمبود فضا و امکانات و تجهیزات و ارزیابی صحیح آموزشی می‌باشد. واژه­ های کلیدی: کیفیت، آموزش بالینی، فرآیند M3 10.29252/jrums.19.9.909 ER -