Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
JRUMS
Medical Sciences
http://journal.rums.ac.ir
69
journal69
1735-3165
2008-7268
10.61186/jrums
fa
jalali
1400
10
1
gregorian
2022
1
1
20
10
online
1
fulltext
fa
بررسی وضعیت بهداشت محیط مدارس بخش صالحآباد- شهرستان مهران با استفاده از شاخصهای کشوری در سال 1396: یک گزارش کوتاه
Study of Environmental Health Status of Schools in Saleh Abad District - Mehran City - Using National Indicators in 2017: A Short Report
بهداشت
Environmental Health
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">چکیده</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و هدف: </span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">م</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">حیط­ آموز</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ش</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">از</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مؤثرترین</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> عوامل رشد از نظر جسمی، روانی و فراگیری مطالب در دانشآموزان است. هدف از این مطالعه تعیین وضعیت بهداشت</span></span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> محیط مدارس بخش صال</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ح</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آباد شهرستان مهران با استفاده از شاخصهای کشوری در سال 1396 بود. </span></span><span dir="LTR"></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مواد و روشها: </span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">این پژوهش توصیفی-مقطعی در سال 1396 انجام شد. نمونه­گیری بهصورت سرشماری و ابزار گردآوری، چک لیست ارزیابی وضعیت بهداشت محیط مدارس بود</span></span><span dir="LTR">.</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> اطلاعات از طریق مصاحبه و مشاهده مستقیم جمع­آوری شد. از نرم</span></span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">افزار </span></span><span dir="LTR">Excel</span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> جهت توصیف آماره</span></span><span dir="LTR"></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها و ترسیم شکلها استفاده شد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها</span></span></strong>: <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">وضعیتکلی بهداشت فردی</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">در</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مدارس مورد مطالعه 4/46 درصد، بهداشت ساختمان 1/61 درصد، ایمنی 6/39 درصد و بهداشت ابزار و تجهیزات 3/79 درصد مطابق با آییننامه بهداشت محیط مدارس بودند.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری: </span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">وضعیت درب و پنجره­ها و پوششکف حیاط، ایمنی آزمایشگاه و سالن­های ورزشی مطابق آییننامه نبود که این امر نیازمند توجه بیشتر مسئولین و انجام اقداماتی در جهت بهبود شرایط می­باشد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">واژه­هایکلیدی</span></span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">: بهداشت محیط، ایمنی، مدارس، بخش صالح­آباد</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:4.5pt;"></span></span>
<strong>Background and Objectives: </strong>Educational environments are the most effective factors for physical growth, mental development, and learning of students. The purpose of this study was to investigate the environmental health status of schools in Saleh Abad district - Mehran city- using national indicators in 2017.<br>
<strong>Materials and Methods:</strong> This descriptive cross-sectional study was conducted in 2017. Sampling was done by census method and collection tool was a checklist for assessing the health status of the school environment.The information was gathered by interviewing and direct observation. Excel software was used to describe the statistics and drawing the figures<strong>. </strong><br>
<strong>Results<span dir="RTL">:</span></strong> The overall health status of individual, building, safety, and equipment in the schools were 46.4%, 61.1%, 39.6%, and 79.3%, respectively, in accordance with the environmental health regulation<strong>.</strong><br>
<strong>Conclusion:</strong> The status of the doors, windows, and the floor of the schools courtyard was not in accordance with the regulations, which requires more attention from authorities and actions to improve the situation.<br>
<strong>Key words:</strong> Environmental health, Safety, Schools, Saleh Abad district<br>
<br>
<strong>Funding:</strong> This research was funded by Ilam University of Medical Sciences.<br>
<strong>Conflict of interest:</strong> None declared<strong><span dir="RTL">.</span></strong><br>
<strong> Ethical approval:</strong> The Ethics Committee of Ilam University of Medical Sciences approved the study (IR.RUMS.REC.1396.92).<strong><span dir="RTL"></span></strong><br>
<br>
<strong>How to cite this article</strong>: Mazloomi S, Akbari Y, Noormoradi H, Eslami F. Study of Environmental Health Status of Schools in Saleh Abad District - Mehran City - Using National Indicators in 2017: A Short Report. <em>J Rafsanjan</em> <em>Univ Med Sci</em> 2022; 20 (10): 1157-68. [Farsi]
بهداشت محیط, ایمنی, مدارس, بخش صالح آباد
Environmental health, Safety, Schools, Saleh Abad district
1157
1168
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4379-2&slc_lang=fa&sid=1
S.
Mazloomi
سجاد
مظلومی
sajad.mazloomi@yahoo.com
6900319475328460048151
6900319475328460048151
No
Ilam University of Medical Sciences
علوم پزشکی ایلام
Y.
Akbari
یدالله
اکبری
yadolaha290@gmail.com
6900319475328460048152
6900319475328460048152
No
Ilam University of Medical Sciences
علوم پزشکی ایلام
Nourmoradi
حشمت الله
نورمرادی
h.nourmoradi۲۰۰۴@gmail.com
6900319475328460048153
6900319475328460048153
No
Ilam University of Medical Sciences
علوم پزشکی ایلام
F.
Eslami
فاطمه
اسلامی
fatemeh.eslami6397327@gmail.com
6900319475328460048154
6900319475328460048154
Yes
jiroft University of Medical Sciences
علوم پزشکی جیرفت