Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
JRUMS
Medical Sciences
http://journal.rums.ac.ir
69
journal69
1735-3165
2008-7268
10.61186/jrums
fa
jalali
1395
11
1
gregorian
2017
2
1
15
11
online
1
fulltext
fa
دیدگاه دانشجویان پزشکی در مورد نقش دروس علوم پایه در دستیابی به اهداف بالینی برنامه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1389: یک گزارش کوتاه
The Medical Students' Viewpoints in Achieving Clinical Objectives of Medical Education Program in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2010: A Short Report
آموزش پزشكي
آموزش پزشكي
گزارش كوتاه
Short Report
<p dir="RTL" style="margin-right:18.7pt;"><strong>چکیده</strong></p>
<p dir="RTL" style="margin-right:23.65pt;"><strong>زمینه و هدف:</strong> این مطالعه با هدف تعیین نظرات دانشجویان پزشکی مقاطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در مورد نقش دروس علوم پایه در دستیابی به اهداف بالینی، طراحی و اجرا گردید.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right:23.65pt;"><strong>مواد و روشها:</strong> این مطالعه توصیفی در سال 1389، از طریق پر کردن پرسشنامه دوقسمتی شامل میزان اهمیت هرکدام از دروس علوم پایه و نحوه ارائه این دروس در دستیابی به اهداف بالینی توسط دانشجویان پزشکی (کارآموزی و کارورزی) انجام شد. حجم نمونه مورد بررسی 58 نفر بود. پس از جمعآوری اطلاعات، دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون آماری <span dir="LTR">t</span> مستقل و با تعیین میانگین و درصد امتیازی که به هر یک از سؤالات پرسشنامه داده شد، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right:23.65pt;"><strong>یافتهها:</strong> دانشجویان دوره کارآموزی و کارورزی به ترتیب، فیزیولوژی و آناتومی را بهعنوان مهمترین درس و هر دو گروه درس فیزیک پزشکی را بهعنوان کماهمیتترین درس در دستیابی به اهداف بالینی تشخیص دادند. در مورد نحوه ارائه دروس علوم پایه در دستیابی به اهداف بالینی، حداکثر امتیاز مربوط به هماهنگ بودن سؤالات پایانترم و امتحان جامع با موضوعات درسی و کمترین امتیاز مربوط به کاربرد دروس علوم پایه در بالین بود.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right:23.65pt;"><strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به یافتههای این مطالعه، تأکید بر جنبههای کاربرد بالینی دروس علوم پایه در آموزش پزشکی از اهمیت زیادی برخوردار است. این امر بازنگری در روشهای فعلی آموزش دروس علوم پایه در پزشکی را ایجاب مینماید.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right:18.7pt;"><strong>واژههای کلیدی:</strong> وضعیت آموزشی، پزشکی، بالینی، رفسنجان</p>
<p><strong>Background and Objective: </strong>This study aimed to evaluate the medical students' viewpoints about the role of basic science courses in achieving clinical objectives in Rafsanjan University of Medical Sciences.</p>
<p><strong>Materials and Methods:</strong> This is a discriptive study performed in 2010 through filling out a two-sectional questionnaire by medical students (Clerk and intern students). The questionnaire included the importance of each course of basic sciences and quality of courses presentation inachieving the clinical objectives. The sample size was 58. The data of the study was analysed using descriptive statistics, independent t- test,and determining the mean and the percentage of scores for each question.</p>
<p><strong>Results:</strong> While physiology was the most important course for clerk students in achieving the clinical objectives, intern students introduced the anatomy course for this purpose. The lowest score was given to medical physics by both groups in achieving the clinical objectives. Regarding the presentation quality of courses to achieve the clinical objectives, the maximum score belonged to coordination of the final and comprehensive exams with course subjects and the lowest one was related to applicability of basic science courses in clinic.</p>
<p><strong>Conclusion</strong><strong>: </strong>According to the findings of the study, emphasizing practical aspects of basic science courses in medical education is essetial. This suggests performing a revision in the current educational methods of courses of medical basic scienses.</p>
<p><strong>Key words:</strong> Educational Status, Medicine, Clinical, Rafsanjan</p>
<p></p>
<p><strong>Funding: </strong>There was no funding for this article.</p>
<p><strong>Conflict of interest: </strong>None declared.</p>
<p><strong>Ethical approval:</strong> The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study.</p>
<p></p>
<p><strong>How to cite this article</strong>: Abdollahi SH, Bakhshi H, Ebrahimi Shahmabadi H, Soltani Nejad A. The Medical Students' Viewpoints in Achieving Clinical Objectives of Medical Education Program in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2010: A Short Report. <em>J Rafsanjan Univ Med Sci</em> 2017; 15(10):1077-86. [Farsi]</p>
وضعیت آموزشی, پزشکی, بالینی, رفسنجان
Educational Status, Medicine, Clinical, Rafsanjan
1077
1086
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2685-1&slc_lang=fa&sid=1
S.H.
Abdollahi
سیدحسین
عبداللهی
habdolahi34@yahoo.com
6900319475328460027079
6900319475328460027079
No
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
H.
Bakhshi
حمید
بخشی
hamid2341@gmail.com
6900319475328460027080
6900319475328460027080
No
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
H.
Ebrahimi Shahmabadi
حسن
ابراهیمی شاهم آبادی
ebrahimi@rums.ac.ir
6900319475328460027081
6900319475328460027081
Yes
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
A.
Soltani Nejad
عبدالمنعم
سلطانی نژاد
abdolmonemsoltani@gmail.com
6900319475328460027082
6900319475328460027082
No
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان