Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
JRUMS
Medical Sciences
http://journal.rums.ac.ir
69
journal69
1735-3165
2008-7268
10.61186/jrums
fa
jalali
1392
7
1
gregorian
2013
10
1
12
8
online
1
fulltext
fa
بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1389
Evaluation of the Information Literacy of the Students at Rafsanjan University of Medical Sciences in Year 2010
مديريت و اطلاع رساني پزشكي
مديريت و اطلاع رساني پزشكي
پژوهشي
Research
<p align="right"> <strong> زمینه و هدف: </strong>امروزه، گستره علم و دانش بسیار وسیع گردیده و سرعت تولید علم افزایش یافته است. استفاده از این اطلاعات، در محیط دانشگاه منوط به آگاهی دانشجویان از محلهای انتشار اطلاعات و روشهای بازیابی و بکارگیری آن اطلاعات است. با این که اینترنت به بزرگترین منبع اطلاعاتی پیوسته در دسترس تبدیل شده است، ولی استخراج اطلاعات موجود در آن، راهبردهای خاص خود را میطلبد. هدف این پژوهش، بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بود. </p><p align="right"> <strong> مواد و روشها: </strong>جامعه آماری این پژوهش، مقطعی را 260 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تشکیل میدهد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای شامل 56 سؤال در 5 بخش بود که بر اساس مقیاس 5 گزینهای لیکرت (اصلاً = 1، خیلی کم = 2، کم = 3، متوسط = 4 و زیاد = 5) نمرهدهی شد. دادهها با استفاده از آزمونهای <i>t </i>مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و ANOVA یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. </p><p align="right"> <strong> یافتهها: </strong>میانگین و انحراف معیار آشنایی دانشجویان مورد بررسی با منابع اطلاعاتی 58/0±70/2، میزان استفاده از منابع اطلاعاتی 68/0±56/2 و میزان سواد اطلاعاتی آنها 60/0±62/2 (از 5 نمره) محاسبه شد. نتایج نشان داد بین میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشکده پرستاری (59/0±84/2) با دانشجویان دانشکدههای پزشکی (47/0±42/2) و دندانپزشکی (60/ 0±36/2) تفاوت معنیدار وجود دارد (001/0 p< ). </p><p align="right"> <strong> نتیجهگیری: </strong>میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان پایینتر از حد متوسط میباشد که انتظار میرود ارائه آموزشهای لازم در زمینه سواد اطلاعاتی به دانشجویان موجب ارتقاء سواد اطلاعاتی در آنان گردد و یافتههای این پژوهش عدم رضایت دانشجویان از آموزش این مهارت را نشان میدهد. </p><p align="right"> <strong> واژههای کلیدی: </strong>سواد اطلاعاتی، دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان </p><p align="right"> </p>
Background and Objective: Today, the range of information and knowledge and the speed of production of science has increased dramatically. Using these information in the universities requires that the students become aware of the existing information sites. Although, these days internet as the biggest source of information is accessible, specific methods and also relative strategies are required for its application. Therefore, the aim of the present investigation was to evaluate the information literacy of the students of Rafsanjan University of Medical Science (RUMS) during 2010. Materials and Methods: This cross-sectional study was performed on 260 university students of RUMS. The data was collected by a questionnaire based on a Likert scale of five points (never=1, very low= 2, low=3, moderate=4, high=5). Data were analyzed using t-test, Pearson's correlation coefficient and one-way ANOVA. Results: Mean and standard deviation of students' familiarity with information resources were calculated as 2.70±0.58, the amount of resources 2.56±0.68 and the degree of information literacy to 2.62±0.60 (of 5 scores). The results showed that there is a significant difference (p<0.001) among nursing students' information literacy rates (2.84±0.59) with the college of medicine (2.42±0.47) and dentistry (2.36±0.60). Conclusion: Results of the present study indicated that the information literacy of the students was less than average. Necessary education in information literacy could improve this situation. Results of our study also indicate that currently the students are dissatisfied with the presentation of this skill at the university level. Key words: Information Literacy, Students, Rafsanjan University of Medical Sciences Funding: This research was funded by Rafsanjan University of Medical Sciences. Conflict of Interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study. How to cite this article: Naderi M, Shahrabadi E, Rezaeian M, Hadavi M. Evaluation of the Information Literacy of the Students at Rafsanjan University of Medical Sciences in Year 2010. J Rafsanjan Univ Med Sci 2013 12(8): 631-40. [Farsi]
سواد اطلاعاتی، دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
Information Literacy, Students, Rafsanjan University of Medical Sciences
631
640
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-986-1&slc_lang=fa&sid=1
monavar
naderi
منور
نادری
naderi124@yahoo.com
6900319475328460010042
6900319475328460010042
Yes
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
effat
shahrabadi
عفت
شهرآبادی
6900319475328460010043
6900319475328460010043
No
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
mohsen
Rezaeian
محسن
رضائیان
6900319475328460010044
6900319475328460010044
No
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
M.
Hadavi
مریم
هادوی
6900319475328460010045
6900319475328460010045
No