TY - JOUR JF - RUMS_JOURNAL JO - JRUMS VL - 10 IS - 1 PY - 2011 Y1 - 2011/6/01 TI - Internal Evaluation of Social Medicine Department of Rafsanjan Medical School TT - ارزیابی درونی گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی رفسنجان N2 -   چکیده   زمینه و هدف: ارزیابی وضعیت موجود در حین اجرای فرآیند، بازخورد مطلوبی ایجاد خواهد کرد که مشخص می‌سازد برنامه اجرا شده، تا چه حد در دست‌یابی به اهداف از پیش تعیین شده، موفق بوده است. لذا ارزیابی درونی گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی رفسنجان با هدف شناخت نقاط قوت و ضعف، به منظور اصلاح نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت صورت گرفت.   مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی، که در سال 1388-1387 انجام شد، ملاک‌های مدیر گروه، کارشناس گروه، تجهیزات گروه، کتابخانه، ارزشیابی نظرات دانشجویان (نظری، کارآموزی و کارورزی)، ترکیب اعضای هیئت علمی (ساختار و عملکرد پژوهشی) و نظرات همکاران گروه در ارتباط با کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نشانگرهای مربوط به هر ملاک در فرم چک لیست تعیین شدند و با استفاده از جدول گورمن ( Gourman ) مورد مقایسه قرار داده شد.   یافته‌ها: نتایج حاصل از ارزیابی نشان داد که میانگین امتیازات حاصله از ملاک‌های مدیر گروه، کارشناس گروه، تجهیزات گروه، کتابخانه، اعضای هیئت علمی (ساختار و مسئولیت‌ها، عملکرد پژوهشی، کیفیت تدریس، نظر دانشجویان در مورد عملکرد آموزش نظری، کارآموزی و کارورزی) به ترتیب 89/4، 46/4، 5، 77/2، 79/4، 56/4، 15/4، 53/2 و 30/2 بود و امتیاز کلی ارزیابی درونی گروه معادل 8 3 /3 بود که با توجه به معیار رتبه‌بندی گورمن، در رده خوب به حساب می‌آید.   نتیجه‌گیری: با عنایت به نتایج حاصله، وضعیت گروه در بیشتر قسمت‌ها در حد بسیار قوی و قوی بود، ولی در سایر قسمت‌ها مانند کتابخانه، نظر دانشجویان در مورد عملکرد آموزش کارآموزی و کارورزی از کیفیت خوبی برخوردار نبود که باید گروه پزشکی اجتماعی در برنامه کارآموزی و کارورزی دانشجویان تجدید نظر کلی انجام داده و در صدد رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت برآید و نسبت به تجهیز و غنی‌تر نمودن کتابخانه گروه اقدام لازم را به عمل آورد.   واژه‌های کلیدی: ارزیابی درونی، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی   SP - 55 EP - 66 AU - Rezaeian, M. AU - Vazirinajad, R. AU - Esmaeili, A. AU - Salem, Z. AU - Asadpour, M. AU - Heidari, L. AD - KW - Internal evaluation KW - Social medicine department KW - Rafsanjan school of medicine UR - http://journal.rums.ac.ir/article-1-1052-fa.html ER -