TY - JOUR JF - RUMS_JOURNAL JO - JRUMS VL - 4 IS - 1 PY - 2005 Y1 - 2005/9/01 TI - Satisfaction of Janbazan and Azadegan Referring Health Center of Janbazan Foundation of Kerman City to Rcceive Medical Services in the Year 2003-2004 TT - میزان رضایت‌مندی جانبازان و آزادگان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی بنیاد جانبازان شهرستان کرمان جهت اخذ خدمات درمانی در سال 1382 N2 -  خلاصهسابقه و هدف: با گذشت 16 سال از پایان دفاع مقدس، هم‌چنان شاهد تألمات جسمی و روانی ناشی از جنگ در جانبازان و آزادگان عزیز می‌باشیم. با توجه به تأکید سازمان‌های بین‌المللی بر نقش محوری نظرات دریافت کنندگان خدمات سلامتی بر بهبود کیفیت این خدمات، این مطالعه با هدف سنجش سطح رضایت‌مندی جانبازان و آزادگان مراجعه کننده به بنیاد جانبازان شهرستان کرمان انجام پذیرفت. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی طی مدت 4 ماه از آذر ماه لغایت اسفند ماه 1382، تعداد 384 جانباز و آزاده به صورت تصادفی انتخاب (یک نفر از هر 10 نفر مراجعه کننده) و پرسش‌نامه‌ای که مشتمل بر اطلاعات زمینه‌ای و نیز 31 عبارت که سطح رضایت را با استفاده از مقیاس لیکرت از بسیار ناراضی (نمره 1) تا بسیار راضی (نمره 5) می‌سنجید، به وسیله مصاحبه تکمیل گردید. روایی پرسش‌نامه با استفاده از متون معتبر و نظر جمعی از مجربین تأمین شد. برای تعیین سازگاری درونی آلفای کرونباخ محاسبه شد که 97/0 بود.یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار سن نمونه مورد بررسی 8/5±2/39 بود و 7/99 درصد آنان مرد بودند. بیشترین میانگین نمره رضایت در مورد "نحوه برخورد پزشکان در خدمات سرپایی" (با میانگین 5/3) به دست آمد، و بیشترین درصد نارضایتی (7/41 درصد) از نتیجه اقدامات درمانی توسط پزشکان بود. نتیجه‌گیری: یافته‌های این تحقیق لزوم ارتقاء کیفیت خدمات بهداشتی ارایه شده به این قشر سلحشور را مشخص می‌نماید. واژه‌های کلیدی: دفاع مقدس، خدمات بهداشتی درمانی، رضایت‌مندی مشتری  SP - 41 EP - 48 AU - Shojaei Baghini, H. AU - Nakhaee, N. AD - KW - Holy Defense KW - Health services KW - Client satisfaction UR - http://journal.rums.ac.ir/article-1-8-fa.html ER -